Χειρότερες δημοσιονομικές επιδόσεις της Ελλάδας για την περίοδο 2022-2026, συγκριτικά με τις αντίστοιχες εκτιμήσεις της ελληνικής κυβέρνησης, προβλέπει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Ενώ η ελληνική πλευρά έχει καταγράψει στο μεσοπρόθεσμο σχέδιο δημοσιονομικής προσαρμογής εκτιμήσεις για πρωτογενή πλεονάσματα που μπορούν να ξεπεράσουν ακόμη και το 3%, ειδικά μετά το 2023, το ΔΝΤ εκτιμά ότι μέχρι και το 2025 δεν θα υπάρξουν πρωτογενή πλεονάσματα μεγαλύτερα της μίας ποσοστιαίας μονάδας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Χειρότερες δημοσιονομικές επιδόσεις της Ελλάδας για την περίοδο 2022-2026, συγκριτικά με τις αντίστοιχες εκτιμήσεις της ελληνικής κυβέρνησης, προβλέπει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Ενώ η ελληνική πλευρά έχει καταγράψει στο μεσοπρόθεσμο σχέδιο δημοσιονομικής προσαρμογής εκτιμήσεις για πρωτογενή πλεονάσματα που μπορούν να ξεπεράσουν ακόμη και το 3%, ειδικά μετά το 2023, το ΔΝΤ εκτιμά ότι μέχρι και το 2025 δεν θα υπάρξουν πρωτογενή πλεονάσματα μεγαλύτερα της μίας ποσοστιαίας μονάδας.
Η «απαισιοδοξία» του ΔΝΤ όσον αφορά τις δημοσιονομικές επιδόσεις της χώρας αποτυπώνεται και στις προβλέψεις για την εξέλιξη του χρέους αναλογικά με το ΑΕΠ.
Στον συγκεκριμένο δείκτη «χρέος προς ΑΕΠ» χτυπάει βέβαια και η λιγότερο αισιόδοξη πρόβλεψη του ΔΝΤ για την πορεία της ελληνικής οικονομίας.
Έτσι, το ΔΝΤ προβλέπει ότι το χρέος αναλογικά με το ΑΕΠ θα παραμείνει στην περιοχή του 200% και το 2022, όταν η ελληνική πλευρά προβλέπει αποκλιμάκωσή του στο 190%.
Αιτία των συγκρατημένων προβλέψεων του ΔΝΤ είναι η εκτίμηση των επιτελών του για μείωση των κρατικών εσόδων ως ποσοστού του ΑΕΠ στα επόμενα χρόνια, παρά την πρόβλεψή τους για ρυθμούς ανάπτυξης υψηλότερους από εκείνους που εκτιμά η ελληνική κυβέρνηση για τη διετία 2021-2022. Συγκεκριμένα, ενώ το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 6,1% φέτος και 4,5% το 2022, το ΔΝΤ προβλέπει άνοδο του ΑΕΠ κατά 6,5% και 4,6% αντίστοιχα.
Αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης
Για φέτος προβλέπεται έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης στο 10,2% του ΑΕΠ, κάτι που μεταφράζεται σε ποσό μεγαλύτερο των 17 δισ. ευρώ. Θα είναι έτσι η δεύτερη χρονιά κατά την οποία το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης θα κλείσει σε διψήφια επίπεδα.
Για το 2022 προβλέπεται έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης 4,3%, ενώ για το 2023 εκτιμάται ότι το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης θα περιοριστεί περαιτέρω στο 2,8%.
Από εκεί και πέρα, προβλέπεται μείωση στο 2,4% για το 2024, στο 2% για το 2025 και στο 1,6% για το 2026.
Πρωτογενές αποτέλεσμα
Η εκτίμηση ότι το πρωτογενές έλλειμμα του 2021 θα κλείσει στο 7,3% δεν συνιστά έκπληξη καθώς ουσιαστικά το ΔΝΤ συμπλέει με την πρόβλεψη της κυβέρνησης που έχει διατυπωθεί στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού.
Όσον αφορά το 2022, το ΔΝΤ εμφανίζεται λίγο πιο απαισιόδοξο από την ελληνική κυβέρνηση, ανεβάζοντας το έλλειμμα στο 1,3% του ΑΕΠ.
Για το 2023 προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 0,2%, ενώ για το 2024 εκτιμάται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα φτάσει στο 0,6%.
Όσο για το 2025 και το 2026, προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 1% και 1,5% αντίστοιχα.
Έσοδα Γενικής Κυβέρνησης
Η πρόβλεψη για μείωση της αναλογίας των εσόδων Γενικής Κυβέρνησης ως προς το ΑΕΠ συνδέεται με την εκτίμηση ότι το ΑΕΠ θα αυξάνεται από φέτος ταχύτερα συγκριτικά με τον ρυθμό αύξησης των εσόδων, λόγω και της εκφρασμένης βούλησης της ελληνικής κυβέρνησης να προχωρήσει τα επόμενα χρόνια σε μειώσεις φορολογικών συντελεστών.
Η αναλογία των εσόδων ως προς το ΑΕΠ, από το 50,2% το 2020, εκτιμάται ότι θα πέσει στο 48,8% για το 2021. Θα παραμείνει στο 48,1% για το 2022 και για το 2023 και θα μειωθεί περαιτέρω στο 47,8% το 2024.
Η πρόβλεψη για το 2025 είναι ότι η αναλογία των εσόδων ως προς το ΑΕΠ θα πέσει περαιτέρω στο 47,2%, ενώ για το 2026 η εκτίμηση είναι για αναλογία 46,8%.
Χρέος Γενικής Κυβέρνησης
Το ΔΝΤ εμφανίζεται λιγότερο αισιόδοξο σε σχέση με την Ελλάδα όσον αφορά την πορεία αποκλιμάκωσης του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ. Κάτι λογικό από τη στιγμή που είναι περισσότερο απαισιόδοξες οι προβλέψεις για την εξέλιξη του πρωτογενούς ελλείμματος αλλά και του ελλείμματος Γενικής Κυβέρνησης. Έτσι, το ΔΝΤ βλέπει το χρέος στο 206,7% μέσα στο 2021, αλλά και αποκλιμάκωσή του στο 199,4% το 2022, τη στιγμή που η ελληνική πλευρά προβλέπει περαιτέρω πτώση κοντά στο 190%. Για το 2023 το ΔΝΤ εντοπίζει υποχώρηση του χρέους στο 192,4%, για το 2024 στο 188,2% και για το 2025 στο 184%. Κάτω από το όριο του 180% το χρέος θα πέσει το 2026, με την αναλογία να διαμορφώνεται στο 179,6%.