Οικονομία & Αγορές
Κυριακή, 10 Οκτωβρίου 2021 11:29

 «yiayia and friends»: Μυεί τους καταναλωτές του αύριο στην κουλτούρα της ελληνικής αγροδιατροφής

Στο θυμικό, τα παραμύθια συνήθως τα αφηγείται η γιαγιά. Όμως, όταν η γιαγιά είναι η πρωταγωνίστρια της ιστορίας και με τις «περιπέτειές» της συνδέει το χώρο του graphic design με τον πρωτογενή τομέα, την ελληνική γαστρονομία και παράδοση με τους καταναλωτές του αύριο, τότε δημιουργείται μια καινοτόμα start-up στον κλάδο των τροφίμων: η «yiayia and friends».

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Στο θυμικό, τα παραμύθια συνήθως τα αφηγείται η γιαγιά. Όμως, όταν η γιαγιά είναι η πρωταγωνίστρια της ιστορίας και με τις «περιπέτειές» της συνδέει το χώρο του graphic design με τον πρωτογενή τομέα, την ελληνική γαστρονομία και παράδοση με τους καταναλωτές του αύριο, τότε δημιουργείται μια καινοτόμα start-up στον κλάδο των τροφίμων: η «yiayia and friends».

Με όχημα ένα καλάθι επιλεγμένα ελληνικά προϊόντα, η yiayia and friends έχει ξεκινήσει από το 2019 να δημιουργεί ένα «διαδραστικό» γαστρονομικό  δίκτυο που στοχεύει να εκπαιδεύσει μικρούς παραγωγούς στις σύγχρονες πρακτικές branding και marketing και ταυτόχρονα να μυήσει τους καταναλωτές στην κουλτούρα της ελληνικής διατροφής.

Η ιδέα ξεκίνησε από μια εικονογράφηση που δημιούργησε η ομάδα της Βeetroot, της πρωτοπόρας εταιρείας design από τη Θεσσαλονίκη, για να διακοσμήσει ένα pop up store στο Λονδίνο. Μια γιαγιά μαζί με τους φίλους της τα ζώα ήταν οι βασικοί χαρακτήρες μιας σειράς εικονογραφημένων ιστοριών με κεντρικό μήνυμα την προβολή της ελληνικής αγροδιατροφικής παράδοσης. 

Οι ιστορίες αναφέρονται, μεταξύ άλλων, σε βέλτιστες πρακτικές βιώσιμης καλλιέργειας, upcycling φιλοσοφία αξιοποίησης καθημερινών υλικών, και βέβαια παραδοσιακές συνταγές μεσογειακής διατροφής.

Για την ομάδα της Beetroot, οι ιστορίες αυτές απέκτησαν πραγματική οντότητα και όπως αναφέρει στην «Ν» ο Κωνσταντίνος Πουλόπουλος, «η yiayia and friends δεν αποτελεί ακόμη μία εταιρεία τροφίμων που επιδιώκει απλά να προωθήσει μια σειρά από ποιοτικά ελληνικά προϊόντα. Η βασική στόχευση είναι να εξηγήσουμε στον καταναλωτή την κουλτούρα της ελληνικής διατροφής μέσα από σύγχρονες προσεγγίσεις branding και marketing, αλλά κυρίως μέσα από βιωματικά εκπαιδευτικά προγράμματα».

Μαζί με τον κ. Δημήτρη Πλαΐτη, η ομάδα της Beetroot δημιούργησε στην Ανάληψη Χερσονήσου, στην Κρήτη, μια μονάδα μεταποίησης τοπικών προϊόντων σε συνεργασία με μικρούς παραγωγούς, αναπτύσσοντας παράλληλα στοχευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα για τις νέες γενιές καταναλωτών.

 «Πραγματοποιούμε προγράμματα για παιδιά ώστε να τα μυήσουμε στη φιλοσοφία της μεσογειακής διατροφής. Να βιώσουν το brainstorming που στην ελληνική καθημερινότητα ξεφεύγει από τις αίθουσες συσκέψεων και πραγματοποιείται γύρω από το τραπέζι. Να γνωρίσουν τι είναι το παξιμάδι ή το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, πώς δημιουργείται, να το γευτούν και να το εντάξουν συνειδητά στις διατροφικές τους επιλογές.

»Εστιάζουμε στους καταναλωτές του μέλλοντος, στους οποίους προωθούμε όλα τα καλά στοιχεία της παράδοσης, από τον τρόπο καλλιέργειας ως τις συνταγές και το πάντρεμα των υλικών για να μην υπάρχει σπατάλη τροφίμων, μέσα από σύγχρονες πρακτικές που ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα του σήμερα. Η yiayia and friends συνεργάζεται με ξενοδοχεία που παρέχουν υπηρεσίες kids club,  προσφέροντας μια δραστηριότητα με εκπαιδευτικό περιεχόμενο που προσφέρει στα παιδιά τη δυνατότητα να αποκτήσουν μια εμπειρία της ελληνικής γαστρονομίας και παράδοσης», σημειώνει ο ίδιος.

Οι συνεργασίες με τους παραγωγούς, όπως εξηγεί ο κ. Πουλόπουλος, αφορούν «την εξέλιξή τους μέσα από μια ολιστική αναβάθμιση στην παραγωγική διαδικασία, από τη χρήση ποιοτικότερων πρώτων υλών έως τις απαραίτητες πιστοποιήσεις. Καλύπτουμε το κενό στο κομμάτι networking-branding-marketing και εντάσσουμε στο κωδικολόγιο της εταιρείας προϊόντα που συνάδουν με τη φιλοσοφία μας». 

Το καλάθι της yiayia and friends περιλαμβάνει κωδικούς από έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, παλαιωμένο βαλσαμικό ξύδι, καθώς και μια σειρά από παξιμάδια και υγιεινά σνακ. Η προϊοντική γκάμα σύντομα θα διευρυνθεί με βότανα και τσάι του βουνού, ενώ στο μικροσκόπιο βρίσκονται συνεχώς νέες συνεργασίες με τοπικούς παραγωγούς.

Και μπορεί ένα χρόνο μετά το ντεμπούτο της εταιρείας να ξέσπασε η πανδημία Covid-19, ωστόσο δεν ανέκοψε την πορεία της yiayia and friends, η οποία κατάφερε το 2020 να βγάλει διαβατήριο για την αγορά των ΗΠΑ. Το χαρτοφυλάκιο των εξαγωγών περιλαμβάνει πλέον την Αυστραλία, τη Γερμανία και τη Βρετανία, ενώ προωθείται συνεργασία με γαλλική εταιρεία που θα αναλάβει τα δικαιώματα διανομής επί ευρωπαϊκού εδάφους, καθώς και στην Ασία και στη Μέση Ανατολή.

Σε εγχώριο επίπεδο, οι κωδικοί της yiayia and friends φιγουράρουν σε φυσικά και ηλεκτρονικά delicatessen, ενώ τον Ιανουάριο του 2022 δρομολογείται η δημιουργία του πρώτου σημείου λιανικής «yiayia shop» στη Θεσσαλονίκη.

Το αναπτυξιακό πλάνο προβλέπει περαιτέρω επέκταση με δημιουργία και νέων σημείων λιανικής μέσα από το μοντέλο franchise, αύξηση του αριθμού συνεργαζόμενων παραγωγών, ενώ το όραμα των δημιουργών της yiayia and friends είναι η λειτουργία σε βάθος πενταετίας της «yiayia farm» στην Κρήτη, η οποία θα περιλαμβάνει καταλύματα φιλοξενίας αλλά και ειδικό χώρο βιωματικής εκπαίδευσης, προσφέροντας μια ολιστική εμπειρία της κουλτούρας της ελληνικής αγροδιατροφής και γαστρονομίας.