Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 29 Σεπτεμβρίου 2021 09:53

Γερμανία- αυτοκινητοβιομηχανία: Απέφυγε τα χειρότερα αλλά λαμβάνει «mixed messages»

Η κυβέρνηση της Μέρκελ είχε κατηγορηθεί ότι προστατεύει τον ζωτικής σημασίας για την οικονομία της Γερμανίας κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας «ελαφρύνοντας» τις μεταρρυθμίσεις για τη ρύθμιση των εκπομπών.

Η κυβέρνηση της Μέρκελ είχε κατηγορηθεί ότι προστατεύει τον ζωτικής σημασίας για την οικονομία της Γερμανίας κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας «ελαφρύνοντας» τις μεταρρυθμίσεις για τη ρύθμιση των εκπομπών.

Μέχρι τα Χριστούγεννα, ωστόσο, η Γερμανία αναμένεται να έχει νέα κυβέρνηση καθώς ήδη η χώρα έχει ολοκληρώσει την εκλογική διαδικασία και βρίσκεται σε ζυμώσεις για τον σχηματισμό κυβερνητικού συνασπισμού.

Τι φοβόταν ο κλάδος

Οι συνομιλίες θα είναι σκληρές, ωστόσο, αυτό είναι μια καλή εξέλιξη για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας που αρχικά φοβόταν τον σχηματισμό αριστερής κυβέρνησης των Σοσιαλδημοκρατών (SPD) με το κόμμα των Πρασίνων και το κόμμα Η Αριστερά. Ένας τέτοιος κυβερνητικός σχηματισμός πιθανότατα θα επέβαλλε όριο ταχύτητας 130 χιλιομέτρων ανά ώρα στους αυτοκινητόδρομους της Γερμανίας και θα πίεζε για τον τερματισμό της πώλησης αυτοκινήτων κινητήρων καύσης.

Το SPD κέρδισε τελικά τις εκλογές με ποσοστό 25,7% και οι Πράσινοι αναδείχθηκαν τρίτη δύναμη στις εκλογές με ποσοστό 14,8%. Το κόμμα Η Αριστερά όμως δεν τα πήγε καλά συγκεντρώνοντας το 4,9%. Αυτά τα εκλογικά αποτελέσματα καθιστούν πλέον πιο πιθανό ένα σχηματισμό που περιέχει είτε το SPD είτε το συντηρητικό μπλοκ CDU/CSU, τους Πράσινους και το κόμμα των Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP) που συγκέντρωσε το 11,5% των ψήφων.

Οι δύο μικροί, Πράσινοι και FDP, έχουν ήδη δηλώσει ότι θα μιλήσουν μεταξύ τους για να καταλήξουν σε ένα κοινό έδαφος, μιας και ο ρόλος τους είναι «κλειδί» για τον σχηματισμό συνασπισμού. Έτσι η αυτοκινητοβιομηχανία ελπίζει ότι οι συνομιλίες μεταξύ τους πριν προσεγγίσουν τα μεγαλύτερα κόμματα θα μετριάσουν ορισμένες από τις πολιτικές των Πρασίνων για τα αυτοκίνητα, με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Αν και απέφυγε το χειρότερο σενάριο για τον κλάδο, αυτό δεν σημαίνει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν θα αντιμετωπίσει αλλαγές υπό το νέο συνασπισμό.

Το υπουργείο Μεταφορών και οι διαφωνίες για το όριο ταχύτητας

Εάν οι Πράσινοι και το FDP συνεργαστούν με το SPD, τότε το υπουργείο Μεταφορών δεν θα ανήκει πλέον στη Χριστιανοκοινωνική Ένωση Βαυαρίας (CSU), το αδελφό κόμμα της Χριστιανοδημοκρατικής Ένωσης της καγκελαρίου Άνγκελα Μέρκελ.

Το CSU διοικεί το υπουργείο από το 2009 και ο  σημερινός υπουργός Μεταφορών Αντρέας Σόιερ- ο όποιος κατάγεται από την Βαυαρία, μια πόλη «τρελαμένη» με αυτοκίνητα-, έχει θέσει ως στόχο την προστασία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο ίδιος αντιστάθηκε στην απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης και παρέμεινε ανοιχτός σε όλες τις τεχνολογίες, αντί να ποντάρει απλώς στην ηλεκτροκίνηση. Νωρίτερα αυτό το μήνα, είχε δηλώσει στη Bild ότι ο κινητήρας καύσης με συνθετικά καύσιμα θα είναι «ο κινητήρας της καινοτομίας» στη Γερμανία.

Πλέον όμως οι Πράσινοι φέρονται να επιθυμούν το υπουργείο. Το μεγάλο τους ζητούμενο είναι να δημιουργήσουν ένα νέο υπερ-υπουργείο για το κλίμα με δικαίωμα άσκησης βέτο για οποιαδήποτε απόφαση άλλου υπουργείου ώστε να διασφαλίσει ότι όλη η κυβερνητική πολιτική είναι σύμφωνη με τη συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα.

Οι πρώτες συνομιλίες συνασπισμού δείχνουν ήδη κάποια σημάδια κίνησης από την πλευρά των φιλελεύθερων, οι οποίοι έχουν ταχθεί ενάντια στο όριο ταχύτητας και την απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρα καύσης. Ο επικεφαλής του FDP, Κρίστιαν Λίντνερ, δήλωσε στο περιοδικό Auto Motor and Sport ότι το όριο ταχύτητας είναι μια «συμβολική συζήτηση», προσθέτοντας ότι τον «εξέπληξε το γεγονός ότι ένα μικρό ζήτημα όπως το όριο ταχύτητας υποτίθεται ότι αποτελεί προϋπόθεση συνασπισμού».

Από την άλλη, η συμπρόεδρος των Πρασίνων Αναλένα Μπέρμποκ έχει δηλώσει ότι οι Πράσινοι «θα κάνουν μεγάλο θέμα» για την εισαγωγή ενός ορίου ταχύτητας εάν το κόμμα συμμετάσχει στον κυβερνητικό συνασπισμό. Ο άλλος ηγέτης του κόμματος Ρόμπερτ Χάμπεκ έχει επίσης πει ότι το όριο ταχύτητας είναι «πιθανώς η πρώτη ενέργεια μιας νέας κυβέρνησης, εάν οι Πράσινοι συμμετέχουν σε αυτήν».

Οι κινητήρες

Μεγαλύτερο ζήτημα, ωστόσο, αποτελεί το μέλλον του κινητήρα καύσης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να τερματίσει την πώληση ρυπογόνων αυτοκινήτων έως το 2035, ημερομηνία που οι Πράσινοι θα ήθελαν να ρίξουν στο 2030.

Το FDP είναι κατά των γενικών απαγορεύσεων στους κινητήρες καύσης. Ο Λίντνερ έχει πει ότι οι κινητήρες βενζίνης και ντίζελ μπορούν να εξακολουθήσουν να αποτελούν «τεχνολογική επιλογή για τον κόσμο», ακόμη και αν «η ΕΕ δυστυχώς έχει σταθεροποιήσει μονομερώς τον ηλεκτροκίνητο κινητήρα».

naftemporiki.gr με πληροφορίες από Politico