Στην Κίνα έχει στραμμένο το βλέμμα της η ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου. Αν δεν υπήρχε ο κορυφαίος κινεζικός όμιλος real estate με χρέη 300 δισ. δολαρίων, τα οποία είναι άγνωστο μέχρι στιγμής αν θα ικανοποιηθούν με παρέμβαση του κινεζικού κράτους, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα προετοιμάζονταν για μια νέα αύξηση των ναύλων, με ευνοούμενα τα μεγάλα πλοία της κατηγορίας, τα capesize. Τα μεγάλα οικονομικής φύσης προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δεύτερος μεγαλύτερος κινεζικός όμιλος real estate, η Evergrande, έχουν κορυφώσει την ανησυχία στα bulk carriers, αφού οι εξελίξεις μπορεί να επηρεάσουν και τη συγκεκριμένη αγορά.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στην Κίνα έχει στραμμένο το βλέμμα της η ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου. Αν δεν υπήρχε ο κορυφαίος κινεζικός όμιλος real estate με χρέη 300 δισ. δολαρίων, τα οποία είναι άγνωστο μέχρι στιγμής αν θα ικανοποιηθούν με παρέμβαση του κινεζικού κράτους, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα προετοιμάζονταν για μια νέα αύξηση των ναύλων, με ευνοούμενα τα μεγάλα πλοία της κατηγορίας, τα capesize. Τα μεγάλα οικονομικής φύσης προβλήματα που αντιμετωπίζει ο δεύτερος μεγαλύτερος κινεζικός όμιλος real estate, η Evergrande, έχουν κορυφώσει την ανησυχία στα bulk carriers, αφού οι εξελίξεις μπορεί να επηρεάσουν και τη συγκεκριμένη αγορά.
Πιο συγκεκριμένα, η κάθετη μείωση της τιμής του σιδηρομεταλλεύματος, που έχει χάσει 53% της αξίας του από τις 19 Ιουλίου 2021, δημιούργησε ένα πολύ θετικό κλίμα στη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου. Η μείωση της τιμής του σιδηρομεταλλεύματος υπό κανονικές συνθήκες δημιουργεί μεγαλύτερη ζήτηση και η ζήτηση αυτή ευνοεί τα bulk carriers που το μεταφέρουν. Επισημαίνεται ότι η πτώση της τιμής, σύμφωνα με τους αναλυτές, οφείλεται και στην απόφαση της Κίνας να περιορίσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε ορισμένες περιοχές της χώρας
Ωστόσο, ο απόηχος της είδησης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Evergrande δημιουργεί ανησυχίες, τουλάχιστον σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο, αφού ο κατασκευαστικός τομέας της Κίνας κινείται με πρώτες ύλες που επίσης μεταφέρουν τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου. Ως πρώτη άμεση επίπτωση οι μετοχές των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών, όλων των κλάδων, στις ΗΠΑ έπεσαν, αλλά αυτές που επηρεάστηκαν περισσότερο ήταν οι εταιρείες που διαχειρίζονται bulk carrier. Από το κλείσιμο της Παρασκευής οι εισηγμένες στις αγορές της Αμερικής ναυτιλιακές εταιρείες είδαν να χάνουν τη Δευτέρα ακόμα και 20% της αξίας της μετοχής τους. Μέχρι αργά χθες το βράδυ, όμως, η αξία των μετοχών στο σύνολο των ναυτιλιακών εταιρειών ανέβαινε στις αμερικανικές χρηματαγορές.
Έμπειροι ναυλομεσίτες στην Ελλάδα τόνιζαν στη «Ν» ότι δεν έχει επηρεαστεί μόνο η ναυτιλία, αλλά η παγκόσμια οικονομία στο σύνολό της, οπότε θα χρειαστεί ένα διάστημα προκειμένου να καταστεί εφικτό να καταμετρηθούν τυχόν απώλειες. Ωστόσο, επεσήμαναν ότι υπό την προϋπόθεση ότι η Κίνα με τον έναν ή τον άλλο τρόπο θα «σώσει» τον δεύτερο μεγαλύτερο όμιλο real estate της χώρας, συνδυαστικά με την απόφαση της κεντρικής κυβέρνησης να «αλλάξει» το οικονομικό μοντέλο προκειμένου να ενισχύσει τον χρηματοοικονομικό κομμάτι, μεσοπρόθεσμα η ζήτηση για πρώτες ύλες για τον κατασκευαστικό τομέα μάλλον θα υποστεί έντονη διόρθωση. Προσέθεσαν, δε, ότι η κρίση αυτή αναμένεται να πιέσει τις τιμές γενικότερα τόσο στην ενέργεια όσο και στις πρώτες ύλες, οι οποίες ακολουθούν συνεχή ανοδική τροχιά.
Η κινεζική οικονομία
Χαρακτηριστική για την κατάσταση της κινεζικής οικονομίας είναι και η ανάλυση της Golden Destiny, η οποία επισημαίνει ότι για τα κινεζικά εργοστάσια η διαφορά μεταξύ του κόστους παραγωγής και της τιμής πώλησης των προϊόντων έχει μειωθεί σε επίπεδα ρεκόρ. Οι τιμές πώλησης παραμένουν σε σταθερά επίπεδα, ενώ το κόστος παραγωγής αυξάνεται.
Αυτό μεταφράζεται σε μειωμένες ροές κεφαλαίων προς τους κατασκευαστές. Ο δείκτης τιμών παραγωγού της Κίνας αυξήθηκε 9,5% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι και είναι ο ταχύτερος από το 2008, ενώ ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε κατά 0,8%. Η διαφορά μεταξύ τους έφτασε το 8,7% από τον Αύγουστο, η υψηλότερη που έχει καταγραφεί, ξεπερνώντας την προηγούμενη κορύφωση του 8% τον περασμένο Ιούλιο. Το διευρυνόμενο χάσμα επηρεάζει κυρίως τους κατασκευαστές βασικών προϊόντων, όπως κατασκευαστές αυτοκινήτων, πλοίων και αεροπλάνων.
Από την άλλη πλευρά, οι μεταλλουργικές εταιρείες και οι παραγωγοί χάλυβα επωφελούνται από την αύξηση των τιμών των πρώτων υλών. Την ίδια στιγμή, επισημαίνει η Golden Destiny, στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) ταλαντεύεται ανάμεσα στο να περιορίσει ή όχι τις αγορές ομολόγων. Πολλά θα εξαρτηθούν από τον ρυθμό αύξησης των θέσεων εργασίας και την πορεία της πανδημίας στις ΗΠΑ. Όσο δεν δημιουργούνται θέσεις εργασίας, τόσο αναμένεται ότι θα αγοράζουν ομόλογα. Αν αυξηθούν οι θέσεις εργασίας, τότε λογικά θα μειώσουν την έκθεσή τους στην αγορά ομολόγων.
Αν αυξηθούν οι θέσεις εργασίας και μειώσουν τις αγορές ομολόγων, αυτό αναμένεται (αν δεν υπάρξουν άλλοι παράγοντες) να ανατιμήσει το δολάριο έναντι άλλων νομισμάτων, κάτι που θα μειώσει τον πληθωρισμό και θα αποπληθωρίσει τις τιμές των πρώτων υλών.