Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι συνδέουν την Καρινθία- το μικρό ομόσπονδο κρατίδιο στη νοτιοανατολική Αυστρία- με διακοπές στην πανέμορφη λίμνη Βέρτερζεε ή τις πίστες για σκί στο Γκέρλιτζεν. Σήμερα ,όμως, η τουριστική αυτή περιοχή στη χώρα των Αλπεων , γίνεται ο νέος φάρος ελπίδας για την Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς στην πόλη Φίλαχ -που βρίσκεται πολύ κοντά στα σύνορα Αυστρίας, Ιταλίας και Σλοβενίας – εγκαινιάστηκε σήμερα ένα νέο εργοστάσιο παραγωγής ημιαγωγών της Infineon.
Tου Μιχάλη Ψύλου
Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι συνδέουν την Καρινθία- το μικρό ομόσπονδο κρατίδιο στη νοτιοανατολική Αυστρία- με διακοπές στην πανέμορφη λίμνη Βέρτερζεε ή τις πίστες για σκί στο Γκέρλιτζεν. Σήμερα ,όμως, η τουριστική αυτή περιοχή στη χώρα των Αλπεων , γίνεται ο νέος φάρος ελπίδας για την Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς στην πόλη Φίλαχ -που βρίσκεται πολύ κοντά στα σύνορα Αυστρίας, Ιταλίας και Σλοβενίας – εγκαινιάστηκε σήμερα ένα νέο εργοστάσιο παραγωγής ημιαγωγών της Infineon. Η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών (microchips) εδώ και μήνες τείνει να εξελιχθεί σε πανδημία ,καθώς πλήττει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, απειλώντας παράλληλα και την προσφορά καταναλωτικών ηλεκτρονικών προϊόντων, όπως τα smartphones, υποχρεώνοντας τις εταιρείες να αλλάζουν τη στρατηγική τους , όπως και την εφοδιαστική αλυσίδα..
Το εργοστάσιο τίθεται σε λειτουργία τρεις μήνες νωρίτερα από ότι είχε προγραμματιστεί . «Είναι εκπληκτικό να μπορείς να ξεκινήσεις το νέο εργοστάσιο τόσο γρήγορα ,σε αυτή την κατάσταση», λέει στην γερμανική εφημερίδα Tagesschau ο Τόμας Ρέιζιγκερ, διευθυντής παραγωγής της αυστριακής θυγατρικής Infineon. Η κατασκευή του εργοστασίου ημιαγωγών ξεκίνησε άλλωστε μόλις πριν τρία χρόνια και τώρα η Infineon φιλοδοξεί να εξοπλίζει με μικροτσίπ κάθε χρόνο, 25 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα .
Κυριαρχία της Ασίας
Το πρόβλημα για την Ευρώπη είναι ότι οι κορυφαίες εταιρείες παραγωγής ημιαγωγών είναι όλοι στην Ασία. Ο ηγέτης της παγκόσμιας αγοράς TSMC εδρεύει στην Ταϊβάν. Το νούμερο δύο στη βιομηχανία, η Samsung, είναι στη Νότια Κορέα. Για να απαλλαγεί από αυτήν την εξάρτηση από την Ασία, ο Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς της ΕΕ Τιερί Μπρετόν προσπαθεί εδώ και μήνες να επεκτείνει τις παραγωγικές ικανότητες στην Ευρώπη. Οι Βρυξέλλες ονειρεύονται μάλιστα ένα «Airbus of Chips» -καθώς ο Μπρετόν έχει θέσει ως στόχο να παράγεται στην Ευρώπη το ένα πέμπτο των ημιαγωγών που χρειάζεται η Γηραιά ήπειρος, έως το 2030.
Προς το παρόν η Ευρώπη είναι ακόμη πολύ μακριά από αυτόν τον στόχο, καθώς το μερίδιο της ΕΕ στην παγκόσμια αγορά μικροτσίπ είναι σήμερα λιγότερο από 10%. Μόνο μία εταιρεία από την Ευρώπη είναι μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων κατασκευαστών ημιαγωγών: η Infineon.
Το νέο εργοστάσιο της Infineon δεν θα αλλάξει φυσικά την παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών, καθώς κλάδος δεν αναμένει ομαλοποίηση μέχρι το 2022. Το αφεντικό της Daimler, Όλα Καλένιους ,δεν περιμένει καν να χαλαρώσει η κατάσταση μέχρι το 2023. Μόνο φέτος, πιθανόν να κατασκευαστούν πέντε εκατομμύρια λιγότερα αυτοκίνητα λόγω της έλλειψης μικροτσίπ.
Ανταγωνισμός ΗΠΑ-Κίνας
Η αυτοκινητοβιομηχανία φταίει εν μέρει για την έλλειψη ημιαγωγών. Κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορονοϊού , οι εταιρείες μείωσαν τις παραγγελίες στους κατασκευαστές ημιαγωγών. Αποτέλεσμα; Η βιομηχανία πληροφορικής προσανατολίστηκε στην κατασκευή περισσότερων ημιαγωγών για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση για tablet, φορητούς υπολογιστές, κονσόλες παιχνιδιών και λογισμικό , καθώς αυξήθηκε σημαντικά η εργασία από το σπίτι. Όταν η αγορά αυτοκινήτων ανέβηκε ξανά, οι ποσοστώσεις είχαν ήδη κατανεμηθεί αλλού. Η κρίση στην αγορά ημιαγωγών επιδεινώθηκε επίσης λόγω προβλημάτων σε μια σειρά εργοστάσια: Μια πυρκαγιά στο ιαπωνικό εργοστάσιο μικροτσίπ της Renesas και διακοπή της παραγωγής στα εργοστάσια μικροτσίπ της Μαλαισίας από τον Αύγουστο, λόγω έξαρσης της πανδημίας.
Για το λόγο αυτό , οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα έχουν ριχτεί σε έναν διαγωνισμό πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων για επενδύσεις σε μικροτσίπ. Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν θέλει να ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή μικροτσίπ με 52 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Κίνα σχεδιάζει προγράμματα χρηματοδότησης 1,4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων για τεχνολογίες, όπως η βιομηχανία ημιαγωγών.
Εταιρείες - κολοσσοί , όπως η Intel, σκοπεύουν επίσης να κατασκευάσουν εργοστάσια ημιαγωγών στην Ευρώπη. Η Intel σχεδιάζει να επενδύσει στην κατασκευή ημιαγωγών περίπου 80 δισεκατομμύρια ευρώ και μέχρι το τέλος του χρόνου θα αποφασίσει σε ποια περιοχή της Ευρώπης θα δημιουργήσει τις εγκαταστάσεις. Μήπως ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης ,Κυριάκος Πιερρακάκης πρέπει να ασκήσει τις ικανότητές του στο lobbying, στην κατεύθυνση της Intel;