Αν και ακριβότερα από πέρυσι, τα ελληνικά σήματα σχολικών ειδών κερδίζουν έδαφος έναντι πολλών εισαγόμενων, αξιοποιώντας όπως φαίνεται τη μετατόπιση μέρους της ζήτησης των λιανεμπόρων σε εγχώριους προμηθευτές όσο οι εισαγωγές από την Κίνα επηρεάζονται από την αναταραχή στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Η αγορά τρέχει με διαφορετικές ταχύτητες ανάλογα με την κατηγορία -τσάντες, τετράδια, αξεσουάρ και εξοπλισμός γραφείου- και ανάλογα με το κανάλι διανομής. Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, εμφανίζει ανοδικές τάσεις και σε πολλές περιπτώσεις οι επιδόσεις έχουν επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 και ακόμη υψηλότερα, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Αν και ακριβότερα από πέρυσι, τα ελληνικά σήματα σχολικών ειδών κερδίζουν έδαφος έναντι πολλών εισαγόμενων, αξιοποιώντας όπως φαίνεται τη μετατόπιση μέρους της ζήτησης των λιανεμπόρων σε εγχώριους προμηθευτές όσο οι εισαγωγές από την Κίνα επηρεάζονται από την αναταραχή στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Η αγορά τρέχει με διαφορετικές ταχύτητες ανάλογα με την κατηγορία -τσάντες, τετράδια, αξεσουάρ και εξοπλισμός γραφείου- και ανάλογα με το κανάλι διανομής. Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, εμφανίζει ανοδικές τάσεις και σε πολλές περιπτώσεις οι επιδόσεις έχουν επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 και ακόμη υψηλότερα, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
Ελληνικές παραγωγικές επιχειρήσεις, που διαθέτουν υποδομές, οργάνωση και άρτιο προγραμματισμό, ανταποκρίνονται στις ανάγκες των λιανεμπόρων που αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για να «φορτώσουν» τα ράφια τους, σε μια περίοδο που αντιμετωπίζουν υψηλά κόστη και καθυστερήσεις στις παραδόσεις εισαγόμενων προϊόντων από τρίτες χώρες. Πρόκειται για παγκόσμιο φαινόμενο, ενώ ειδικά στην Ελλάδα τον κίνδυνο από τα υψηλά μεταφορικά κόστη και τις ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες είχαν επισημάνει πολλοί επιχειρηματίες, αρχής γενομένης από τον επικεφαλής του κορυφαίου ομίλου retail της τοπικής αγοράς, του ομίλου Jumbo, με ευρύ χαρτοφυλάκιο αλλά ηγετικό μερίδιο στον κλάδο παιχνιδιών και σχολικών ειδών. Ο κ. Βακάκης είχε αναφερθεί στον σημαντικό κίνδυνο από τα υψηλά μεταφορικά κόστη, τις ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες και εν γένει τη διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας εδώ και αρκετούς μήνες. Στα μέσα Ιουνίου είχε κάνει λόγο για «πάγωμα» αγορών νέων εμπορευμάτων, μελετώντας σενάρια για τη διαχείριση της έκτακτης κατάστασης προκειμένου να μη μετακυλίσει κόστος (100%-500%) στον τελικό καταναλωτή. Άλλοι λιανέμποροι έχουν αναγκαστεί να προβούν σε επιλεκτικές αυξήσεις, κυρίως σε χαμηλής αξίας προϊόντα, πριν από τη θερινή σεζόν, ενώ η σχολική σεζόν ανοίγει με σχεδόν οριζόντιες ανατιμήσεις στην αγορά, σε όλη σχεδόν την γκάμα κωδικών.
Μια πρόχειρη έρευνα αγοράς σε φυσικά καταστήματα αλλά και σε πλατφόρμες με δυνατότητα σύγκρισης και αναζήτησης στοιχείων για την εξέλιξη των τιμών δείχνει ότι οι σχολικές τσάντες κινούνται σε τιμές πάνω από 25%-30% σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Σε μεμονωμένες περιπτώσεις προϊόντων εισαγωγής διαπιστώνονται αυξήσεις που ξεπερνούν και το 45%-50% σε σχέση με την εικόνα των τιμών λίγους μήνες νωρίτερα, ενώ οι αυξήσεις στα τετράδια κυμαίνονται μεταξύ 20% και 55% κατά μέσον όρο στα περισσότερα καταστήματα.
Οι ευκαιρίες
Η συγκυρία προτρέπει τους καταναλωτές σε αναζήτηση του καλύτερου deal με τους λιανέμπορους, οι οποίοι με τη σειρά τους αναζητούν αξιόπιστους προμηθευτές. Σε αυτές τις συνθήκες, πάντως, δημιουργούνται ευκαιρίες για εγχώριους παίκτες να ενισχύσουν τα μερίδιά τους και την πελατειακή βάση τους και μάλιστα παρά το γεγονός ότι λίγες εταιρείες επένδυσαν φέτος σε καινοτομία και νέα προϊόντα. Ας σημειωθεί ότι στην αγορά σχολικών ειδών κινούν τα νήματα οι ίδιοι παίκτες που δραστηριοποιούνται στο παιχνίδι, στο βιβλίο και στα είδη εξοπλισμού γραφείου, από τα Jumbo και τον Μουστάκα μέχρι το Public, το Πλαίσιο, τις αλυσίδες Κωτσόβολος, Media Markt, Praktiker, Leroy Merlin και μια σειρά άλλες εταιρείες και καταστήματα. Αυτή η αγορά επηρεάστηκε από τις αλλαγές στις καταναλωτικές τάσεις λόγω της τηλεκπαίδευσης, ωστόσο επανέρχεται σταδιακά σε ρυθμούς κανονικότητας.
Είναι ενδεικτικό ότι το πρόσημο της θερινής σεζόν είναι θετικό, σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, τόσο από τον τομέα της παραγωγής όσο και από την πλευρά των καναλιών διανομής. Πολλές εξειδικευμένες επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να ενισχύονται τους δύο τελευταίους μήνες και ειδικά σε νησιά και τουριστικές περιοχές, όπου οι επιδόσεις σε πολλές περιπτώσεις κινήθηκαν πάνω και από τα επίπεδα του 2019. Η ζήτηση, μάλιστα, σε εποχικά είδη και παιχνίδια διατηρείται αμείωτη, όπως σημειώνει στη «Ν» ο Ιωάννης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ). Σημειώνει ότι σε αυτό έχει συνεισφέρει η επιμήκυνση της θερινής σεζόν και τονίζει ότι η συγκυρία ευνοεί Έλληνες κατασκευαστές να κερδίσουν έδαφος έπειτα από μια περίοδο προκλήσεων. Ερωτηθείς για το θέμα των τιμών επιβεβαίωσε την τάση αυξήσεων που υπάρχει στην αγορά. Οι πληροφορίες αναφέρουν αυξήσεις τόσο στα εισαγόμενα όσο και στα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα, καθώς επηρεάζονται από τις αυξήσεις των τιμών στις πρώτες ύλες, την ενέργεια, αλλά και από τα υψηλά μεταφορικά κόστη.
Η Πόπη Σκαγιά, διευθύντρια Μάρκετινγκ και υπεύθυνη Εμπορικού Τμήματος της εταιρείας Skag Α.Ε., μεταφέρει στη «Ν» ότι, παρά τις αυξήσεις λόγω του κόστους της πρώτης ύλης, σημειώνεται αξιοσημείωτη ζήτηση για τετράδια και είδη του χαρτοφυλακίου της. Οι πωλήσεις της χαρτοβιομηχανίας, που έχει παρουσία στην τοπική αγορά από το 1956, ενισχύονται σε επίπεδα πάνω και από το 2019. Όπως σημειώνει η κ. Σκαγιά, «οι πωλήσεις κινούνται με αύξηση της τάξεως του 20%-21% σε σχέση με το 2020 και με αύξηση 2-3 ποσοστιαίων μονάδων πάνω από το 2019». Εξηγεί, πάντως, ότι οι επιδόσεις είναι αποτέλεσμα του καλού προγραμματισμού της παραγωγής, με αποτέλεσμα η εταιρεία να μην αντιμετωπίσει ελλείψεις. Η κ. Σκαγιά επισημαίνει ότι «τα σήματα της εταιρείας πήραν μερίδιο από εισαγωγές οι οποίες μάλλον δεν μπορούσαν να γίνουν την τελευταία περίοδο λόγω των προβλημάτων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα», ενώ αναφορικά με τα κανάλια διανομής αναφέρει ότι σταθερή «ραχοκοκαλιά της αγοράς είναι το βιβλιοπωλείο», που ενισχύεται στην κρίση, ενώ ενισχυμένο είναι και το κανάλι του σούπερ μάρκετ.