Παρά τις προκλήσεις, η αγορά του βιβλίου φαίνεται να βρίσκει βηματισμό, ευνοούμενη από την καλύτερη ψυχολογία των καταναλωτών και την πρόοδο σε ορισμένα θεσμικά ζητήματα του κλάδου, συγκριτικά με τα περσινά δεδομένα.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ - [email protected]
Παρά τις προκλήσεις, η αγορά του βιβλίου φαίνεται να βρίσκει βηματισμό, ευνοούμενη από την καλύτερη ψυχολογία των καταναλωτών και την πρόοδο σε ορισμένα θεσμικά ζητήματα του κλάδου, συγκριτικά με τα περσινά δεδομένα.
Ειδικότερα, αν και δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για τις επιδόσεις των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο σύνολο της αγοράς του βιβλίου, όπως αναφέρουν στη «Ν» επιχειρηματίες του κλάδου, η αγορά στον τομέα του λιανεμπορίου δίνει θετικά δείγματα. Η αγοραστική κινητικότητα είναι αυξημένη σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που συνδέεται με την άρση των περιορισμών και τα πιο άνετα ταξίδια, που μετριάζουν την αβεβαιότητα. Αν και στα επιτελεία των εκδοτών επικρατεί σχετική ανησυχία για το πώς θα εξελιχθεί η σεζόν, κατά κοινή ομολογία έχει καλλιεργήσει προσδοκίες η απόφαση να εξομοιωθεί το ΦΠΑ στα e-books με το αντίστοιχο στα έντυπα βιβλία στο 6%. Απομένει, όπως αναφέρουν, να επιβεβαιωθεί και η υπόσχεση για ικανοποίηση και του αιτήματος του κλάδου για επαναφορά του ΦΠΑ στην παραγωγή του βιβλίου στο 6%, ώστε να διορθωθεί η «ανισορροπία» που θέλει το βιβλίο να πωλείται μεν με ΦΠΑ 6%, αλλά η παραγωγή του να τιμολογείται με ΦΠΑ 24%.
Καλύτερες επιδόσεις
Σε ό,τι αφορά τη ζήτηση, στη χονδρική δεν είναι εύκολο να εξαχθούν συμπεράσματα, λόγω και της «προβληματικής» διαδικασίας της βιβλιοπαραγωγής κατά τη διάρκεια των lockdowns και των περιοριστικών μέτρων που ακολούθησαν. Ωστόσο, η αγορά στα σημεία λιανικής πώλησης εμφανίζει καλύτερες επιδόσεις συνολικά, τόσο στα μικρά σημεία πώλησης όσο και στις αλυσίδες. Μάλιστα, λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων συντηρείται η κίνηση και στα συνοικιακά βιβλιοπωλεία.
Πρόκειται για τάση αντίστοιχη με αυτήν που παρατηρήθηκε εν μέσω πανδημίας και στην αγορά του παιχνιδιού.
Θετικές προοπτικές
Αναφορικά με τις προοπτικές της αγοράς, οι επιχειρηματίες δεν διακινδυνεύουν πρόβλεψη, αν και συμφωνούν ότι υπάρχει καλύτερη «ορατότητα» συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Επισημαίνουν δε τους αστάθμητους παράγοντες και τα έκτακτα γεγονότα που επηρεάζουν τις τάσεις στην αγορά. Μεταξύ άλλων σημειώνεται και η τάση ανάπτυξης της αγοράς των e-books, με αύξηση του όγκου κατά τους τελευταίους μήνες του 2021.
Σημειώνεται ότι ήδη παρατηρείται αύξηση στις πωλήσεις e-books και audiobooks, τάση που είναι πιο εμφανής σε ξένες αγορές, όπως π.χ. οι σκανδιναβικές χώρες.
Όμως οι πωλήσεις αυξήθηκαν και στην Ελλάδα, όπου ορισμένοι εκδότες επανήλθαν στην αγορά των e-books, έπειτα από απουσία ετών. Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι το μερίδιό τους παραμένει μικρό στην αγορά. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου (ΟΣΔΕΛ), τα έσοδα από πωλήσεις βιβλίων σε ηλεκτρονική μορφή (e-books) αντιπροσωπεύουν μόλις το 2% των συνολικών εσόδων της αγοράς.