Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 17 Απριλίου 2007 14:40

Απρόθυμοι οι καταναλωτές για αγορές μέσω Διαδικτύου

Οι κυριότεροι λόγοι χρήσης του διαδικτύου είναι για τη λήψη και αποστολή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (20,6% το 2006) και η αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και πληροφορίες (17,3% το 2006), ενώ σε αγορές μέσω διαδικτύου προβαίνει μόλις το 2,6% των χρηστών και τραπεζικές συναλλαγές πραγματοποιεί μόνο το 1,6% των χρηστών.

Τα παραπάνω προκύπτουν από εθνική έρευνα της VPRC που παρουσιάστηκε σήμερα σε εκδήλωση της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή για την ασφαλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο. Σύμφωνα με τα υπόλοιπα συμπεράσματα της έρευνας:

- Το 24,6% των Ελλήνων ηλικίας 15 ετών και άνω χρησιμοποιούν Ιντερνετ, ενώ στις ηλικίες μεταξύ 15 και 65 ετών το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 31%.

- Το 15,7% των χρηστών "προσβλήθηκε" από ιό και το 14% διαμαρτυρήθηκε ότι έλαβε ενοχλητικά μηνύματα (spam).

- Το 2001 χρήση διαδικτύου έκανε ο ένας στους δέκα Έλληνες πολίτες ενώ το 2006 η σχέση διαμορφώθηκε σε ένας στους τέσσερις.

- Το 2002 ο μέσος όρος χρήσης του Ιντερνετ ήταν 6,3 ώρες την εβδομάδα και το 2006 8,6 ώρες την εβδομάδα.

- Από τους χρήστες που δεν έχουν πραγματοποιήσει αγορά μέσω Ιντερνετ, μόλις το 6,7% προτίθεται να προβεί σε αγορά το επόμενο εξάμηνο, ποσοστό το οποίο στο σύνολο του πληθυσμού αντιστοιχεί σε μόλις 3%. Οσον αφορά στους λόγους μη πρόθεσης αγοράς μέσω διαδικτύου, το 36,7% αναφέρει ότι δεν εμπιστεύεται τα συστήματα με τα οποία γίνονται οι πληρωμές, ενώ το 62% θεωρεί από μεγάλο ως πολύ μεγάλο το ενδεχόμενο μη διασφάλισης των προσωπικών του δεδομένων.

- Το 21,6% των χρηστών το 2006 έχει πραγματοποιήσει ηλεκτρονική αγορά, δηλαδή το ποσοστό των αγοραστών προϊόντων ή υπηρεσιών μέσω Ιντερνετ τον τελευταίο χρόνο ανέρχεται σε περίπου 4,5% του γενικού πληθυσμού.

- Στο διάστημα 2004 - 2006 παρατηρείται ανάπτυξη των αγορών μέσω ελληνικών sites σε ποσοστό 41,4%. Ειδικότερα πέρυσι το 41,4% έγινε από ελληνικό site έναντι 25,9% το 2004.

- Τα προϊόντα που προτιμούν περισσότερο οι αγοραστές είναι εισιτήρια (14,1% το 2006), βιβλία-εφημερίδες (13,3% το 2006), αναλώσιμα (12,3% το 2006), ηλεκτρονικό εξοπλισμό (11,9% το 2006) και cd-dvd (11% το 2006).

- Το 56% όσων προέβησαν σε αγορά μέσω Ιντερνετ, δεν είχαν επισκεφθεί προηγουμένως το κατάστημα.

- Ο κυριότερος λόγος που πραγματοποίησαν οι χρήστες ηλεκτρονικές αγορές το 2006, ήταν το χαμηλότερο κόστος (46,1%).

- Τα χρήματα που διέθεσαν για ηλεκτρονικές αγορές το 2006, ήταν κατά μέσο όρο 193 ευρώ ανα αγορά και 754 ευρώ κατά μέσο όρο τον τελευταίο χρόνο.

- Το 38,3% επιλέγει την αντικαταβολή για την πληρωμή των ηλεκτρονικών αγορών του και το 36% μέσω on-line πιστωτικής κάρτας.

Ο κ. Παπαθανασίου γνωστοποίησε ότι στις προθέσεις του υπουργείου είναι να συστήσει Διεύθυνση Ηλεκτρονικού Εμπορίου που θα υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και θα υποστηρίξει το έργο του Εθνικού Συμβουλίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν. Επίσης ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή κ. Γιάννης Οικονόμου παρουσίασε ενημερωτικό φυλλάδιο με τίτλο «Οσα πρέπει να γνωρίζουμε για ασφαλή προήγηση στο διαδίκτυο», το οποίο θα διανέμεται από όλα τα ΚΕΠ.

Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) κ. Ν. Κουλούρης ανέφερε την πρόταση της Επιτροπής για τη σύσταση Ελληνικού Κέντρου Επείγουσας Αντιμετώπισης Ψηφιακών Απειλών, με κύριο αντικείμενο την προστασία των ηλεκτρονικών συστημάτων που χρησιμοποιούν οι τράπεζες, το Χρηματιστήριο οι εφορίες και γενικότερα η Δημόσια Διοίκηση.