ΜΕ ΕΛΑΦΡΩΣ υψηλότερες προσδοκίες κινείται η εγχώρια αγορά νέων επιβατικών αυτοκινήτων κατά το τρέχον έτος (2007) μετά τη διετή επιβράδυνσή της, όπως προκύπτει από έρευνα της STAT BANK:
«Το τρέχον έτος η εγχώρια αγορά των “τεσσάρων τροχών” αναμένεται να κυμανθεί στο επίπεδο των 270-275 χιλιάδων νέων επιβατικών αυτοκινήτων
Η παραπάνω εκτίμηση στηρίζεται στους παρακάτω παράγοντες:
- Πρώτον, στην προσδοκία ελαφριάς βελτίωσης του οικονομικού κλίματος.
- Δεύτερον, στο γεγονός ότι οι τιμές των προϊόντων πετρελαίου ευρίσκονται σε σχετική ύφεση.
- Τρίτον, στη σταθεροποίηση των επιτοκίων.
- Τέταρτο, στην όξυνση του ανταγωνισμού των εταιριών μέσω της παροχής κινήτρων για την απόκτηση αυτοκινήτου σε συνδυασμό με τα πιστωτικά προγράμματα των τραπεζών.
- Πέμπτο, στη διοργάνωση της Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου στις 12-20 Μαίου 2007, στο πρώην Ανατολικό αεροδρόμιο, που αναμένεται να τονώσει το ενδιαφέρον του κοινού.
- Έκτο, στη μη ύπαρξη τεκμηρίου για την απόκτηση του αυτοκινήτου.
Όλα αυτά βεβαίως δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να οδηγήσουν σε θεαματικές αλλαγές αλλά συνηγορούν σε μια έστω μικρή βελτίωση των επιδόσεων της αγοράς των «τεσσάρων τροχών».
Οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων κινήθηκαν ως εξής:
2001: 280.212
2002: 268.489
2003: 257.293
2004: 289.753
2005: 269.733
2006: 267.706
Σύμφωνα πάντα με τη Stat Bank, εάν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις των εκπροσώπων της αγοράς, αυτή ίσως προσεγγίσει τις 275 χιλιάδες οχήματα. Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2007, οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων εμφανίζονται αυξημένες κατά 4,3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2006.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2000 η αγορά είχε υπερβεί το επίπεδο των 290 χιλιάδων νέων επιβατικών αυτοκινήτων. Το επίπεδο αυτό η αγορά επιχείρησε να το υπερβεί και κατά το 2004 χωρίς ωστόσο να το επιτύχει. Έτσι, η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου το 2004 αυξήθηκε κατά 12,6% για να φτάσει τα 289.753 νέα επιβατικά αυτοκίνητα. Έκτοτε ακολούθησε πτωτική πορεία.
Στην πραγματικότητα, οι διαστάσεις της αγοράς είναι κατά πολύ μεγαλύτερες διότι στα παραπάνω πρέπει να προσθέσει κανείς και όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πρωτο-κυκλοφόρησαν το 2006 στους ελληνικούς δρόμους. Έτσι, στις περίπου 268 χιλιάδες των νέων οφείλει κανείς να συνυπολογίσει και τα περίπου 37 χιλιάδες μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, που πρωτο-κυκλοφόρησαν στους ελληνικούς δρόμους κατά το 2006. Έτσι, ο συνολικός αριθμός των αυτοκινήτων που πρωτο-κυκλοφόρησαν στους ελληνικούς δρόμους κατά το παρελθόν έτος υπολογίζεται σε κάτι λιγότερο από 305 χιλιάδες οχήματα.
Segments
Από τις επιμέρους κατηγορίες (segments) αυτοκινήτων, αυτές οι οποίες στο διάστημα 2004 - 2006 εμφανίζουν την μεγαλύτερη αύξηση του μεριδίου αγοράς τους είναι οι:
- 4Χ4 ATV μεταξύ των οποίων και τα Suzuki Grand Vitara, Daihatsu Terios, Suzuki Jimny, BMW X3, Chrysler Cherokee, Mercedes ML, Mitsubishi Pajero και Kia Sorento. Η εν λόγω κατηγορία ενώ το 2004 αντιπροσώπευε το 5,7% της συνολικής αγοράς επιβατικών αυτοκινήτων, το 2006 ανέβηκε στο 6,7%.
- τα μικρά αυτοκίνητα (segment A) που απέσπασαν το 9,9% της αγοράς κατά το 2006 όταν το 2004 ήλεγχαν μόλις το 7,5%. Η άνοδος της εν λόγω κατηγορίας έχει σχέση τόσο με την οικονομική δυσπραγία όσο και με τα οξύτατα κυκλοφοριακά προβλήματα. Πρωταγωνιστές στην εν λόγω κατηγορία αναδεικνύονται τα μοντέλα: Fiat Panda, Hyundai Atos, Kia Picanto, Chevrolet Matiz, Smart Fortwo, Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1 και Volkswagen Fox.
Αντιθέτως μεταξύ των κατηγοριών που εμφανίζουν τη μεγαλύτερη μείωση μεριδίου αγοράς είναι και οι:
- D που έπεσε από 13,4% το 2004 σε 11,1% το 2006. Στη κατηγορία αυτή το μεγαλύτερο τμήμα ελέγχουν τα μοντέλα Volkswagen Passat, BMW 3, Toyota Avensis, Audi A4, Opel Vectra, Mazda 6, Volvo S40, Mercedes C, Ford Mondeo, Nissan Primera και Subaru Forester.
- Sp Cabrio που έπεσε από 1,2% σε 0,7%.
Πάντως, οι κατηγορίες που εξακολουθούν να ελέγχουν τη πλειοψηφία της αγοράς και οι οποίες εμφανίζουν ελαφρά βελτίωση είναι οι: Β και C με συνολικό ποσοστό της τάξεως του 59%. Ειδικότερα στην κατηγορία B οι κυρίαρχοι του παιχνιδιού ήταν τα μοντέλα Hyundai Getz, Toyota Yaris, Opel Corsa, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Seat Ibiza και Peugeot 206. Αντιστοίχως στην κατηγορία C σημαντική είναι η παρουσία των μοντέλων Ford Focus, Toyota Corolla, Volkswagen Golf, Opel Astra, Skoda Oktavia, Hyundai Accent, Nissan Almera και Citroen C4.
Οι εταιρείες
Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους επιδόσεις των μεμονωμένων επιχειρήσεων αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι:
* Η Toyota Hellas παραμένει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της αγοράς και η δημοφιλέστερη μάρκα αυτοκινήτου. Αυτή παραμένει επί μακρόν η πρώτη σε ταξινομήσεις και η ισχυρότερη βάσει τζίρου εταιρία αυτοκινήτων της ελληνικής αγοράς. Η Toyota Hellas, που διευθύνεται από τον κ. Αρ. Αραβανή, κατόρθωσε να αυξήσει το μερίδιο αγοράς της από 9,4% το πρώτο τρίμηνο του 2006 σε 11% το αντίστοιχο διάστημα τρέχοντος έτους.
* Στη δεύτερη θέση ευρίσκεται η Opel η οποία ξαναβρήκε το δρόμο προς τη κορυφή. Με αύξηση ταξινομήσεων 24,2% η Opel κατόρθωσε το πρώτο τρίμηνο του 2007 να ελέγξει το 8,4% της εγχώριας αγοράς νέων επιβατικών αυτοκινήτων από 7,1% που είχε το αντίστοιχο διάστημα του 2006. Έτσι, αυτή τη στιγμή η Opel ευρίσκεται στην δεύτερη καλύτερη θέση των ταξινομήσεων από τέταρτη πέρυσι.
* Η Volkswagen, που εκπροσωπείται από τον όμιλο επιχειρήσεων της Kosmocar συνέχισε την ανοδική της πορεία, αυξάνοντας τις πωλήσεις κατά 17,7% το πρώτο τρίμηνο τρέχοντος έτους. Έτσι, στο συγκεκριμένο διάστημα η Volkswagen ήλεγξε μερίδιο αγοράς 8% Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2006 ο όμιλος Kosmocar, που αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα τις εταιρίες Audi και Volkswagen. βρέθηκε στην πρώτη θέση – βάσει τζίρου – μεταξύ όλων των ομίλων εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων αυτοκινήτων της χώρας. Ο τζίρος της Kosmocar, που διευθύνεται από τον κ. Στήβεν Σίρτη, υπολογίζεται περίπου σε 550 εκατομμύρια ευρώ κατά το 2006 και σε ότι αφορά την κερδοφορία της, αυτή εμφανίζεται αυξημένη κατά περίπου 20% για να κυμανθεί στο επίπεδο των 16 εκατομμυρίων ευρώ.
Όλες οι δραστηριότητες του ομίλου εμφανίζουν αύξηση τζίρου. Ειδικότερα, οι πωλήσεις της Volkswagen παρουσιάζουν αύξηση της τάξεως του 20%, της Audi ελαφρά άνοδο, των επαγγελματικών της VW αύξηση 30% και των ανταλλακτικών 12%.
Το νέο απόκτημα του ομίλου είναι η αντιπροσώπευση των υπερ-πολυτελών αυτοκινήτων Bentley.
Αυτή τη περίοδο ο όμιλος Kosmocar υλοποιεί ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα που αφορά: πρώτον, για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του κέντρου διανομής και ανταλλακτικών στο Καπανδρίτι, επένδυση η οποία θα απορροφήσει κεφάλαια 1,5 εκ. ευρώ. Δεύτερον, το νέο Τεχνικό και Εκπαιδευτικό κέντρο στη Μάνδρα Αττικής όπου μέσω αυτού του κέντρου θα υποστηρίζεται ολόκληρο το δίκτυο της Kosmocar και θα φιλοξενείται το δικό μας τμήμα service. Η εν λόγω επένδυση είναι ύψους 4,5 εκατομμυρίων ευρώ. Τρίτον, την επέκταση των κεντρικών του εγκαταστάσεων η επιφάνεια των οποίων αυξάνεται από 3 σε 7 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα.
* Ένα σκαλοπάτι ανέβηκε και η Ford η οποία ελέγχει το 6,3% της συνολικής αγοράς νέων επιβατικών αυτοκινήτων.
* Αισθητή μείωση ταξινομήσεων (22,2%) εμφανίζει στο πρώτο τρίμηνο του έτους η Hyundai η οποία από την 2η θέση έπεσε στην πέμπτη. Τώρα ο όμιλος Π & Ρ. Δάβαρη που εκπροσωπεί την κορεατική φίρμα επιχειρεί να ανακτήσει το χαμένο έδαφος.
* Αργά αλλά σταθερά ανεβαίνει η Suzuki, που εκπροσωπείται από τον όμιλος επιχειρήσεων Σφακιανάκη και η οποία ελέγχει το 5,3% της αγοράς.
* Στην έβδομη καλύτερη θέση ευρίσκεται η Citroen η οποία εκπροσωπείται από τον όμιλο επιχειρήσεων Συγγελίδη
* Καθοδικά κινήθηκε στο συγκεκριμένο διάστημα η Peugeot η οποία από την 6η έπεσε στην 8η θέση των ταξινομήσεων.
* Αντιθέτως η Fiat ξαναβρίσκει την αυτοπεποίθησή της: μέσα από μια αύξηση ταξινομήσεων 30,4% η Fiat που είχε πέσει στη 12η θέση ανέβηκε στην 9η.
* Στις επόμενες θέσεις βρέθηκαν η Nissan, η Skoda, η Seat και η Kia Motors
* Οι δύο γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Mercedes και BMW συγκρούστηκαν για την 14η και 15η θέση αντίστοιχα. Η πρώτη εμφάνισε ελαφρά καθοδική πορεία ενώ η δεύτερη αύξησε τις πωλήσεις της περίπου κατά 10%.
Ειδικότερα, η Mercedes παραμένει σε μια από τις υψηλότερες θέσεις κερδοφορίας μεταξύ όλων των εισαγωγικών εταιριών αυτοκινήτων ενώ κυρίαρχη θέση στην οικογένειά της κατέχουν dealers όπως οι Λαϊνόπουλος (Promot), Ιωαννίδης και Κυριαζάκος (ΕΚΚΑ).
Η BMW Hellas, που χτίζει τη δική της στρατηγική από τον Οκτώβριο του 2003 και η οποία διευθύνεται από τον κ. Σταύρο Γιαλουρίδη, συνεχίζει να επενδύει στον εκσυγχρονισμό της υποδομής της και του δικτύου της (33 dealers BMW, 13 Mini και 11 μοτοσικλέτες). Στα πλαίσια αυτά πρώτον, ολοκληρώθηκαν οι υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις της στον Ασπρόπυργο επένδυσης 10 εκατομμυρίων ευρώ. Δεύτερον, το 2006 στο δίκτυο έγιναν σημαντικές επενδύσεις εκσυγχρονισμού της τάξεως των 25 εκατομμυρίων ευρώ. Κυρίαρχη παρουσία στο συγκεκριμένο δίκτυο κατέχουν οι dealers Σπανός, Κουλούρης, Κορφιάτης, Σφακιανάκης, Athens Car, Τρικαλιώτης και Αδαμίδης.
Αξιοσημείωτες τέλος είναι οι αυξήσεις στις πωλήσεις των πολύ ακριβών αυτοκινήτων – των υπερ-πολυτελών υψηλού κυβισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, το πρώτο τρίμηνο τρέχοντος έτους οι πωλήσεις των αυτοκινήτων Lexus αυξήθηκαν κατά 103%, των Bentley κατά 600%, των Jaguar κατά 120%, των Hymer κατά 200%, και των Chrysler κατά 28%. H Chrysler που αντιπροσωπεύεται από τον όμιλο Συγγελίδη και η οποία διευθύνεται από τον κ. Ανδρ. Σολουτσιδάκη κατέχει μια σταθερή θέση στη κατηγορία της.
Εξαιρετική εμφανίζεται η πορεία των πωλήσεων της Porsche, η οποία κατέχει σταθερά τα ηνία στις πωλήσεις των πολύ ακριβών αυτοκινήτων. Το συγκεκριμένο τρίμηνο οι πωλήσεις Porsche αυξήθηκαν κατά 15,4%».