Η μεταρρύθμιση στην επικουρική ασφάλιση φαίνεται ότι ξεπερνάει ένα ένα τα εμπόδια που είχαν ανακύψει και οδεύει προς ψήφιση στη Βουλή. Οι θεσμοί, σε νεότερη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, έδειξαν να αποδέχονται την πρόταση για τη δημιουργία αμιγώς κεφαλαιοποιητικού συστήματος επικουρικής ασφάλισης για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας από την 1η Ιανουαρίου 2022 και μετά. Οι όποιες αντιρρήσεις είχαν εκφραστεί για το δημοσιονομικό πεδίο της μεταρρύθμισης κάμφθηκαν από το γεγονός ότι η μεταρρύθμιση για την πρώτη δεκαετία εφαρμογής της θα έχει εξαιρετικά περιορισμένη επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό (συνολικά όχι πάνω από 3 δισ. ευρώ).
Από την έντυπη έκδοση
Του Βασίλη Αγγελόπουλου
[email protected]
Η μεταρρύθμιση στην επικουρική ασφάλιση φαίνεται ότι ξεπερνάει ένα ένα τα εμπόδια που είχαν ανακύψει και οδεύει προς ψήφιση στη Βουλή. Οι θεσμοί, σε νεότερη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, έδειξαν να αποδέχονται την πρόταση για τη δημιουργία αμιγώς κεφαλαιοποιητικού συστήματος επικουρικής ασφάλισης για τους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας από την 1η Ιανουαρίου 2022 και μετά. Οι όποιες αντιρρήσεις είχαν εκφραστεί για το δημοσιονομικό πεδίο της μεταρρύθμισης κάμφθηκαν από το γεγονός ότι η μεταρρύθμιση για την πρώτη δεκαετία εφαρμογής της θα έχει εξαιρετικά περιορισμένη επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό (συνολικά όχι πάνω από 3 δισ. ευρώ).
Σε μια τέτοια περίπτωση επικυρώθηκε ότι θα είναι διαχειρίσιμο το κόστος μετάβασης, τουλάχιστον σε ένα μέρος της πρώτης φάσης της μεταρρύθμισης. Όταν από το 2040 και μετά αυξηθεί η επιβάρυνση προς τον κρατικό προϋπολογισμό, ενδεχομένως να υπάρξουν παρεμβάσεις ή διορθωτικές κινήσεις πάνω σε ήδη θεσμοθετημένες διατάξεις και όχι διά της επιβολής νέων μέτρων. Οι θεσμοί, άλλωστε, συμφώνησαν ότι έχει ήδη νομοθετηθεί ένα 0,5% του ΑΕΠ (άρθρο 47, ν. 4670/2020) προκειμένου να αξιοποιείται για να καλύπτει τυχόν ελλείμματα που μπορεί να προκύψουν είτε από αναδρομικά που πρέπει να δοθούν στους συνταξιούχους έπειτα από τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις είτε από «ανοίγματα» του νυν επικουρικού ταμείου (ΕΤΕΑΕΠ). Ήταν μια διάταξη που είχε έρθει ως αντικατάσταση της λεγόμενης 13ης σύνταξης, η οποία είχε θεσμοθετηθεί επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και μελλοντικά ίσως έδινε και κάποιο μέρισμα στους συνταξιούχους κάθε τέλος του έτους. Στο Μεσοπρόθεσμο, πάντως, το ποσό αυτό έχει ήδη ενσωματωθεί στο συνολικό ποσό στήριξης προς τον ΕΦΚΑ.
Τεχνικής φύσης θέματα, όπως είναι η επιλογή των προσώπων που θα απαρτίζουν τη διοίκηση του νεοσύστατου Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ), αλλά και πώς θα πραγματοποιούνται οι επενδύσεις που θα προκύπτουν από τις εισφορές των ασφαλισμένων, απασχόλησαν επίσης τη συζήτηση με τους θεσμούς. Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Εργασίας συνεχίζει σταθερά τον αρχικό προγραμματισμό του, που ήθελε έως το τέλος του τρέχοντος μήνα το νομοσχέδιο να εντάσσεται στα αρμόδια τμήματα της Βουλής. Το νομοσχέδιο θα έχει και πρόσθετες διατάξεις για τον ΑΜΚΑ, το εργόσημο, το ΝΑΤ, αλλά και τον προσδιορισμό της εισφοράς για τους τίτλους κτήσης.
Κωδικοποίηση ασφαλιστικής νομοθεσίας
Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Εργασίας προχώρησε σε δημόσια διαβούλευση του σχεδίου διακήρυξης για την κωδικοποίηση της ασφαλιστικής νομοθεσίας. Ο διεθνής δημόσιος διαγωνισμός φέρει τον τίτλο «Προπαρασκευαστικές ενέργειες για τη Διοικητική Κωδικοποίηση του δικαίου της Κοινωνικής Ασφάλισης» και η ανάρτηση έγινε στον ιστότοπο www.promitheus.gov.gr (http://www.eprocurement.gov.gr/eproc-deliberation/unprotected/searchDeliberations.htm?execution=e1s2). Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Ιουλίου, ενώ στη συνέχεια θα εκκινήσει η σχετική διαγωνιστική διαδικασία.
Υπενθυμίζεται ότι η κωδικοποίηση της ασφαλιστικής νομοθεσίας περιλαμβάνεται στο ενοποιημένο σχέδιο της κυβερνητικής πολιτικής, το οποίο εγκρίθηκε από το υπουργικό συμβούλιο τον Δεκέμβριο 2020. Φέτος τον Απρίλιο υπεγράφη σχετική προγραμματική συμφωνία μεταξύ του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη και του γ.γ. Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων Στέλιου Κουτνατζή.
Το υπουργείο, μέσω της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικής Ασφάλισης και της αρμόδιας Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ, αναλαμβάνει τις απαιτούμενες εργασίες. Αυτές αφορούν την εκπόνηση τεχνικού δελτίου, τη σύνταξη της διακήρυξης, τις διαδικασίες ανάθεσης και επιλογής αναδόχου, την παρακολούθηση της σύμβασης καθώς και την παραλαβή του παραδοτέου και την παράδοσή του στη Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων. Το προσχέδιο Κώδικα θα τύχει τελικής επεξεργασίας από την Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποίησης.
Το έργο θα συγχρηματοδοτηθεί στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Μεταρρύθμιση Δημοσίου Τομέα». Είναι αρχικού προϋπολογισμού 424.550 ευρώ, θα έχει διάρκεια δέκα μήνες και στόχος είναι η συγκέντρωση όλων των διατάξεων και λοιπών κανονιστικών πράξεων που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται οι εισφορές και οι παροχές όλων των πρ. Ταμείων, Κλάδων και Φορέων που εντάχθηκαν στον e-ΕΦΚΑ, στην κύρια και στην επικουρική ασφάλιση. Αφετηρία και βάση της παρούσας κωδικοποίησης θα αποτελέσει το υπάρχον προσχέδιο διοικητικής κωδικοποίησης του έτους 2015, το οποίο ωστόσο δεν περιλαμβάνει (μεταξύ άλλων) τις δομικές αλλαγές που έφεραν στο ασφαλιστικό σύστημα οι μετέπειτα νόμοι 4387/2016 και 4670/2020, ούτε τις κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις που αφορούν το Δημόσιο.
Ο στόχος είναι οι ασφαλιστικές διατάξεις να συγκεντρωθούν σε ένα ενιαίο κείμενο. Έτσι, η διευκόλυνση των δημόσιων υπηρεσιών θα είναι μεγάλη για την καλύτερη διαχείριση των ασφαλιστικών θεμάτων, στις οποίες ασφαλώς και περιλαμβάνεται η έκδοση συντάξεων.