Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 14 Ιουλίου 2021 09:54

Συνέχεια στο ράλι των bulkers δίνουν οι πράσινες πολιτικές

Επανάληψη του ράλι του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους βλέπουν και για το δεύτερο εξάμηνο πολλοί αναλυτές του κλάδου χύδην ξηρού φορτίου, ενώ και η στροφή, μακροπρόθεσμα, των χωρών προς την «πράσινη» ανάπτυξη και την εστίαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αναμένεται να προσδώσει μια νέα δυναμική στο εμπόριο ορυκτών και πρώτων υλών, ευνοώντας περαιτέρω το διά θαλάσσης εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου.

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Επανάληψη του ράλι του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους βλέπουν και για το δεύτερο εξάμηνο πολλοί αναλυτές του κλάδου χύδην ξηρού φορτίου, ενώ και η στροφή, μακροπρόθεσμα, των χωρών προς την «πράσινη» ανάπτυξη και την εστίαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αναμένεται να προσδώσει μια νέα δυναμική στο εμπόριο ορυκτών και πρώτων υλών, ευνοώντας περαιτέρω το διά θαλάσσης εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου.

Το σιδηρομετάλλευμα φαίνεται ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο στη στροφή του πλανήτη προς ένα πιο πράσινο μέλλον.
Προσωρινά πάντως η πολύ καλή εικόνα και αίσθηση που κυριαρχεί μεταξύ των εμπλεκομένων στον κλάδο του χύδην ξηρού φορτίου σκιάζεται έως έναν βαθμό από την εμφάνιση της μετάλλαξης Δέλτα και τις τυχόν επιπτώσεις αυτής στο θαλάσσιο εμπόριο. 

Σύμφωνα με μία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, οι πρόσφατες εξελίξεις διεθνώς με τη μετάλλαξη Δέλτα υπενθυμίζουν το πόσο εύθραυστη είναι η γενικότερη κατάσταση, ενώ ένας επιπλέον παράγοντας υπονόμευσης μιας καλής πορείας της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου είναι η επανεμφάνιση πληθωριστικών πιέσεων.

Αναντιστοιχία αξιών και ναύλων

Πάντως, ο ναυλομεσιτικός οίκος διαπιστώνει αναντιστοιχία μεταξύ των αξιών των πλοίων και των ναύλων. Λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα ευκολία πρόσβασης στη χρηματοδότηση και τη ρευστότητα στην αγορά, θεωρεί ότι τα επίπεδα τιμών των περιουσιακών στοιχείων καθυστερούν κατά κάποιον τρόπο έναντι των τιμών των ναύλων. Μια κατάσταση που μπορεί να βοήθησε στη διατήρηση μιας σταθερότητας, σημειώνει. 

Σε κάθε περίπτωση, οι προσεχείς μήνες θα είναι πολύ ενδιαφέροντες. Οι πρόσφατες τάσεις της περιόδου, οι ναύλοι στις χρονοναυλώσεις, τα δεδομένα στα παράγωγα ναύλων έχουν δημιουργήσει μια ισχυρή αισιοδοξία για την αγορά. Δεν γνωρίζουμε, σημειώνει, αν θα έχουμε υπερβολικές αιχμές, αλλά σίγουρα θα  παραμείνουμε σε μια καλή ρότα.

Η αγορά των μετάλλων

Στο μεταξύ, θετικά είναι τα στοιχεία για τη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου και από την αγορά των Commodities. Ένας αναλυτής της αγοράς εμπορευμάτων της Goldman Sachs, o Nicholas Snowdon, ισχυρίστηκε ότι οι αγορές των μετάλλων θα απολαύσουν έναν παρατεταμένο supercycle. Μιλώντας σε ένα εξειδικευμένο φόρουμ στη Σιγκαπούρη, υποστήριξε, σύμφωνα με το Tradewinds, ότι ενισχυτικά στη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος θα επιδράσει η προσπάθεια των κυβερνήσεων να απαλλαγούν από τον άνθρακα. Η εστίαση των  κυβερνήσεων στην πολιτική απαλλαγής από τον άνθρακα θα απαιτήσει επενδύσεις άνω των 16 τρισ. δολ. σε υποδομές. Οι υποδομές για «πράσινη» ανάπτυξη και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα εντατικοποιήσουν τη ζήτηση για μέταλλα. Ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της μεταλλευτικής εταιρείας BHP, ο Rod Dukino, συμφώνησε και πρόσθεσε ότι η απαλλαγή από άνθρακα θα απαιτήσει δύο φορές την ποσότητα χάλυβα που παράγεται σήμερα, τέσσερις φορές την ποσότητα χαλκού, καθώς και σημαντικές αυξήσεις στις παραγόμενες ποσότητες  κοβαλτίου, νικελίου και μαγγανίου - όλα τα βασικά συστατικά για τις μπαταρίες λιθίου.

Το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο

Στο μεταξύ, όπως εκτιμούν οι παραγωγοί ορυκτών, το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο μεταλλευμάτων σιδήρου, σε συνδυασμό με την κινεζική εγχώρια παραγωγή, θα φτάσει το 1,9 δισ. τόνους το 2021, αυξημένο περίπου κατά  50 εκατομμύρια τόνους από το 2020.

Ο αντιπρόεδρος πωλήσεων και μάρκετινγκ της BHP Rod Dukino είπε ότι η εταιρεία απολαμβάνει μια ισχυρή χρονιά και βρίσκεται σε καλό δρόμο για εξαγωγή μεταξύ 276 και 286 εκατομμυρίων τόνων σιδηρομεταλλεύματος το 2021.

Ο αντιπρόεδρος των πωλήσεων και μάρκετινγκ σιδηρομεταλλεύματος Rio Tinto, Simon Farry, δήλωσε ότι τα φορτία αυξήθηκαν κατά 7% το πρώτο εξάμηνο του 2021 και η εταιρεία αναμένεται να εξαγάγει μεταξύ 325 και 340 εκατομμυρίων τόνων από τα ορυχεία Pilbara στην Αυστραλία και επιπλέον 18 εκατομμύρια έως 20 εκατομμύρια, από τα ορυχεία του στον Καναδά.
Ο διευθυντής πωλήσεων μεταλλεύματος σιδήρου της Vale, Luiz Meriz, δήλωσε ότι ο βραζιλιάνικος γίγαντας εξόρυξης είναι πεπεισμένος ότι θα επιτύχει τον εξαγωγικό του στόχο για 400 εκατομμύρια τόνους σιδηρομεταλλεύματος το 2021.