Με θεματικά χαρακτηριστικά και με μεγαλύτερη εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στο «πεδίο» των αξιολογήσεων και των ελέγχων, αλλά και με την πρόβλεψη για τη χορήγηση άτοκων δανείων αναμένεται να κάνει ντεμπούτο το αμέσως επόμενο διάστημα ο νέος αναπτυξιακός νόμος. Οι βασικές πτυχές του νέου επενδυτικού πλαισίου παρουσιάστηκαν στο χθεσινό υπουργικό συμβούλιο από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη και τον αναπληρωτή υπουργό Νίκο Παπαθανάση και πλέον είναι ζήτημα χρόνου να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και στη συνέχεια να κατατεθεί με τη μορφή νομοσχεδίου στη Βουλή.
Από την έντυπη έκδοση
Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]
Με θεματικά χαρακτηριστικά και με μεγαλύτερη εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στο «πεδίο» των αξιολογήσεων και των ελέγχων, αλλά και με την πρόβλεψη για τη χορήγηση άτοκων δανείων αναμένεται να κάνει ντεμπούτο το αμέσως επόμενο διάστημα ο νέος αναπτυξιακός νόμος. Οι βασικές πτυχές του νέου επενδυτικού πλαισίου παρουσιάστηκαν στο χθεσινό υπουργικό συμβούλιο από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη και τον αναπληρωτή υπουργό Νίκο Παπαθανάση και πλέον είναι ζήτημα χρόνου να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και στη συνέχεια να κατατεθεί με τη μορφή νομοσχεδίου στη Βουλή.
Σύμφωνα με όσα ανέφεραν στο υπουργικό συμβούλιο οι κ.κ. Γεωργιάδης και Παπαθανάσης, οι πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίχθηκε είναι το Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία (έκθεση Επιτροπής Πισσαρίδη), το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Ελλάδα 2.0), ο Νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων, οι στόχοι του ΕΣΠΑ 2021 - 2027, η στρατηγική για τη βιομηχανία (Industry 4.0) καθώς και η προσαρμογή στις ανάγκες της σημερινής ελληνικής και διεθνούς πραγματικότητας.
Στον νέο αναπτυξιακό νόμο θα υπάρχουν 12 καθεστώτα ενισχύσεων, ωστόσο, η βασική του διαφορά με τον υφιστάμενο νόμο 4399/2016 δεν είναι η αύξηση του αριθμού των καθεστώτων από τα 8 που είναι σήμερα στα 12, αλλά η θεματική του στόχευση.
Ειδικότερα, κάθε καθεστώς ενίσχυσης θα είναι εστιασμένο σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, αντί της οριζόντιας διάστασης που έχει ο σημερινός νόμος. Για παράδειγμα, το καθεστώς «Γενική Επιχειρηματικότητα» του υφιστάμενου νόμου μπορεί να αξιοποιηθεί για την ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων όλων των κλάδων της οικονομίας, πλην αυτών που εξαιρούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Δηλαδή μπορούν να υπαχθούν επενδυτικά σχέδια στους τομείς της μεταποίησης, του τουρισμού, της αγροδιατροφής, της υψηλής τεχνολογίας κ.ο.κ.
Πλέον στον νέο αναπτυξιακό νόμο τα καθεστώτα ενισχύσεων θα φέρουν «θεματικές επωνυμίες». Ενδεικτικά, έχουν σχεδιαστεί καθεστώτα που αφορούν:
- Την πράσινη μετάβαση και τον ενεργειακό μετασχηματισμό, την κυκλική οικονομία.
- Το Industry 4.0.
- Τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
- Την αύξηση της απασχόλησης.
- Την ενίσχυση των δεξιοτήτων και την κοινωνική συνοχή.
- Τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό.
- Την προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας.
- Την ενίσχυση της εξωστρέφειας.
- Την ενίσχυση του τουρισμού και των εναλλακτικών μορφών του.
- Την αγροδιατροφή.
- Την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας των νέων.
- Τις ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας.
Και συνδυαστικά
Με βάση τους παραπάνω άξονες των καθεστώτων, η κάθε επιχείρηση που θέλει να υλοποιήσει μια επένδυση θα μπορεί να επιλέξει μία εκ των κατηγοριών που προαναφέρονται. Ωστόσο, αν το επενδυτικό σχέδιο περιλαμβάνει περισσότερες κατηγορίες, θα μπορεί να γίνει και συνδυαστική χρήση καθεστώτων.
Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η ανάγκη ουσιαστικής αναμόρφωσης των ρυθμίσεων του αναπτυξιακού νόμου ήταν επιτακτική, καθώς έπρεπε να αποτυπώνονται οι νέοι στόχοι για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, καθώς αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό χρηματοδοτικό εργαλείο για την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων. Από την ψήφισή του και έπειτα θα αποτελεί το κατεξοχήν θεσμικό πλαίσιο για την παροχή κρατικών ενισχύσεων προς τις ιδιωτικές επενδύσεις στην Ελλάδα, ενώ αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από 1/1/2022.
Όπως επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές, τα καθεστώτα του νέου αναπτυξιακού νόμου θα επιτρέψουν στην επιχειρηματική κοινότητα να σχεδιάσει, να αναπτύξει και να υλοποιήσει επενδυτικές πρωτοβουλίες και καινοτόμες ιδέες σε όλους τους τομείς της ελληνικής οικονομίας, ακόμα και τους πιο σύγχρονους, καθώς δίνουν τη δυνατότητα και την ευελιξία στους επενδυτές να δημιουργούν και ταυτόχρονα να προσαρμόζονται στις ανάγκες του νέου επιχειρηματικού περιβάλλοντος, στα δεδομένα της σημερινής πραγματικότητας.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, με τον νέο αναπτυξιακό νόμο, η κυβέρνηση θα μπορεί να δώσει έμφαση σε επενδύσεις που έχει ανάγκη η ελληνική οικονομία ή παρουσιάζουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για εγχώριους και ξένους επενδυτές.
Και μεταφορές πόρων
Εξηγούν δε ότι θα υπάρχει μεγάλη δυνατότητα ευελιξίας για τη μεταφορά πόρων από το ένα θεματικό καθεστώς στο άλλο ή και ακόμα θα υπάρχει στοχευμένη προώθηση ενός καθεστώτος αν διαπιστωθεί ότι ο συγκεκριμένος τομέας που αφορά θα πρέπει να ενισχυθεί με νέες επενδύσεις.
Μάλιστα φέρουν ως παράδειγμα το καθεστώς ενίσχυσης του τουρισμού και των εναλλακτικών μορφών του, επισημαίνοντας ότι δεν θα αφορά όλες τις μορφές τουριστικών επενδύσεων και κατά πάσα πιθανότητα θα εξαιρεί τις τουριστικά κορεσμένες περιοχές.
Αντίθετα, με το συγκεκριμένο καθεστώς θα δίνονται κίνητρα όπως, π.χ., για τον ιατρικό τουρισμό, τον ακαδημαϊκό ή και μαθητικό τουρισμό.
Το μόνο «οριζόντιο» καθεστώς που σχεδιάζεται είναι αυτό της ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας των νέων, που θα αφορά μια ευρεία γκάμα οικονομικών δραστηριοτήτων μικρομεσαίου μεγέθους. Επισημαίνεται πως οι μορφές ενίσχυσης του νέου αναπτυξιακού νόμου θα είναι οι ίδιες με αυτές του υφιστάμενου συν την προσθήκη της λήψης άτοκου δανείου για το τμήμα της επένδυσης που θα μπορεί να ενισχυθεί από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης
Ειδικότερα, θα προβλέπονται οι ενισχύσεις της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης, της επιδότησης του κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης, της φορολογικής απαλλαγής και όπως προαναφέρθηκε της λήψης άτοκου δανείου στο τμήμα που μια επένδυση μπορεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ανάθεση σε ορκωτούς ελεγκτές
Στον νέο αναπτυξιακό νόμο προβλέπονται και ρυθμίσεις σχετικά με τις διαδικασίες αξιολόγησης, ένταξης στα καθεστώτα ενίσχυσης και ελέγχου υλοποίησης των ιδιωτικών επενδύσεων, ώστε να αντιμετωπίζονται γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και να εξασφαλίζεται η επιτάχυνση της υλοποίησης νέων επενδύσεων.
Για την ακρίβεια, οι ρυθμίσεις αυτές θα εισαχθούν στον νέο νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις, αλλά ωστόσο θα αφορούν και τις επενδύσεις που θα ενισχύονται από τον νέο αναπτυξιακό.
Ειδικότερα σε μια προσπάθεια ουσιαστικής επιτάχυνσης των διαδικασιών, κάθε επένδυση προϋπολογισμού άνω του 1 εκατ. ευρώ θα ανατίθεται ως προς την αξιολόγηση, την ένταξη και την παρακολούθηση υλοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου σε ιδιώτη ορκωτό ελεγκτή. Η «εποπτεία» του ορκωτού, που βεβαίως θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένος στο σχετικό μητρώο, θα διαρκεί μέχρι την ολοκλήρωση της επένδυσης.
Για τα επενδυτικά σχέδια κάτω του 1 εκατ. ευρώ, ο επενδυτής θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει είτε ορκωτό είτε να απευθυνθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες της περιφέρειας όπου ανήκει.
Στην περίπτωση που επιλέξει τις υπηρεσίες της περιφέρειας, θα υπάρχει ρητή πρόβλεψη ότι η υπηρεσία θα πρέπει να έχει αξιολογήσει την επενδυτική πρόταση εντός 45 ημερών.
Εάν η προθεσμία αυτή παρέλθει, τότε αυτομάτως η αίτηση θα μεταπίπτει σε ορκωτό, ο οποίος θα πρέπει να την αξιολογήσει εντός 8 ημερών.
Σύμφωνα με τις ίδιες κυβερνητικές πηγές, ο στόχος είναι ο χρόνος από την υποβολή ενός επενδυτικού σχεδίου έως την αξιολόγηση και την ένταξη στο ανάλογο καθεστώς να μην ξεπερνά τις 60 ημέρες.
Μάλιστα, όπως αναφέρουν, σήμερα ο μέσος χρόνος από την υποβολή έως την ένταξη στον προσωρινό κατάλογο των δικαιούχων είναι 100 ημέρες, όταν πριν από δύο χρόνια ήταν… 670 ημέρες.