Σε δραστικό «λίφτινγκ» στον νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις και τον αναπτυξιακό νόμο προχωράει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με βασικότερη παρέμβαση την ενίσχυση των στρατηγικών επενδύσεων και με κίνητρα κεφαλαιακής μορφής, δηλαδή με την παροχή και «ρευστού». Την ίδια στιγμή εξετάζεται να ενταχθούν στην κατηγορία των στρατηγικών και νέες μορφές επενδύσεων, ενώ επιχειρείται και περαιτέρω απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης και υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων με πιο ενεργή εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στο αδειοδοτικό και ελεγκτικό στάδιο.
Από την έντυπη έκδοση
Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]
Σε δραστικό «λίφτινγκ» στον νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις και τον αναπτυξιακό νόμο προχωράει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με βασικότερη παρέμβαση την ενίσχυση των στρατηγικών επενδύσεων και με κίνητρα κεφαλαιακής μορφής, δηλαδή με την παροχή και «ρευστού».
Την ίδια στιγμή εξετάζεται να ενταχθούν στην κατηγορία των στρατηγικών και νέες μορφές επενδύσεων, ενώ επιχειρείται και περαιτέρω απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης και υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων με πιο ενεργή εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στο αδειοδοτικό και ελεγκτικό στάδιο. Αυτές είναι από τις κυριότερες αναμενόμενες παρεμβάσεις του υπουργείου Ανάπτυξης για τις ιδιωτικές επενδύσεις που επεξεργάζεται ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης.
Το εν λόγω σχέδιο αναμένεται να θεσπιστεί σύντομα και ήδη οι βασικές πτυχές του παρουσιάστηκαν από τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη και τον κ. Παπαθανάση στο Υπουργικό Συμβούλιο της περασμένης Δευτέρας. Η βασικότερη «καινοτομία» του νέου πλαισίου είναι ότι για συγκεκριμένες κατηγορίες επενδύσεων που θα χαρακτηρίζονται ως στρατηγικές, οι παρεχόμενες ενισχύσεις δεν θα περιορίζονται στις φορολογικές απαλλαγές, τη σταθεροποίηση του φορολογικού συντελεστή για 12 έτη και την ταχεία αδειοδότηση που ισχύουν σήμερα, αλλά θα υπάρχει και η πρόβλεψη για την καταβολή μετρητών.
Ειδικότερα, για πρώτη φορά, εκτός των παραπάνω μορφών ενίσχυσης, στα κίνητρα προστίθενται και η επιχορήγηση, η επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης και η επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης. Δηλαδή, πλέον θα παρέχονται και κίνητρα «κεφαλαιακής μορφής». Τα συγκεκριμένα κίνητρα θα παρέχονται στις Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας όπως αυτές ορίζονται στο υφιστάμενο πλαίσιο, καθώς και σε μια νέα κατηγορία επενδύσεων, που αφορά σε επιχειρηματικές δραστηριότητες που εντάσσονται σε νέους τομείς, όπως η αγροδιατροφή, η τεχνητή νοημοσύνη, η διαχείριση απορριμμάτων, η πράσινη ανάπτυξη, η αγροτοβιοτεχνολογία, η ρομποτική, ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιχείρησης, τα επιχειρηματικά πάρκα κ.ο.κ.
Επιχειρηματικά πάρκα
Η υπαγωγή των επιχειρηματικών πάρκων στον «θεσμό» των στρατηγικών επενδύσεων εκτιμάται και αναμένεται να επιταχύνει τις διαδικασίες ανάπτυξή τους, ώστε να διαμορφωθεί ένας χάρτης με σύγχρονους χώρους υποδοχής επιχειρήσεων στη χώρα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων η αναμόρφωση και βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου των ιδιωτικών και στρατηγικών επενδύσεων θα καταστήσει τη χώρα μας ανταγωνιστική στην προσέλκυση νέων επενδυτών και την υλοποίηση μακροπρόθεσμων βιώσιμων επενδύσεων, κάτι που θα έχει ως συνέπεια την ενίσχυση της οικονομίας και τη δημιουργία περισσότερων και καλύτερων θέσεων εργασίας. Οι βελτιώσεις στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων θα συνοδευτούν και με ανάλογες παρεμβάσεις για τις ιδιωτικές επενδύσεις εν γένει, αλλά και στον αναπτυξιακό νόμο.
Για τον λόγο αυτό θα υπάρξει άλλωστε και η νομοθετική ενοποίηση των δύο κατηγοριών επενδύσεων. Όπως ανέφερε ο κ. Παπαθανάσης στο Υπουργικό Συμβούλιο, η παράλληλη ισχύς δύο διαφορετικών νομοθετικών κειμένων αναφορικά με τις στρατηγικές επενδύσεις, που σε πολλές περιπτώσεις ρύθμιζαν τα ίδια ζητήματα με διαφορετικό τρόπο, είχε προκαλέσει δυσχέρεια κατανόησης και ανασφάλεια δικαίου στους υποψήφιους μεγάλους επενδυτές και στους στρατηγικούς επενδυτές των οποίων οι επενδύσεις είχαν ενταχθεί στο νομοθετικό πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων και βρίσκονταν στο στάδιο της υλοποίησης.
Πλέον, των οικονομικών κινήτρων που θα εισαχθούν, θα υπάρξει και μια παράλληλη απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών ελέγχου και επιτάχυνσης της καταβολής των ενισχύσεων στους δικαιούχους, ενώ κατά περίπτωση θα μικρύνει και το «κατώφλι» χαρακτηρισμού μιας επένδυσης ως στρατηγικής.
Από ιδιώτες ο έλεγχος
Ταυτόχρονα, για την επιτάχυνση των διαδικασιών και τη μείωση της εμπλοκής του Δημοσίου, οι επενδύσεις ανεξαρτήτως χαρακτήρα που υπερβαίνουν το 1 εκατ. ευρώ θα «παρακολουθούνται» καθ’ όλη την πορεία (από την ίδρυση έως την υλοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου) από ιδιώτες ελεγκτές, στους οποίους θα μπορεί να ανατίθεται και τμήμα της αδειοδοτικής διαδικασίας. Ταυτόχρονα θα ενισχυθεί και θα διευρυνθεί το μητρώο ελεγκτών, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στον μεγαλύτερο όγκο εργασίας. Δικαίωμα ελέγχου από ιδιώτες θα έχουν και οι επενδύσεις κάτω του 1 εκατ. ευρώ, κατόπιν αιτήματος του επενδυτή, όπως ισχύει και σήμερα.
Άλλος ένας στόχος του υπουργείου είναι η μείωση του χρόνου από την υποβολή ενός αιτήματος επαλήθευσης ελέγχου φυσικού και οικονομικού αντικειμένου μιας επένδυσης έως την καταβολή της ενίσχυσης, στους δύο μήνες, έναντι δύο και πλέον ετών που είναι σήμερα ο μέσος όρος.
Στην ίδια «γκάμα» παρεμβάσεων θα υπάρξουν και τροποποιήσεις στα καθεστώτα του αναπτυξιακού νόμου 4399/2016. Υπενθυμίζουμε ότι τα καθεστώτα του αναπτυξιακού ανέρχονται στα οκτώ, ωστόσο τέσσερα εξ αυτών έχουν ενεργοποιηθεί. Τα άλλα τέσσερα, μεταξύ αυτών και το καθεστώς «Επενδύσεις Μείζονος Σημασίας», είτε δεν προκηρύχθηκαν είτε δεν κατέγραψαν επενδυτικό ενδιαφέρον, με αποτέλεσμα το υπουργείο να εξετάζει την ενοποίηση κάποιων, αλλά και την κατάρτιση νέων πιο στοχευμένων.
Τέλος, στις αλλαγές περιλαμβάνεται και η δυνατότητα τροποποίησης του αρχικού επενδυτικού σχεδίου με την υποβολή υπεύθυνης δήλωσης του επενδυτή.