Η χώρα μας έχει εξαιρετικά προϊόντα και υπερτερεί σε διεθνές επίπεδο. Παρόλα αυτά, λίγα είναι τα ελληνικά προϊόντα που βρίσκουν τη θέση που τους αξίζει στην παγκόσμια αγορά. Παρατηρείται αδυναμία στη δημιουργία επώνυμου προϊόντος, το λεγόμενο «branding», που αποτελεί το διαβατήριο για την διείσδυση των ελληνικών επιχειρήσεων σε νέες αγορές του εξωτερικού. Τ
Των Αμαλία Γκουνέλα και Βίκυ Μακρυγιάννη Senior Advisors ExportReady του Τομέα Βιομηχανίας, Ανάπτυξης, Δικτύων και Περιφερειακής Πολιτικής του ΣΕΒ
Η χώρα μας έχει εξαιρετικά προϊόντα και υπερτερεί σε διεθνές επίπεδο. Παρ' όλα αυτά, λίγα είναι τα ελληνικά προϊόντα που βρίσκουν τη θέση που τους αξίζει στην παγκόσμια αγορά. Παρατηρείται αδυναμία στη δημιουργία επώνυμου προϊόντος, το λεγόμενο «branding», που αποτελεί το διαβατήριο για την διείσδυση των ελληνικών επιχειρήσεων σε νέες αγορές του εξωτερικού. Το branding είναι ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία του μάρκετινγκ που βοηθάει τις επιχειρήσεις να εδραιωθούν και να επεκταθούν στις αγορές στόχους, προσφέροντας τους σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και κερδοφορίας. Με λίγα λόγια το branding είναι το σύνολο των ενεργειών που στόχο έχουν να ενδυναμώσουν το brand μιας επιχείρησης.
Οι επιτυχημένες επιχειρήσεις, δίνουν μεγάλη σημασία στη δημιουργία ισχυρού branding. Η επιλογή δεν είναι τυχαία. Έχει ως στόχο, μεταξύ άλλων, να δημιουργήσει στενή και προσωπική σχέση με τους πελάτες τους.
Στο πλαίσιο της στρατηγικής εξαγωγικού μάρκετινγκ, η σωστή επιλογή των αγορών, η ανάλυση του ανταγωνισμού, η τμηματοποίηση της αγοράς και τα κριτήρια με τα οποία θα επιλέξει μια επιχείρηση τα κανάλια διανομής για την τοποθέτηση του προϊόντος της σε κάθε αγορά, είναι κρίσιμες διαδικασίες που σχετίζονται στενά με την στρατηγική του branding.
Μια επιχείρηση δεν μπορεί να προωθήσει αποτελεσματικά το προϊόν της και να μεγιστοποιήσει τα οφέλη του χωρίς ισχυρό branding! Ωστόσο, ένα ισχυρό branding δεν χτίζεται από την μία μέρα στην άλλη. Η επιτυχία απαιτεί πολλή δουλειά, γνώση, εμπειρία, καθώς και υπομονή και επιμονή. Και φυσικά απαιτείται χρόνος και εφαρμογή των κατάλληλων πολιτικών και πρακτικών.
Ένα πετυχημένο branding, αντανακλά το όραμα, τις αξίες, τα πιστεύω, το σεβασμό στο περιβάλλον, τη συνέπεια αλλά και τη στρατηγική διαφοροποίησης μιας επιχείρησης έναντι του ανταγωνισμού.
Δεν είναι, όμως, μόνον αυτό. Στη σημερινή εποχή, μέσω του branding, μια εταιρεία, πέρα από τις αξίες, επιδιώκει να περνά και πιο προσωπικά μηνύματα για να κερδίσει τις καρδιές των καταναλωτών. Το πετυχαίνει, μεταξύ άλλων, με το να διαφοροποιείται και να προσαρμόζεται ανάλογα με το κοινό στο οποίο απευθύνεται.
Τι σημαίνει ωστόσο αυτό στην πράξη; Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά ενός επιτυχημένου branding; Σε επιτυχημένες εταιρείες, το branding μπορεί να είναι ένα όνομα, ένα σύμβολο, ένα σχέδιο ή συνδυασμός όλων αυτών. Στόχος είναι πάντα τα προϊόντα να αναγνωρίζονται και να διαφοροποιούνται από αυτά των ανταγωνιστών. Για τον λόγο αυτό, πολλές γνωστές εταιρείες, επενδύουν μεγάλα ποσά για να διατηρείται το branding τους στην επικαιρότητα ώστε να αποτυπώνεται στο υποσυνείδητο των καταναλωτών. Εν ολίγοις, να κάνει τη διαφορά
Η χώρα προχωρά προς τα μπρος και οι ελληνικές ΜμΕ επιχειρήσεις, μέλη του ΣΕΒ, αναζητούν περισσότερη γνώση στρατηγικής για να ενισχύσουν τις εξαγωγές τους. Για τον λόγο αυτό, ο ΣΕΒ πρόσφατα διοργάνωσε, διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα: «Διεθνές Branding: από τη θεωρία στην πράξη», με ομιλητές, καθηγητές και υψηλόβαθμα στελέχη της αγοράς, μέλη του ΣΕΒ. Μέσα από τις γνώσεις και την εμπειρία τους, οι ομιλητές ανέδειξαν τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα που προσφέρει ένα πετυχημένο branding. Ανέπτυξαν επίσης, τι πρέπει να προσέχει ένας κάτοχος μιας ελληνικής ΜμΕ επιχείρησης για να ενισχύσει τις εξαγωγές του σε νέες αγορές καθώς και ποια στρατηγική πρέπει να εφαρμόσει.
Συγκεκριμένα τόνισαν ότι, το branding βοηθάει την επιχείρηση στα εξής:
Η σπουδαιότητα της δημιουργίας ενος ισχυρού branding, συνδέεται άμεσα με την επιτυχία προώθησης και προβολής του προϊόντος. Αναμφισβήτητα λοιπόν, το branding αποτελεί το μέσο που εξασφαλίζει αφοσιωμένους καταναλωτές παγκοσμίως, κερδίζοντας ταυτόχρονα νέες αγορές στόχους.