Η Μεσόγειος είναι στο κέντρο του ενδιαφέροντος της παγκόσμιας κρουαζιέρας με την Ελλάδα να είναι από τις πρώτες χώρες που επανεκκινεί ο κλάδος, τόνισε ο Pierfrancesco Vago, πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) και εκτελεστικός πρόεδρος της MSC Cruises μιλώντας στο χθεσινό 6ο Posidonia Sea Tourism Forum, το οποίο πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η Μεσόγειος είναι στο κέντρο του ενδιαφέροντος της παγκόσμιας κρουαζιέρας με την Ελλάδα να είναι από τις πρώτες χώρες που επανεκκινεί ο κλάδος, τόνισε ο Pierfrancesco Vago, πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) και εκτελεστικός πρόεδρος της MSC Cruises μιλώντας στο χθεσινό 6ο Posidonia Sea Tourism Forum, το οποίο πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά.
Όπως τονίστηκε και από άλλους ειδικούς του κλάδου, η κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο και ιδιαίτερα στη χώρα μας εμφανίζει πολύ μεγάλη ζήτηση με αποτέλεσμα μέχρι τώρα να υπολογίζεται ότι θα υποδεχτούμε σε 45 ελληνικά λιμάνια, 38 κρουαζιερόπλοια που ανήκουν σε 22 εταιρείες κρουαζιέρας.
Πρώτη φορά μετά τη δεκαετία του 1970 οι αναχωρήσεις από τον Πειραιά είναι περισσότερες από τις transit προσεγγίσεις υπογράμμισε για να δώσει το κλίμα ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) Γιώργος Κουμπενάς.
Η ελληνική κυβέρνηση είχε συνεχή συνεργασία μαζί μας και με την υποστήριξη κυρίως του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη και του υπουργού Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη, επέτρεψε την επανεκκίνηση και την έξοδο του κλάδου από τη «σκοτεινή εποχή» της πανδημίας, ανέφερε ο πρόεδρος της CLIA Pierfrancesco Vago.
50 πλοία σηκώνουν άγκυρα
Συμπλήρωσε ακόμη ότι στη Μεσόγειο περίπου 50 κρουαζιερόπλοια είναι έτοιμα να επανεκκινήσουν και ότι ήδη 18 από αυτά μεταφέρουν ταξιδιώτες στην Ευρώπη, ενώ τόνισε ότι ο αριθμός αυτός των κρουαζιερόπλοιων θα ανέβει σταδιακά, 28 επιπλέον τον Ιούνιο, 15 επιπλέον τον Ιούλιο και 16 επιπλέον τον Αύγουστο.
«Ο κλάδος μας χτίζει καλύτερα από ποτέ αυτή την επιστροφή. Είμαστε αισιόδοξοι ότι τα στελέχη μας έχουν δουλέψει με τις κυβερνήσεις, με τις λιμενικές αρχές και τις αρχές υγείας πολύ στενά ώστε να υπάρξουν υγειονομικά πρωτόκολλα που θα επιτρέψουν την υπεύθυνη επαναφορά του κλάδου» σημείωσε.
Ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) είπε ακόμη ότι οι κρουαζιέρες στη δυτική Μεσόγειο και στα Κανάρια νησιά είναι ενεργές από πέρυσι το καλοκαίρι.
Προκλήσεις και ευκαιρίες
Σημείωσε επίσης ότι η Ελλάδα έχει μία καταπληκτική ευκαιρία να γίνει ένας προορισμός, όπου τα λιμάνια της να είναι επιβίβασης, κάτι που θα επιτρέψει -όπως είπε- την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου και τη συνεισφορά στην περαιτέρω ανάπτυξη της οικονομίας. «Η πανέμορφη χώρα σας είναι ευλογημένη με καταπληκτικά νησιά και τις πιο όμορφες ακτογραμμές του κόσμου» υπογράμμισε ο Pierfrancesco Vago.
Αναφερόμενος στον κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο του κλάδου της κρουαζιέρας, είπε από τα 150 δισ. ευρώ που ήταν ο τζίρος παγκοσμίως το 2020 η αναστολή των εργασιών που είχε ένα αρνητικό πρόσημο 1% στην απώλεια των κρουαζιέρων, είχε ως συνέπεια να μειωθούν κατά 9.100 οι θέσεις εργασίας βάσει των στατιστικών. Πρόσθεσε επίσης ότι οι κοινότητες που υποδέχονταν τις κρουαζιέρες πέρασαν και αυτές δύσκολα.
Ο πρόεδρος της CLIA είπε εξάλλου ότι η βιομηχανία της κρουαζιέρας έχει κάποια συγκεκριμένα πρωτόκολλα για την Covid 19 και ο τομέας της κρουαζιέρας ήταν ο πρώτος που επέβαλε τα τεστ για τους εργαζόμενους.
«Πράσινες» επενδύσεις
Εξέφρασε επίσης την εκτίμηση ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας θα είναι μέρος της πράσινης ανάπτυξης καθώς η βιομηχανία του κλάδου οδηγεί την καινοτομία και έχει επενδύσει 19,5 δισ. εκατομμύρια ευρώ σε πλοία με νέες τεχνολογίες και καθαρά καύσιμα ώστε να έχει καθαρότερες εκπομπές.
«Είμαστε δεσμευμένοι σε ένα μέλλον βιώσιμων ταξιδιών και τα μέρη μας έχουν δεσμευθεί να μειώσουν τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα κατά 40% μέχρι το 2030. Παρά τις προσκλήσεις της πανδημίας παραμείναμε πιστοί στη σωστή διαχείριση των πόρων και προσπαθούμε να βρούμε καινούργιους πόρους ιδιαίτερα καυσίμων μέσω περιβαλλοντικών τεχνολογιών ώστε να είμαστε ηγέτες στην πράσινη οικονομία προκειμένου η συμβολή μας να είναι σημαντική στην απανθρακοποίηση των πλοίων» ανέφερε.
Άλλοι ομιλητές
* Η εκπρόσωπος της CLIA στην Ελλάδα Μαρία Δεληγιάννη σημείωσε ότι από πέρυσι τον Ιούνιο μέχρι και φέτος οι επιβάτες κρουαζιέρας ήταν μόλις 500.000 καθώς ο κλάδος λόγω της πανδημίας κατέρρευσε ενώ έναν χρόνο πριν έφτανε τα 30 εκατ. επιβάτες.
* Ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ Δημήτρης Φραγκάκης αναφέρθηκε ιδιαίτερα στους Αμερικανούς τουρίστες σημειώνοντας ότι οι Αμερικανοί επισκέπτες φέτος ίσως είναι και περισσότεροι από κάθε άλλη φορά και αυτό αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για τη χώρα μας.
* O Ανδρέας Στυλιανόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Navigator Travel & Tourism Services και μέλος του ΔΣ του ΣΕΤΕ, εμφανίσθηκε αισιόδοξος για τη φετινή χρονιά και υπογράμμισε ότι δημιουργείται μια ευκαιρία που πρέπει να αξιοποιηθεί κατάλληλα από τη χώρα μας για την επόμενη ρονιά.
* Ο κ. Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), ανέφερε ότι η Ελλάδα πρέπει να ετοιμάσει σωστά τα λιμάνια που μπορούν να γίνουν home port και σημείωσε ότι για πρώτη φορά από τη δεκαετία του 1970 οι προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων με hub το λιμάνι του Πειραιά είναι περισσότερες από τις transit προσεγγίσεις.
* Ο κ. Μανώλης Αλευρόπουλος, Vice President της Marine Operations Celebrity Cruises Inc., αναφερόμενος στα οφέλη του home porting τόνισε ότι τα πλοία της Celebrity και της Royal Caribbean που θα ξεκινούν από ελληνικά λιμάνια αναμένεται να ξοδεύουν σε Έλληνες προμηθευτές πάνω από 8,4 εκατ. δολ. για προμήθειες τροφών και λαχανικών στη σεζόν που ξεκινά. Στο ποσό αυτό δεν περιλαμβάνονται βέβαια τα καύσιμα και οι άλλες λιμενικές υπηρεσίες. Επίσης σημαντική είναι και η συμβολή του νεότευκτου πλοίου Celebrity Apex που θα κάνει homeporting στον Πειραιά.