Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 18 Μαΐου 2021 21:34

Προς νέα ρύθμιση για απλήρωτες οφειλές εν μέσω της πανδημίας

Νέα ρύθμιση για την τμηματική καταβολή των οφειλών προς το Δημόσιο οι οποίες «πάγωσαν» και παρέμειναν απλήρωτες την περίοδο της πανδημίας σχεδιάζει να νομοθετήσει η κυβέρνηση. Η ρύθμιση αυτή θα είναι ακόμη πιο ευνοϊκή από την ήδη εξαγγελθείσα -αλλά μη ακόμη νομοθετηθείσα- των 24 ή 48 μηνιαίων δόσεων, ενώ δεν αποκλείεται να συμπεριλάβει ακόμη και τα χρέη από τις οικονομικές ενισχύσεις της επιστρεπτέας προκαταβολής. 
 

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Παλαιτσάκη
[email protected]

Νέα ρύθμιση για την τμηματική καταβολή των οφειλών προς το Δημόσιο οι οποίες «πάγωσαν» και παρέμειναν απλήρωτες την περίοδο της πανδημίας σχεδιάζει να νομοθετήσει η κυβέρνηση. Η ρύθμιση αυτή θα είναι ακόμη πιο ευνοϊκή από την ήδη εξαγγελθείσα -αλλά μη ακόμη νομοθετηθείσα- των 24 ή 48 μηνιαίων δόσεων, ενώ δεν αποκλείεται να συμπεριλάβει ακόμη και τα χρέη από τις οικονομικές ενισχύσεις της επιστρεπτέας προκαταβολής.

Την ίδια ώρα τα στοιχεία για την πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού κατά το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους, τα οποία ανακοινώθηκαν χθες από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ), δείχνουν υπέρβαση κατά 1 δισ. ευρώ του στόχου που είχε τεθεί από το υπουργείο Οικονομικών για το πρωτογενές έλλειμμα. Η υπέρβαση αυτή, όμως, θεωρείται αναμενόμενη και οφειλόμενη στα πρόσθετα lockdown που αποφασίστηκαν εκ των υστέρων και δεν είχαν ληφθεί υπ’ όψιν κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2021 τον περασμένο Νοέμβριο.

Τα στοιχεία του ΓΛΚ δείχνουν επίσης ότι έχει αρχίσει σταδιακά να διαμορφώνεται μία τάση βελτίωσης των εισπράξεων των φορολογικών εσόδων, η οποία -σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης- θα γίνει ακόμη πιο εμφανής τους επόμενους μήνες όσο η οικονομία θα ανακάμπτει και θα επανέρχεται στους κανονικούς ρυθμούς.

Το πλαίσιο της νέας ρύθμισης οφειλών

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε χθες κυβερνητικός αξιωματούχος, το οικονομικό επιτελείο επανεξετάζει το πλαίσιο της ρύθμισης για τα χρέη της πανδημίας και δεν αποκλείεται τόσο οι οφειλές προς το Δημόσιο που έπρεπε να είχαν καταβληθεί κανονικά την περίοδο Μαρτίου - Ιουνίου 2020, αλλά «πάγωσαν» και μετατέθηκαν για εξόφληση μέχρι και τις 31/12/2021, όσο και κάποιες άλλες οφειλές που παρέμειναν απλήρωτες κατά τη διάρκεια των υπόλοιπων μηνών της πανδημίας να ενταχθούν σε νέο πλαίσιο ρύθμισης τμηματικής καταβολής, ακόμη πιο ευνοϊκό από αυτό που ήδη έχει εξαγγελθεί (αλλά δεν έχει ακόμη νομοθετηθεί) και προβλέπει αποπληρωμή είτε σε 24 άτοκες μηνιαίες δόσεις είτε σε 48 έντοκες μηνιαίες δόσεις, αρχής γενομένης από τον Ιανουάριο του 2022. Στο πλαίσιο της νέας αυτής ρύθμισης ενδέχεται να ενταχθούν και οι οφειλές που προκύπτουν από την ένταξη εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων στα προγράμματα οικονομικών ενισχύσεων της επιστρεπτέας προκαταβολής. Για τις οφειλές αυτές ισχύουν ήδη άκρως ευνοϊκές ρυθμίσεις που προβλέπουν εξόφληση έως και σε 60 μηνιαίες δόσεις με επιτόκιο χαμηλότερο του 1%, αρχής γενομένης από τον Ιανουάριο του 2022.

Συνολικά, τα χρέη τα οποία μπορούν να ενταχθούν σε μια νέα βελτιωμένη ρύθμιση ανέρχονται σε 7 δισ. ευρώ (2 δισ. ευρώ απλήρωτοι φόροι κατά τη διάρκεια της πανδημίας και περίπου 5 δισ. ευρώ οφειλές από τα προγράμματα της επιστρεπτέας προκαταβολής). Ο χρόνος που έχει στη διάθεσή του το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης για να αποφασίσει οριστικά σχετικά με αυτό το θέμα είναι αρκετός, δεδομένου ότι η προθεσμία εφάπαξ εμπρόθεσμης πληρωμής τους λήγει στις 31/12/2021, δηλαδή σε περίπου επτάμισι μήνες από τώρα.

Το πιο πιθανό είναι ότι η ρύθμιση όλων αυτών των χρεών θα αποφασιστεί να γίνει σε πολύ περισσότερες δόσεις από τις 24 ή 48 που έχουν ήδη εξαγγελθεί για τα αμιγώς φορολογικά χρέη της πανδημίας και ειδικά για τις οφειλές της επιστρεπτέας προκαταβολής όχι σε λιγότερες από τις 60 μηνιαίες δόσεις που ήδη έχουν νομοθετηθεί.

Άλμα e-συναλλαγών τον Απρίλιο κατά 15%

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού κατά το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους, τα οποία ανακοινώθηκαν χθες από το ΓΛΚ, το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε έλλειμμα ύψους 6,211 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 5,248 δισ. ευρώ και έναντι πρωτογενούς ελλείμματος 1,516 δισ. ευρώ την ίδια περίοδο το 2020. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται σε υστέρηση των εσόδων κατά 477 εκατ. ευρώ περίπου αλλά και σε υπέρβαση των δαπανών κατά 564 εκατ. ευρώ.

Ειδικά, πάντως, τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους τα φορολογικά έσοδα σημείωσαν υπέρβαση κατά 216 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που είχε τεθεί, αν σε αυτά συμπεριληφθεί και το μέρισμα ύψους 470,5 εκατ. ευρώ από την Τράπεζα της Ελλάδας το οποίο είχε προγραμματιστεί αρχικά να εισπραχθεί τον Μάρτιο, αλλά τελικά εισπράχθηκε τον Απρίλιο. Χωρίς το μέρισμα της ΤτΕ τα φορολογικά έσοδα καταγράφουν υστέρηση κατά 256 εκατ. ευρώ.

Σχολιάζοντας την πορεία των εσόδων ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης τόνισε: «Ο προϋπολογισμός δεν είχε συνυπολογίσει την ύπαρξη παρατεταμένων πολύμηνων lockdown το 2021, συνεπώς η μείωση αυτή είναι αναμενόμενη και σχετικά περιορισμένη, λαμβανομένων υπόψη των μεγάλης έκτασης πρόσθετων περιοριστικών μέτρων που ήταν αναγκαία για την υγειονομική διαχείριση της πανδημίας».

Ενθαρρυντικά, ωστόσο, είναι τα στοιχεία από τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Ο κ. Σκυλακάκης τόνισε ότι «τα στοιχεία των ηλεκτρονικών συναλλαγών δείχνουν πως η οικονομία έχει αρχίσει ήδη να ανακάμπτει σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, συνεπώς αναμένουμε ότι οι φορολογικές απώλειες που συνδέονται με τα πρόσθετα lockdown θα πάψουν να επηρεάζουν τα δημόσια έσοδα εντός των αμέσως επόμενων μηνών». Τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών δείχνουν ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές για το τετράμηνο Ιανουαρίου - Απριλίου σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του 2020 είχαν αύξηση κατά 15%.