ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΗ άνοδο παρουσιάζει τις τελευταίες δύο ημέρες η κατανάλωση μπίρας λόγω της διοργάνωσης του Champions League στην Αθήνα, με τους Αγγλους, αλλά και του Ιταλούς οπαδούς, κυριολεκτικά να αδειάζουν τα ψυγεία από κάθε σημείο πώλησης της πρωτεύουσας.
Οι πρώτες εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς αναφέρουν ότι προχθές και χθες, καθώς και σήμερα, η κατανάλωση μπίρας αυξήθηκε κατά 10.000 εκατόλιτρα την ημέρα, ή αλλιώς κατά 1.000.000 λίτρα, που αντιστοιχούν σε περίπου 3.000.000 κουτάκια μπίρας.
Τα ίδια στελέχη προσθέτουν ότι οι μηχανισμοί τροφοδοσίας της αγοράς αντιμετώπισαν δυσκολίες στο να καλύψουν πλήρως με μπίρα σημεία λιανικής, όπως περίπτερα, mini markets, καφετέριες, εστιατόρια και εν γένει κέντρα μαζικής εστίασης, λόγω της άνευ προηγουμένου ζήτησης που παρατηρήθηκε.
Μάλιστα, τονίζουν πως αν οι καιρικές συνθήκες ήταν διαφορετικές και οι θερμοκρασίες υψηλότερες, η κατανάλωση μπίρας θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη. Όπως και να έχει πάντως, η μπίρα αναδείχθηκε ως το… επίσημο ποτό της διοργάνωσης του Champion League, με τους Αγγλους και Ιταλούς οπαδούς να καταναλώνουν περί τα 20 με 30 ή και περισσότερα κουτάκια μπίρας ανά 24ωρο, ποσότητα η οποία… ξεφεύγει εντελώς από τα standards των Ελλήνων καταναλωτών.
Αξίζει να τονιστεί ότι στη χώρα μας η ετήσια κατανάλωση μπύρας αντιστοιχεί σε 4 εκατ. 100λιτρα (400.000.000 λίτρα) και σε αξία υπολογίζεται στα 500 εκατ. ευρώ σε τιμές παραγωγού, ενώ σε τιμές λιανικής ξεπερνά τα 750 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου το 30% με 35% της κατανάλωσης, σε ποσότητα, αντιστοιχεί στη ζεστή αγορά και το υπόλοιπο 65% με 70% στην κρύα.
Στο μεταξύ, η αγορά μπίρας, αναμένεται να βρεθεί στο προσκήνιο και το επόμενο διάστημα, δεδομένου ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπως τουλάχιστον αναφέρουν και οι τελευταίες πληροφορίες, βρίσκεται ένα... βήμα πριν από την ολοκλήρωση της πολύμηνης έρευνάς της στον κλάδο.
Το ενδιαφέρον της Επιτροπής εστιάζεται στην παρουσία και τον τρόπο δράσης της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, η οποία συγκεντρώνει εξαιρετικά υψηλά μερίδια αγοράς, που ξεπερνούν το 80%. Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι εφόσον η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στην Ολομέλεια, μεταξύ άλλων, θα προτείνει και τη λήψη σειράς ρυθμιστικών παρεμβάσεων, με σκοπό την πλήρη εξομάλυνση του ανταγωνισμού στην εξεταζόμενη αγορά.
Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή Ανταγωνισμού φέρεται να διερευνά τρία βασικά κανάλια διανομής. Τα οργανωμένα δίκτυα πωλήσεων ή αλλιώς τα σούπερ μάρκετ, τα μικρά σημεία πώλησης και τη μαζική εστίαση, τομείς στους οποίους η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ακολουθεί διαφορετική στρατηγική για τη διάθεση των προϊόντων μπίρας στον τελικό καταναλωτή.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε πρόστιμα ύψους 273,8 εκατ. ευρώ σε τρεις ολλανδικές εταιρείες παραγωγής και διάθεσης μπίρας, με τη Heineken να «εισπράττει» το βαρύτερο πρόστιμο, ύψους 219 εκατ. ευρώ.
ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΤΣΟΥΛΟΣ