Στις ανέπαφες συναλλαγές με τη χρήση χρεωστικών καρτών ακόμη και για ποσά μικρής αξίας που κυμαίνονται μέχρι και δύο ευρώ, όπως σε περίπτερα, διόδια και αρτοποιεία, στρέφονται ολοένα και περισσότερο οι Έλληνες καταναλωτές, λόγω των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί από την πανδημία του κορωνοϊού.
Από την έντυπη έκδοση
Στις ανέπαφες συναλλαγές με τη χρήση χρεωστικών καρτών ακόμη και για ποσά μικρής αξίας που κυμαίνονται μέχρι και δύο ευρώ, όπως σε περίπτερα, διόδια και αρτοποιεία, στρέφονται ολοένα και περισσότερο οι Έλληνες καταναλωτές, λόγω των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί από την πανδημία του κορωνοϊού.
Ταυτόχρονα, η διεκπεραίωση μεγάλου αριθμού τραπεζικών ή φορολογικών υποχρεώσεών τους, για την οποία ήταν απαραίτητη η επίσκεψη σε εφορίες ή τράπεζες, γίνεται πλέον από απόσταση με ψηφιακό τρόπο, μια τάση που ήρθε για να μείνει, όπως επισημαίνουν αρμόδια τραπεζικά στελέχη.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που προέρχονται από το δίκτυο τερματικών αποδοχής καρτών (POS) της Cardlink, το 37% του συνολικού αριθμού συναλλαγών που έγιναν στα POS το 2020 αφορούσε συναλλαγές έως 10 ευρώ. Μερίδιο που είναι ενισχυμένο κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2019 (32%) και κατά εννέα μονάδες σε σχέση με το 2018 (28%). Το αντίστοιχο ποσοστό για το πρώτο τρίμηνο του 2021 ανέβηκε στο 42%.
Αντίστοιχα, αυξητική είναι και η τάση στο μερίδιο των συναλλαγών αξίας έως 5 ευρώ, η οποία στο τέλος του 2020 ανήλθε στο 20% από 16% και 12% το 2019 και το 2018 αντίστοιχα, ενώ στο τέλος του φετινού Μαρτίου είχε φθάσει στο 23%, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα ο εμπορικός διευθυντής της Cardlink Αντίγονος Παπαδόπουλος κατά τη διάρκεια του Digital Banking Forum που διοργάνωσε η Ethos Events.
Για ακόμη μικρότερης αξίας συναλλαγές, όπως η αγορά ενός εμφιαλωμένου νερού από περίπτερο, ενός καφέ στο χέρι κ.λπ., στο τέλος του φετινού Μαρτίου το μερίδιο των συναλλαγών με κάρτα αξίας έως 2 ευρώ είχε φθάσει στο 8% από 6% το 2020, 5% το 2019 και μόλις 2% το 2018. Στην τάση αυτή έχει συνεισφέρει και η προσπάθεια των καταναλωτών να περιορίσουν τις επαφές με μετρητά λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 93% των συναλλαγών με κάρτα γίνεται πλέον ανέπαφα, με το αντίστοιχο ποσοστό για το 2020 να είναι στο 92% έναντι 71% στο τέλος του 2019 και 58% το 2018. Πρακτικά, μέσα στο 2020 οι καταναλωτές προτίμησαν να κάνουν ανέπαφα τις συναλλαγές τους, ακολουθώντας και τις συστάσεις των ειδικών.
Ακόμη μία ένδειξη της ενίσχυσης της χρήσης είναι το γεγονός πως οι χρεωστικές κάρτες έχουν φθάσει πλέον να αποτελούν το 89% των συναλλαγών, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019 ήταν στο 75% και το 2018 στο 72%. Επιπλέον, μειώθηκε περαιτέρω η μέση αξία ανά συναλλαγή με χρεωστική κάρτα. Στο τέλος του φετινού Μαρτίου είχε φθάσει στα 26 ευρώ έναντι 30 ευρώ που ήταν στο τέλος Δεκεμβρίου 2020, ενώ το 2019 ήταν στα 33 ευρώ και το 2018 στα 35 ευρώ.
Τέλος, η στροφή προς τη χρήση καρτών προκύπτει και από την αύξηση μέσα στο 2020 του αριθμού των τερματικών POS κατά 70.000, με αποτέλεσμα σε συνολικό επίπεδο, σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις της Cardlink, να ανέρχεται στις 770.000. Κάτι που σημαίνει ότι POS απέκτησαν ακόμη και οι πιο μικρές επιχειρήσεις, όπως και αρκετοί ελεύθεροι επαγγελματίες.
Αλματώδης και η ανάπτυξη τραπεζικών e-συναλλαγών
Αλματώδη ανάπτυξη γνωρίζουν και οι συναλλαγές μέσω των εναλλακτικών δικτύων των τραπεζών, με το mobile banking να κυριαρχεί στους ρυθμούς ανάπτυξης, καθώς ο αριθμός των ενεργών χρηστών αυξήθηκε στις αρχές του 2021 στα 3,5 εκατ., σημειώνοντας αύξηση 55% σε ετήσια βάση, με τις συναλλαγές να φτάνουν περίπου τα 70 εκατ. σε αριθμό. Μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζεται και στο e-banking, που έκανε την εμφάνισή του για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1998, όταν η Alpha Bank εγκαινίασε στην Ελλάδα το Alpha Web Banking. Στις αρχές του 2021 ο αριθμός ενεργών χρηστών του e-banking φθάνει περίπου στα 3,8 εκατ., με τον αριθμό συναλλαγών να προσεγγίζει τα 200 εκατομμύρια.
Ο αριθμός των ΑΤΜ φτάνει τις 6.000. Μέσω των τραπεζών δίνεται πλέον η δυνατότητα πραγματοποίησης σχεδόν του συνόλου των τραπεζικών συναλλαγών ηλεκτρονικά, χωρίς την ανάγκη επίσκεψης σε κατάστημα. Όπως έχει ανακοινώσει η Alpha Bank, στο πλαίσιο του προγράμματος ψηφιακού μετασχηματισμού που είναι σε πλήρη εξέλιξη από το 2017, ποσοστό πάνω από το 92% των εγχρήματων συναλλαγών πραγματοποιείται πλέον στα ψηφιακά της δίκτυα (web, mobile, ATM και στα αυτόματα μηχανήματα πληρωμών ΑPS).