Στα 16,13 δισ. ευρώ εκτοξεύτηκε το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης μέσα στο 2020, ενώ η περσινή χρονιά έκλεισε τελικώς με χρέος 341,023 δισ. ευρώ, ποσό που φτάνει να αντιστοιχεί πλέον στο 205,6% του ΑΕΠ. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή αποτύπωσε έτσι τις συνέπειες από την πανδημία στην ελληνική οικονομία: το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης εκτοξεύτηκε στο 9,7% του ΑΕΠ (από πλεόνασμα 1,1% το 2019), το χρέος αυξήθηκε κατά 10 δισ. ευρώ σε απόλυτο αριθμό -από τα 331 στα 341 δισ. ευρώ-, ενώ το πρωτογενές έλλειμμα -σε όρους ESA 2010 και όχι σε όρους μεταμνημονιακής εποπτείας- ανήλθε τελικώς στα 11,185 δισ. ευρώ ή στο 6,7% του ΑΕΠ από πλεόνασμα 7,603 δισ. ευρώ ή 4,1% του ΑΕΠ το 2019.
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Στα 16,13 δισ. ευρώ εκτοξεύτηκε το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης μέσα στο 2020, ενώ η περσινή χρονιά έκλεισε τελικώς με χρέος 341,023 δισ. ευρώ, ποσό που φτάνει να αντιστοιχεί πλέον στο 205,6% του ΑΕΠ. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή αποτύπωσε έτσι τις συνέπειες από την πανδημία στην ελληνική οικονομία: το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης εκτοξεύτηκε στο 9,7% του ΑΕΠ (από πλεόνασμα 1,1% το 2019), το χρέος αυξήθηκε κατά 10 δισ. ευρώ σε απόλυτο αριθμό -από τα 331 στα 341 δισ. ευρώ-, ενώ το πρωτογενές έλλειμμα -σε όρους ESA 2010 και όχι σε όρους μεταμνημονιακής εποπτείας- ανήλθε τελικώς στα 11,185 δισ. ευρώ ή στο 6,7% του ΑΕΠ από πλεόνασμα 7,603 δισ. ευρώ ή 4,1% του ΑΕΠ το 2019.
Επιβάρυνση αναλογίας χρέους προς ΑΕΠ
Όσο για την αναλογία του χρέους ως προς το ΑΕΠ, επιβαρύνθηκε κατά 25 ποσοστιαίες μονάδες μέσα σε έναν χρόνο λόγω των δανείων που συνήψε η χώρα μέσω των ομολόγων αλλά και της μεγάλης ύφεσης που έριξε το ΑΕΠ από τα 183,4 δισ. ευρώ στα 165,8 δισ. ευρώ.
H ΕΛΣΤΑΤ προχώρησε επίσης σε αναθεώρηση των δημοσιονομικών επιδόσεων της χώρας και για τα έτη 2017-2019. Η αναθεώρηση -όπως είχε αναφέρει και σε σχετικό δημοσίευμά της η «Ν», επηρέασε αρνητικά τις δημοσιονομικές επιδόσεις.
Το πλεόνασμα του 2019 επανεκτιμήθηκε από +1,5% που ήταν η εκτίμηση του περασμένου Οκτωβρίου σε +1,1%, δηλαδή υπήρξε μείωση του πλεονάσματος κατά 0,4%. Αντίστοιχα, το πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης του 2018 επανεκτιμήθηκε σε 0,9% από 1% που ήταν η εκτίμηση του περασμένου Οκτωβρίου, ενώ αντίστοιχη ήταν η αρνητική προσαρμογή (-0,1%) και για το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2017.
Αναθεωρήσεις ετών 2017 - 2019
«Οι αναθεωρήσεις στο αποτέλεσμα των ετών 2017-2019 οφείλονται κυρίως σε επικαιροποιημένα στοιχεία και σε μεθοδολογικές αλλαγές στην ταξινόμηση κάποιων ειδικών συναλλαγών» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ. Συμπληρώνεται επίσης ότι «υπήρξε συνεχής επικοινωνία και στενή συνεργασία μεταξύ της Eurostat και της ΕΛΣΤΑΤ, σε συνέπεια με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΚ) 479/2009, όπως τροποποιηθείς ισχύει. Η τεχνική βοήθεια της Eurostat έχει ζητηθεί ρητά σε όλους τους κρίσιμους τομείς της κατάρτισης των στοιχείων της ΔΥΕ. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της περιόδου από την τελευταία κοινοποίηση ΔΥΕ, η ΕΛΣΤΑΤ έχει λάβει συμβουλές από εξωτερικό τεχνικό εμπειρογνώμονα σε τακτική βάση».
Προσωρινά είναι και τα στοιχεία για το 2020. Αναμένεται να αναθεωρηθούν όταν καταστούν διαθέσιμα τα πρωτογενή δημοσιονομικά στοιχεία εσόδων και δαπανών σε σχέση με τα κυβερνητικά μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας.
Κατάρτιση προσωρινών εκτιμήσεων
Για την κατάρτιση των προσωρινών εκτιμήσεων χρησιμοποιήθηκαν οι ίδιες πηγές, καθώς και η ίδια μεθοδολογία εκτίμησης με τα προηγούμενα έτη. Επιπλέον, έγιναν ad-hoc αλλαγές στη χρονικά προσαρμοσμένη ταμειακή μέθοδο για δεδουλευμένη βάση, ως αποτέλεσμα της αναστολής της υποχρέωσης καταβολής φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης. Αναφορικά με τα μέτρα για τα διάφορα είδη δαπανών, διάφορες νομοθετικές ρυθμίσεις κυρώθηκαν μετά το τέλος του 1ου τριμήνου 2020 και οι ταμειακές πληρωμές που αντιστοιχούν σε αυτά τα μέτρα πραγματοποιούνται κατά την περίοδο μετά το 1ο τρίμηνο 2020.