Με τρεις, τουλάχιστον, ενδιαφερόμενους ομίλους, ξεκινάει η διαδικασία για τον διαγωνισμό πώλησης του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου από το ΤΑΙΠΕΔ. Στην «αφετηρία» βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ιταλικός ναυτιλιακός όμιλος Grimaldi, με τη θυγατρική του ακτοπλοϊκή εταιρεία Μινωικές Γραμμές να εδρεύει στο Ηράκλειο της Κρήτης.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Με τρεις, τουλάχιστον, ενδιαφερόμενους ομίλους, ξεκινάει η διαδικασία για τον διαγωνισμό πώλησης του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου από το ΤΑΙΠΕΔ. Στην «αφετηρία» βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ιταλικός ναυτιλιακός όμιλος Grimaldi, με τη θυγατρική του ακτοπλοϊκή εταιρεία Μινωικές Γραμμές να εδρεύει στο Ηράκλειο της Κρήτης.
Ο όμιλος, με έδρα τη Νάπολι της Ιταλίας, έχει έντονη δραστηριότητα με τον στόλο του από 44 ropax πλοία και pure car carriers σε όλη τη Μεσόγειο, τη Βόρεια Ευρώπη και τον Ατλαντικό, ενώ έχει περάσει στην τελική φάση του διαγωνισμού και για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Παράλληλα διαχειρίζεται σειρά τερματικών λιμενικών σταθμών σε διάφορα λιμάνια στη Μεσόγειο και στη Βόρεια Ευρώπη. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον αναμένεται να δείξει και ο κρητικός επιχειρηματικός όμιλος ΙOGR με επικεφαλής τον επιχειρηματία Γιάννη Γρύλο, ο οποίος απασχολεί πάνω από 5.000 εργαζόμενους. Ο όμιλος δραστηριοποιείται στον τομέα των αερομεταφορών, τόσο στην επίγεια εξυπηρέτηση με την SKY serv όσο και με την αεροπορική εταιρεία SKY express, ενώ έχει έντονη παρουσία στον τομέα του τουρισμού, των logistics, της ενέργειας, των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, της παραγωγής, τυποποίησης και της εξαγωγής ελαιόλαδου.
Πόλος για home port
Το λιμάνι του Ηρακλείου, που έχει ισχυρή παρουσία στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα, έχει μπει και στον μεγεθυντικό φακό μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας. Το κρητικό λιμάνι, σύμφωνα με έρευνα της McKinsey που έχει εκπονηθεί για λογαριασμό του ΣΕΤΕ, μπορεί να αναδειχθεί ως ο δεύτερος πόλος για home port κρουαζιέρα στην Ελλάδα, μετά το λιμάνι του Πειραιά. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ιταλο-ελβετικός ναυτιλιακός όμιλος MSC, εξετάζει το ενδεχόμενο να διεκδικήσει το λιμάνι. Η MSC είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο όσον αφορά τη διαχείριση containerships, με έναν στόλο άνω των 500 πλοίων, καθώς και έναν από τους μεγαλύτερους και πιο σύγχρονους στόλους κρουαζιερόπλοιων διεθνώς.
Τέλος, και με δεδομένο ότι συμμετέχουν στον διαγωνισμό που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, δεν αποκλείεται τον φάκελο του διαγωνισμού να εξετάσουν τόσο η Attica Group όσο και η ΑΝΕΚ.
Στην Αλεξανδρούπολη
Τέσσερα επενδυτικά σχήματα έχει επιλέξει το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ για τον διαγωνισμό για την απόκτηση του 67%, τουλάχιστον, των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης για να περάσουν στη φάση της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών και ακόμα τέσσερα για την παραχώρηση του λιμένα Φίλιππος Β’ του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας. Ειδικότερα, στον διαγωνισμό για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξ/πολης στη Β’ φάση του διαγωνισμού προκρίνονται τα εξής επενδυτικά σχήματα:
* Quintana Infrastructure & Development *Κοινοπραξία Cameron S.A- Goldair Cargo A.E. - Bollore Africa Logistics *Κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group - Euroports - EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
* Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Στην Καβάλα
Όσον αφορά τον λιμένα Φίλιππος Β’ του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας και για τον διαγωνισμό της υπο-παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β’ το ΤΑΙΠΕΔ προεπέλεξε τα εξής επενδυτικά σχήματα: * Quintana Infrastructure & Development * Ένωση Εταιρειών Imerys GREECE SA, Goldair Cargo A.E. & Βιομηχανικά Ορυκτά Ελλάδος ABEE *Κοινοπραξία International Port Investments Kavala, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group - Euroports - EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ * Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. Τέλος, όσον αφορά το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, από το οποίο περνάει όλη η κίνηση της Αδριατικής, έχουν καταθέσει φάκελο ενδιαφέροντος: ο όμιλος Attica, οι Danthia Shipping MARG, Portek International, Quintana Infrastructure & Development, Αιγαίον Όιλ, η κοινοπραξία Archirodon ANEK και Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed με Μινωικές Γραμμές και ο ΟΛΘ.
Ο διαγωνισμός
Η διαγωνιστική διαδικασία για τον ΟΛΗ Α.Ε. προβλέπει την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου. Στον ΟΛΗ έχει παραχωρηθεί από το Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτηρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος. Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: α) τη φάση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος και προεπιλογής των ενδιαφερόμενων μερών και β) τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών και ανάδειξης πλειοδότη. Στην πρώτη φάση, τα ενδιαφερόμενα μέρη προσκαλούνται να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία την Παρασκευή 30 Ιουλίου 2021. Στον διαγωνισμό αξιοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ ενεργούν οι: «Deloitte Business Solutions - Ευρωσύμβουλοι Α.Ε.» ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος, «Your Legal Partners - Δρακόπουλος & Βασαλάκης - Αλεξίου Κοσμόπουλος» ως νομικός σύμβουλος, το «Γραφείο Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε.» ως τεχνικός σύμβουλος και η εταιρεία Port Consultants Rotterdam B.V. ως εμπορικός σύμβουλος.