Αναστάτωση έχει προκαλέσει στον εμπορικό κόσμο το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς του λιανεμπορίου από τη Δευτέρα, 5 Απριλίου, το οποίο θα είναι σε ισχύ για μία εβδομάδα και θα αποτελέσει «πιλότο» για την επόμενη φάση, με περαιτέρω χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Αναστάτωση έχει προκαλέσει στον εμπορικό κόσμο το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς του λιανεμπορίου από τη Δευτέρα, 5 Απριλίου, το οποίο θα είναι σε ισχύ για μία εβδομάδα και θα αποτελέσει «πιλότο» για την επόμενη φάση, με περαιτέρω χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι επιχειρηματίες βρίσκονταν και χθες σε αναμονή για διευκρινίσεις επί του νέου μοντέλου λειτουργίας των καταστημάτων τους. Πολλοί χαρακτήριζαν το πλαίσιο «στρεβλό» λόγω των πολλών περιορισμών που θέτει στη λειτουργία της αγοράς, θεωρώντας ότι δεν εξυπηρετεί ούτε την κοινωνική αποσυμπίεση αλλά ούτε και τα έσοδά τους, έπειτα από το παρατεταμένο lockdown.
Όπως σημειώνουν στελέχη επιχειρήσεων, οι καταναλωτές αποθαρρύνονται από την επίσκεψη στα καταστήματα λόγω των πολύπλοκων διαδικασιών, με αποτέλεσμα οι προβλέψεις για τα έσοδα εν όψει Πάσχα να είναι απαισιόδοξες.
Αν και είχε καλλιεργηθεί κλίμα επαναλειτουργίας της αγοράς με οριζόντια μέτρα, χωρίς το υβριδικό μοντέλο click away, της παράδοσης εκτός καταστήματος, το οποίο αποδείχθηκε μη λειτουργικό για πολλές μικρές επιχειρήσεις, εν τέλει επιβλήθηκε η άποψη της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, που επιπλέον έκρινε επικίνδυνο στην παρούσα φάση να ανοίξουν εμπορικά κέντρα και εκπτωτικά χωριά.
Οι επιπλέον περιορισμοί συγκριτικά με κάθε άλλο μοντέλο επανεκκίνησης που εφάρμοσαν οι επιχειρήσεις, έναν χρόνο από την εμφάνιση της πανδημίας, προσθέτουν βαθμούς δυσκολίας και αφαιρούν μερίδιο από τους τζίρους των εταιρειών.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι απώλειες μπορεί να ξεπεράσουν ακόμη και το 80% τον Απρίλιο, με βάση τα σημερινά δεδομένα.
Υβριδικές μέθοδοι
Υπενθυμίζεται ότι με βάση το γενικό πλαίσιο, από Δευτέρα 5 Απριλίου οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν με τι τρόπο θα κάνουν τις αγορές τους, click inside ή click away. Σε κάθε περίπτωση απαιτείται ραντεβού, αποδεικτικό από το κατάστημα και sms στο 13032, μετά την αποστολή του οποίου οι καταναλωτές θα έχουν 3 ώρες στη διάθεσή τους για να διεκπεραιώσουν αγορές επισκεπτόμενοι το κατάστημα εντός ή εκτός και μόνο μία φορά την ημέρα.
Οι αγορές μπορούν να γίνουν με τις παραπάνω υβριδικές μεθόδους σε όλα τα καταστήματα, πλην πολυκαταστημάτων, outlet και καταστημάτων εντός εμπορικών κέντρων και εκπτωτικών χωριών.
Ουσιαστικά αποκλείονται από αυτή τη φάση επανεκκίνησης της αγοράς τα εμπορικά κέντρα και οι εταιρείες που λειτουργούν με το μοντέλο shop in shop. Παράλληλα ισχύει περιορισμός ένα άτομο ανά 25 τ.μ. εμπορικού χώρου και ανώτατο όριο 20 επισκεπτών ανά κατάστημα.
Ασύμφορη λειτουργία
Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, το συγκεκριμένο πλαίσιο θα «διοχετεύσει» την καταναλωτική κίνηση που θα δημιουργήσει το άνοιγμα της αγοράς σε λίγες εμπορικές πιάτσες, ενώ αν επικρατούσε η πρόταση για οριζόντιο άνοιγμα της αγοράς η όποια κίνηση θα «μοιραζόταν» σε περισσότερα σημεία κι ως εκ τούτου ο κίνδυνος συγχρωτισμού και αύξησης του δείκτη επαφών θα ήταν μικρότερος.
Αν και γίνεται κατανοητό ότι στις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας υπάρχουν περιορισμένα εργαλεία και λύσεις, υπάρχουν μια σειρά παρατηρήσεις για τις δυσκολίες που εισάγει το νέο μοντέλο.
Μια τέτοια αφορά και το ασύμφορο της λειτουργίας ακόμη και καταστημάτων που εμπίπτουν στα μέτρα, ειδικά όσων διαθέτουν πολλά τετραγωνικά χώρου πωλήσεων εξαιτίας του επιπλέον περιορισμού να λειτουργούν με μέγιστο αριθμό επισκεπτών ανά κατάστημα τα 20 άτομα.