Αποκολλήθηκε το γιγαντιαίο containership «Ever Given», που είχε προσαράξει στο νότιο τμήμα της διώρυγας του Σουέζ. Έπειτα από έξι μέρες, που η διώρυγα από την οποία περνάει το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου είχε κλείσει, σύμφωνα με ανακοίνωση της ναυλώτριας του πλοίου εταιρείας, Evegreen, θα ανοίξει, αφού το «Ever Given» αποκολλήθηκε και μεταφέρεται με τη βοήθεια ρυμουλκών στην «Great Bitter Lake», που βρίσκεται μέσα στη διώρυγα, προκειμένου να επιθεωρηθεί για να κριθεί αν μπορεί να συνεχίσει το ταξίδι του ή χρειάζεται επισκευές.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Αποκολλήθηκε το γιγαντιαίο containership «Ever Given», που είχε προσαράξει στο νότιο τμήμα της διώρυγας του Σουέζ. Έπειτα από έξι μέρες, που η διώρυγα από την οποία περνάει το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου είχε κλείσει, σύμφωνα με ανακοίνωση της ναυλώτριας του πλοίου εταιρείας, Evegreen, θα ανοίξει, αφού το «Ever Given» αποκολλήθηκε και μεταφέρεται με τη βοήθεια ρυμουλκών στην «Great Bitter Lake», που βρίσκεται μέσα στη διώρυγα, προκειμένου να επιθεωρηθεί για να κριθεί αν μπορεί να συνεχίσει το ταξίδι του ή χρειάζεται επισκευές.
Ωστόσο, η αποκόλληση του πλοίου δεν θα σημάνει αυτόματα και την «αποσυμφόρηση» της μεταφορικής αλυσίδας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, 372 πλοία βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο Σουέζ και περιμένουν να περάσουν. Μεταξύ αυτών και 80 containerships, ενώ άλλα mega containerships που ξεκινούν τώρα από Ασία φαίνεται να αλλάζουν ρότα.
Οι μεγάλες εταιρείες liners έχουν πάντως προειδοποιήσει ότι τα προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού ενδέχεται να διαρκέσουν μήνες, γεγονός που θα φέρει προσωρινή αύξηση των ναύλων, αφού και η προσφερόμενη χωρητικότητα θα μειωθεί, αλλά και συμφόρηση στα λιμάνια θα υπάρξει, με τα πλοία κάποια στιγμή να φτάνουν όλα μαζί, ενώ οι εργασίες στους Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων έχουν περιορισμούς λόγω του Covid-19.
Σύμφωνα με τη Maersk, «για το άμεσο μέλλον, αναμένουμε υψηλότερα ναύλα αφού τα πλοία θα καθυστερήσουν αυτήν την εβδομάδα και θα λείπουν από το σύστημα», η οποία σε ενημερωτικό της σημείωμα αναφέρει επίσης ότι δεν θα δέχεται κρατήσεις για νέα φορτία αν δεν υπάρχει διαθέσιμη μεταφορική ικανότητα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η Sea-Intelligence προειδοποίησε ότι ακόμα κι αν η βασική θαλάσσια οδός στην Αίγυπτο ανοίξει ξανά, οι επιπτώσεις «θα είναι αισθητές για αρκετούς μήνες, καθώς η διαταραχή στη μεταφορική αλυσίδα θα εξαπλώνεται σταδιακά».
Τα bulk carriers
Τη ρότα τους αποφάσισαν να επαναχαράξουν και τα bulk carriers. Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον πέντε panamaxes έχουν προτιμήσει τη μακρινή διαδρομή από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής. Αλλά ακόμα και για όσα Panamax φεύγουν από τις ΗΠΑ, η επιλογή αυτή τη στιγμή είναι 50% - 50% αναφέρει η BIMCO, τουλάχιστον μέχρι να εξυπηρετηθούν και τα περίπου 300 πλοία που σήμερα αναμένουν τη σειρά τους για να περάσουν από τη διώρυγα.
Την ίδια στιγμή, περίπου 30 δεξαμενόπλοια, μεταφορικής ικανότητας άνω των 25.000 τόνων αναμένουν να διασχίσουν τη διώρυγα, και η μικρή έστω καθυστέρηση θα δώσει ώθηση στην αγορά και από τις δύο πλευρές του Σουέζ, ενώ το μεγαλύτερο boost αναμένεται να έχουν τα δεξαμενόπλοια τύπου aframax στη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο.
H προσάραξη
Το μήκους 400 μέτρων πλοίο είχε προσαράξει στη διώρυγα από την περασμένη Τρίτη, σχηματίζοντας μια «ουρά» περίπου 370 πλοίων και δημιουργώντας προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Η προσάραξη προκλήθηκε από τους δυνατούς ανέμους που πλέουν αυτή την εποχή στην περιοχή.
Η διώρυγα του Σουέζ είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες εμπορικές θαλάσσιες διαδρομές στον κόσμο, αφού σε ετήσια βάση χρησιμοποιείται από 19.000 πλοία που μεταφέρουν το 10% του παγκόσμιου εμπορίου.
Εκτός από την εταιρεία που διαχειρίζεται το πλοίο, και τα αιγυπτιακά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι το Ever Given είχε αρχίσει να κινείται κατά μήκος του καναλιού αφού είχε αποκολληθεί πλήρως.
Ο πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντούλ Φατάχ Αλ-Σίσι ευχαρίστησε τους συμπατριώτες του για τις προσπάθειές τους για «τερματισμό της κρίσης». Σημειώνεται ότι η διώρυγα αποφέρει έσοδα περίπου 5,5 δισ. δολαρίων ετησίως στην αιγυπτιακή οικονομία.