Με τον χρόνο απεγκλωβισμού του εν λόγω φορτηγού πλοίου να παραμένει ζητούμενο, ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ απειλεί να επιφέρει ένα ακόμη πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα εφοδιασμού, σε μία στιγμή που η ζήτηση διεθνώς παραμένει μειωμένη λόγω των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί για τον περιορισμό της πανδημίας του κορωνοϊού.
Από την έντυπη έκδοση
Του Μωυσή Λίτση
[email protected]
Έξι με δέκα δισ. δολάρια την εβδομάδα εκτιμάται πως θα κοστίσει ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ, σύμφωνα με μελέτη της γερμανικής ασφαλιστικής εταιρείας Allianz. Δεκάδες φορτηγά πλοία σχηματίζουν ουρά προκειμένου να περάσουν από το σημαντικό αυτό για το διεθνές εμπόριο θαλάσσιο πέρασμα, μετά τον εγκλωβισμό κάθετα μέσα στο κανάλι από την Τρίτη του φορτηγού πλοίου Ever Given, συμφερόντων Ταϊβάν.
Με τον χρόνο απεγκλωβισμού του εν λόγω φορτηγού πλοίου να παραμένει ζητούμενο, ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ απειλεί να επιφέρει ένα ακόμη πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα εφοδιασμού, σε μία στιγμή που η ζήτηση διεθνώς παραμένει μειωμένη λόγω των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί για τον περιορισμό της πανδημίας του κορονοϊού.
Ήδη παρουσιάζονται προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα από τη μεταφορά καυσίμων μέχρι σιτηρά, καταναλωτικά αγαθά και εξαρτήματα για την παραγωγή αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τη διαχειρίστρια υπηρεσία του Σουέζ, κάθε χρόνο διαπλέουν τη διώρυγα 19.000 πλοία.
Με αυτόν τον τρόπο συντομεύουν τον χρόνο διαδρομής ανάμεσα στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Μεσόγειο. Κατά μέσο όρο περνούν 50 εμπορικά την ημέρα, τα οποία μεταφέρουν ένα εκατομμύριο τόνους εμπορεύματος. «Από παιδικά παιχνίδια, κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρονικά είδη, μέχρι μηχανές, ενδύματα, έπιπλα, ακόμη και αυτοκίνητα πάνω σε ειδικά διαμορφωμένα εμπορικά πλοία περνούν από τη διώρυγα» επισημαίνει η οικονομολόγος Γκαμπριέλε Βίντμαν από την τράπεζα DEKA.
Η προαναφερθείσα μελέτη της Allianz, της μεγαλύτερης ασφαλιστικής εταιρείας στην Ευρώπη, εκτιμά πως κάθε εβδομάδα αποκλεισμού έχει επίπτωση 0,2 με 0,4 ποσοστιαία μονάδα ετησίως στην ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου.
Εκτίναξη του μπρεντ στα 64 δολ./βαρέλι
Η τιμή του πετρελαίου μπρεντ εκτινάχθηκε χθες πάνω από 4% και ξεπέρασε τα 64 δολάρια το βαρέλι, καθώς περισσότερα από 30 πετρελαϊκά τάνκερ περιμένουν από την Τρίτη να περάσουν από τη μία ή την άλλη πλευρά της Διώρυγας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Kpler, 10 πετρελαϊκά τάνκερ περιμένουν να εισέλθουν στο κανάλι. Περί τα 4 εκατ. βαρέλια πετρελαίου κυρίως από το Καζακστάν και τα ρωσικά Ουράλια περιμένουν μαζί με άλλα τάνκερ τα οποία μεταφέρουν λιβυκό, αζέρικο και κάποια ποσότητα πετρελαίου από τη Βόρεια Θάλασσα με προορισμό ασιατικό διυλιστήριο.
Από τα 39,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα αργού πετρελαίου που μεταφέρεται μέσω της θαλάσσιας οδού, τα 1,74 εκατ. βαρέλια πέρασαν πέρυσι μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Από τη Διώρυγα πέρασε επίσης πέρυσι σχεδόν το 9% των εισαγωγών διυλισμένων προϊόντων διεθνώς, 1,54 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Οι προσπάθειες απεγκλωβισμού του Ever Given ενδεχομένως να πάρουν εβδομάδες, με τις ασταθείς καιρικές συνθήκες να δημιουργούν πρόσθετο πρόβλημα. Οι καθυστερήσεις απειλούν να επιβαρύνουν τα κόστη για εκατοντάδες επιχειρήσεις, που ήδη αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λόγω των περιορισμών για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Οι καθυστερήσεις στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων έρχονται σε μία στιγμή που η ζήτηση σε πολλές χώρες έχει περιοριστεί, λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού και της οικονομικής δυσπραγίας που αυτά έχουν προκαλέσει. Πάνω από το 60% των ασιατικών εξαγωγών προς τη Δύση πέρασε το 2020 από τη Διώρυγα του Σουέζ.
Το κόστος μεταφοράς βενζίνης και ντίζελ
Το κόστος μεταφοράς βενζίνης και ντίζελ από τη ρωσική Μαύρη Θάλασσα στη νότια Γαλλία έχει εκτοξευτεί κατά 73% τις τελευταίες τρεις ημέρες, στα 2,58 δολάρια το βαρέλι προχθές, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Refinitiv Eikon.
Αν ο αποκλεισμός κρατήσει δύο εβδομάδες, περί το ένα εκατομμύριο τόνοι υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα παραδοθούν με καθυστέρηση στην Ευρώπη, σύμφωνα με την εταιρεία Rystad Energy, με πιθανότητα υπερδιπλασιασμού στην περίπτωση του χειρότερου σεναρίου για κλείσιμο της διώρυγας επί έναν μήνα.
Η Διώρυγα του Σουέζ δέχθηκε πολύ σοβαρό πλήγμα κατά τη διάρκεια του αραβοϊσραηλινού πολέμου των Έξι Ημερών τον Ιούνιο του 1967 και παρέμεινε κλειστή μέχρι τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ το 1973, με την Αίγυπτο να ανακτά ξανά τον έλεγχο. Η Διώρυγα άνοιξε και πάλι τον Ιούνιο του 1975.