Σε «νομικό ναρκοπέδιο» θα πέσει η παγκόσμια ναυτιλία, προειδοποιεί το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS), λόγω έλλειψης πρόσβασης των ναυτικών στα εμβολιαστικά προγράμματα, ενώ υπάρχει κίνδυνος να σπάσει η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σε «νομικό ναρκοπέδιο» θα πέσει η παγκόσμια ναυτιλία, προειδοποιεί το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS), λόγω έλλειψης πρόσβασης των ναυτικών στα εμβολιαστικά προγράμματα, ενώ υπάρχει κίνδυνος να σπάσει η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.
Το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο έχει ετοιμάσει ένα νομικό έγγραφο που πρόκειται να το διανείμει εντός της εβδομάδας στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, στο οποίο υπογραμμίζει ότι δεν αποκλείεται σύντομα ο εμβολιασμός του ναυτικού να καταστεί υποχρεωτική προϋπόθεση για απασχόληση στη θάλασσα, λόγω των αναφορών που κυκλοφορούν ότι ορισμένα κράτη επιμένουν να θέλουν το πλήρωμα ενός πλοίου εμβολιασμένο προκειμένου να έχει ελεύθερη πρόσβαση σε λιμάνια του.
Ωστόσο, οι ειδικοί εκτιμούν ότι οι αναπτυσσόμενες χώρες δεν θα επιτύχουν μαζική ανοσοποίηση μέχρι το 2024, με περίπου το 90% των ανθρώπων σε 67 χώρες χαμηλού εισοδήματος να έχει ελάχιστες πιθανότητες εμβολιασμού το 2021. Το ICS υπολογίζει ότι 900.000 ναυτικοί από όλο τον κόσμο, δηλαδή πάνω από το ήμισυ του παγκόσμιου ναυτικού εργατικού δυναμικού, προέρχονται από αναπτυσσόμενες χώρες και άρα δεν θα έχουν εμβολιασθεί τον επόμενο ένα χρόνο τουλάχιστον.
Πιθανή ακύρωση ταξιδίων
Αυτό δημιουργεί μια «τέλεια καταιγίδα» για τους πλοιοκτήτες, οι οποίοι ενδέχεται να αναγκαστούν να ακυρώσουν τα ταξίδια εάν τα μέλη των πληρωμάτων των πλοίων τους δεν εμβολιαστούν. Οι πλοιοκτήτες διακινδυνεύουν έτσι νομικές και οικονομικές ζημιές ταξιδεύοντας με μη εμβολιασμένα πληρώματα, τα οποία θα μπορούσαν να στερηθούν την είσοδο σε κάποιο λιμάνι.
Επιπλέον, οι καθυστερήσεις που θα καταγραφούν στα λιμάνια και θα προκληθούν από πλοία επανδρωμένα με μη εμβολιασμένα πληρώματα θα δημιουργήσουν νομικές ευθύνες και κόστος για τους πλοιοκτήτες, κόστος που δεν θα καλύπτεται από τους ναυλωτές. Η αβεβαιότητα αυτή για τη διεθνή ναυτιλία έρχεται σε μια στιγμή κρίσιμη, καθώς αναλαμβάνει έναν πιο ουσιαστικό από τις αερομεταφορές ρόλο στον εφοδιασμό των χωρών με εμβόλια και υποστηρικτικό υλικό. Υπολογίζεται ότι στο δεύτερο εξάμηνο του 2021 η ναυτιλία θα ξεπεράσει τις αερομεταφορές στο εφοδιαστικό έργο με εμβόλια των διαφόρων χωρών σε όλο τον πλανήτη.
Επίσης, η ναυτιλία είναι ο βασικός τρόπος μεταφοράς του συνοδευτικού εξοπλισμού ατομικής προστασίας, ο συνολικός όγκος του οποίου εκτιμάται ότι θα είναι 6-7 φορές μεγαλύτερος από αυτόν των συστημάτων εμβολίων και ψύξης.
Από την άλλη πλευρά, οι ναυτικοί είναι από τους πιο διεθνοποιημένου κλάδους εργαζομένων, καθώς σε ένα πλοίο μπορεί να εργάζονται άνθρωποι από 30 διαφορετικές εθνικότητές, ενώ περνούν πολλά σύνορα και πολλές φορές στη διάρκεια μίας χρονιάς.
Σκύλλα και Χάρυβδη
Ο γενικός γραμματέας της ICS Guy Platten σημείωσε ότι η ναυτιλία βρίσκεται σε μια αδύναμη θέση μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης, με ελάχιστη ή καθόλου πρόσβαση σε εμβόλια για το εργατικό της δυναμικό, ιδίως από αναπτυσσόμενες χώρες.
Βλέπουμε, συμπληρώνει, ήδη αναφορές που απαιτούν απόδειξη του εμβολιασμού κατά Covid-19 για τους ναυτικούς. Εάν οι εργαζόμενοί μας δεν μπορούν να περάσουν από τα διεθνή σύνορα, αυτό θα προκαλέσει αναμφίβολα καθυστερήσεις και διακοπές στην αλυσίδα εφοδιασμού. Για έναν τομέα που αναμένεται να βοηθήσει στην παγκόσμια προσπάθεια εμβολιασμού, αυτό είναι εντελώς απαράδεκτο, προσθέτει.
Επίσης, ο Bud Darr, εκτελεστικός αντιπρόεδρος στο MSC Group, προσθέτει ότι η έλλειψη εμβολιασμών θα αποτελέσει εμπόδιο στην ελεύθερη κυκλοφορία των ναυτικών. Η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να βρει δημιουργικές λύσεις στο πρόβλημα. Βραχυπρόθεσμα αυτό σημαίνει ότι οι ναυτικοί θα πρέπει να εμβολιασθούν στις χώρες τους όπου υπάρχουν καθιερωμένα προγράμματα και επαρκής προμήθεια εμβολίων. Μακροπρόθεσμα, θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και να παρέχεται η ευχέρεια στους πλοιοκτήτες να εμβολιάζουν τους ναυτικούς ως «βασικούς εργαζόμενους». Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο διερευνά επί του παρόντος όλους τους τρόπους για να βρει μια λύση. Μεταξύ άλλων εξετάζει την πρόταση δημιουργίας κέντρων εμβολιασμού σε βασικούς διεθνείς λιμένες, όπως προτείνει η κυπριακή κυβέρνηση. Εάν δεν βρεθεί μια λύση για την άμεση πρόσβαση των ναυτικών στα εμβόλια, οι εφοπλιστές φοβούνται ότι θα επιστρέψουν στην κρίση με τις αλλαγές πληρωμάτων που αντιμετώπισαν το 2020.