Η τάση ανατιμήσεων φέρεται να διατηρείται στα εγχώρια ράφια των αλυσίδων και τους πρώτους δύο μήνες της φετινής χρονιάς, ενώ ταυτόχρονα η αυξημένη ζήτηση περιορίζει σημαντικά την έκταση των προωθητικών ενεργειών.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Η τάση ανατιμήσεων φέρεται να διατηρείται στα εγχώρια ράφια των αλυσίδων και τους πρώτους δύο μήνες της φετινής χρονιάς, ενώ ταυτόχρονα η αυξημένη ζήτηση περιορίζει σημαντικά την έκταση των προωθητικών ενεργειών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των αναλυτών της αγοράς των σούπερ μάρκετ, το 2020 τα έσοδα των αλυσίδων εκτοξεύθηκαν εξαιτίας των συνεπειών που επέφερε στην κατανάλωση η πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα για την εξάπλωσή της.
Η συνολική αύξηση των τζίρων προσέγγισε το 10%, που μεταφράζεται σε επιπλέον 1 δισ. ευρώ για τα ταμεία των σούπερ μάρκετ σε σχέση με το 2019.
Σημαντικό στοιχείο αξιολόγησης της περσινής επίδοσης είναι το γεγονός ότι τα στοιχεία των αναλυτών δείχνουν ότι η μέση ανατίμηση στα προϊόντα σταθερού barcode στο ράφι κινήθηκε πέρυσι στο 1,4%, όταν ο μέσος όρος του Εναρμονισμένου Δείκτης Τιμών Καταναλωτή σε όλη τη διάρκεια του 2020 σημείωσε πτώση της τάξης του 1,3%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του 2019. Δηλαδή μια διαφορά που ξεπερνά 2,5%.
Η αυξημένη ζήτηση οδήγησε σε πρώτη φάση στην ενίσχυση των όγκων, ωστόσο, όπως υποδεικνύουν τα στοιχεία των αναλυτών, γρήγορα η αξία των πωλήσεων ξεπέρασε την ανάπτυξη των όγκων. Κυρίως κατά τις περιόδους χαλάρωσης των μέτρων και κατά το τελευταίο δίμηνο του έτους, δηλαδή στο δεύτερο lockdown και στη χριστουγεννιάτικη περίοδο. Σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά, τα πρώτα δείγματα δείχνουν αύξηση εσόδων περί το 17%- 18% στο δίμηνο, ενώ ο ρυθμός ανατίμησης στο ράφι φέρεται να διατηρείται, όπως επίσης και ο γενικός αποπληθωρισμός στο -1,3% (Φεβρουάριος 2021).
Στοχευμένες προσφορές
Την ίδια στιγμή οι προσφορές περιορίζουν τη δυναμική τους και κινούνται στην κατεύθυνση της πιο περιορισμένης διάρκειας. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι πέρυσι το κλειστό κανάλι της εστίασης προκάλεσε κάποια περίοδο χαλάρωσης της πίεσης των προωθητικών ενεργειών, οι οποίες υποχώρησαν στο 22%, ενώ το καλοκαίρι, με την άρση των περιοριστικών μέτρων, αυξήθηκαν ξανά στο 28%. Για φέτος η τάση των στοχευμένων προσφορών σε συγκεκριμένες περιόδους έντονου ανταγωνισμού, π.χ. Σαρακοστή, φέρεται ότι διατηρείται.
Η πανδημία είναι μια χρυσή ευκαιρία για τις αλυσίδες να «δοκιμάσουν» τους καταναλωτές στις περιορισμένες και στοχευμένες προσφορές, εξέλιξη που δύσκολα θα μπορούσε να επιτευχθεί σε άλλη συγκυρία.
Σίγουρα δεν είναι παράδοξο η αντίδραση της αγοράς να διαμορφώνεται με την πορεία της ζήτησης. Ωστόσο το βασικό ερώτημα είναι το κατά πόσο η «πληθωριστική» τάση στο καλάθι της νοικοκυράς θα εξακολουθήσει να έχει μεγάλες αποδόσεις στα ταμεία των αλυσίδων και τους προσεχείς μήνες