Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 23 Μαρτίου 2021 14:57

Κίνητρα e-αποδείξεων για υψηλού ρίσκου φοροδιαφυγής συναλλαγές

Την παροχή ισχυρών κινήτρων προς τους φορολογούμενους, προκειμένου, όταν συναλλάσσονται με επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες με μεγάλη ροπή προς τη φοροδιαφυγή, να εξοφλούν τις δαπάνες τους με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών και να ζητούν την έκδοση αποδείξεων, προωθεί το υπουργείο Οικονομικών.
 

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Παλαιτσάκη
[email protected]

Την παροχή ισχυρών κινήτρων προς τους φορολογούμενους, προκειμένου, όταν συναλλάσσονται με επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες με μεγάλη ροπή προς τη φοροδιαφυγή, να εξοφλούν τις δαπάνες τους με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμών και να ζητούν την έκδοση αποδείξεων, προωθεί το υπουργείο Οικονομικών.

Το νέο αυτό μέτρο εντάσσεται στο πλαίσιο των επικείμενων ριζικών αλλαγών στο ισχύον σήμερα σύστημα των φορολογικών κινήτρων για τη λήψη αποδείξεων.

Τις αλλαγές στο σύστημα των κινήτρων για τη λήψη e-αποδείξεων προανήγγειλε ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης μιλώντας σε διαδικτυακή ημερίδα που διοργάνωσε πρόσφατα η Ακαδημία Φορολογίας και Λογιστικής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου (EPLO) κάνοντας λόγο για στοχευμένες εκπτώσεις δαπανών από το φορολογητέο εισόδημα ή από τον φόρο εισοδήματος κάθε φυσικού προσώπου. 

 Ενδεικτικές δαπάνες

Σύμφωνα με πληροφορίες, από το φορολογητέο εισόδημα ή από τον φόρο εισοδήματος κάθε φυσικού προσώπου θα αφαιρείται (θα εκπίπτει) ένα σημαντικό ποσοστό του συνόλου των χρηματικών ποσών τα οποία έχει πληρώσει ετησίως μέσω πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών ή e-banking ή άλλων μεθόδων ηλεκτρονικών συναλλαγών για αγορές αγαθών ή αμοιβές παροχής υπηρεσιών στις ακόλουθες -ενδεικτικά αναφερόμενες- κατηγορίες επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών:

1) Έμποροι λιανικής πώλησης ειδών ένδυσης και υπόδησης σε καταστήματα ή σε λαϊκές αγορές.

2) Παραγωγοί και έμποροι λιανικής πώλησης αγροτικών προϊόντων σε λαϊκές αγορές.

3) Μίνι μάρκετ, παντοπωλεία.

4) Κρεοπωλεία.

5) Οπωροπωλεία.

6) Περίπτερα.

7) Βιβλιοχαρτοπωλεία.

8) Επιχειρήσεις εκμετάλλευσης αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (ταξί, φορτηγά, λεωφορεία).

9) Εστιατόρια, ψητοπωλεία, οβελιστήρια, ταβέρνες, ουζερί, οινομαγειρεία, καφετέριες, ζαχαροπλαστεία, μπαρ, καντίνες, κέντρα διασκέδασης και λοιπά καταστήματα μαζικής εστίασης.

10) Συνεργεία αυτοκινήτων.

11) Καταστήματα παροχής υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης συσκευών και αντικειμένων.

12) Τουριστικά καταλύματα, όπως ενοικιαζόμενα δωμάτια - διαμερίσματα.

13) Υδραυλικοί.

14) Ηλεκτρολόγοι.

15) Συντηρητές κλιματιστικών και άλλων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών εγκαταστάσεων.

16) Ελαιοχρωματιστές.

17) Λοιποί επιτηδευματίες του κλάδου της οικοδομής (πλακάδες, σοβατζήδες κ.λπ.), που πραγματοποιούν εργασίες ανακαίνισης, επισκευής και συντήρησης κατοικιών.

18) Γυμναστήρια.

19) Κουρεία - κομμωτήρια.

20) Καταστήματα παροχής υπηρεσιών αισθητικής.

21) Ιδιωτικά εκπαιδευτήρια.

22) Φροντιστήρια μαθημάτων και ξένων γλωσσών.

23) Κατ’ οίκον ιδιαίτερα μαθήματα.

24) Ωδεία, σχολές χορού.

25) Δικηγόροι.

26) Ιατροί.

27) Οδοντίατροι.

28) Κτηνίατροι.

29) Λογιστές - φοροτεχνικοί.

30) Οικονομικοί σύμβουλοι, οικονομολόγοι.

31) Τεχνικά γραφεία.

32) Γραφεία διοργάνωσης συνεστιάσεων, εκδηλώσεων κ.λπ.

Πώς θα εκπίπτουν

Οι παραπάνω κατηγορίες δαπανών οι οποίες θα εκπίπτουν από τον φόρο ή το φορολογητέο εισόδημα εξετάζεται να αντιμετωπίζονται με τους εξής εναλλακτικούς τρόπους όσον αφορά τη συμμετοχή τους ή μη στο γενικό σύνολο δαπανών για τις οποίες ο φορολογούμενος θα πρέπει να ζητά αποδείξεις:

α) Να πάψουν εντελώς να συμπεριλαμβάνονται στο γενικό σύνολο δαπανών που πρέπει να πραγματοποιεί κάθε φορολογούμενος για να καλύψει ένα όριο ποσού ίσο με το 20% ή το 30% του ετησίου εισοδήματός του ώστε να αποφύγει την ποινή της επιπλέον επιβάρυνσης με φόρο 22%. Στην περίπτωση αυτή το όριο του απαιτούμενου ποσού δαπανών θα χαμηλώσει στα επίπεδα του 10%-20% επί του συνολικού ετήσιου ατομικού φορολογητέου εισοδήματος.

β) Να εξακολουθούν να συμπεριλαμβάνονται στο γενικό σύνολο δαπανών που πρέπει να πραγματοποιεί κάθε φορολογούμενος αλλά χωρίς την προϋπόθεση εξόφλησής τους με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Αυτό θα συμβεί εφόσον γίνει και μια άλλη τροποποίηση στο ισχύον σήμερα μέτρο των αποδείξεων, η οποία θα προβλέπει ότι για την κάλυψη ποσοστού 20%-30% του συνολικού ετήσιου ατομικού φορολογητέου εισοδήματος με δαπάνες βάσει αποδείξεων θα γίνονται δεκτές όχι μόνο οι δαπάνες που έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής αλλά κι αυτές που έχουν εξοφληθεί με μετρητά.

Ελαφρύνσεις 20%-50%

Για να είναι ισχυρά τα κίνητρα, δηλαδή για να δέχονται οι φορολογούμενοι να πληρώσουν με κάρτες ή άλλα μέσα ηλεκτρονικών συναλλαγών και να ζητούν την έκδοση αποδείξεων για συναλλαγές με κατηγορίες επιτηδευματιών και ελευθέρων επαγγελματιών που εμφανίζουν μεγάλη ροπή προς τη φοροδιαφυγή, το ποσοστό του συνολικού ποσού των δαπανών το οποίο θα εκπίπτει θα καθοριστεί σε τέτοιο επίπεδο ώστε σε κάθε περίπτωση η μείωση φόρου εισοδήματος που θα προκύπτει να είναι μεγαλύτερη από το ποσό του ΦΠΑ που θα καταβάλλεται εξαιτίας της έκδοσης απόδειξης.

Αυτό σημαίνει ότι το ποσοστό της συνολικής ετήσιας δαπάνης που θα αναγνωρίζεται για έκπτωση θα είναι μεγαλύτερο του 20%, αν η έκπτωση αποφασιστεί να γίνεται από τον φόρο εισοδήματος, ή τουλάχιστον 50%, αν η έκπτωση αποφασιστεί να γίνεται από το φορολογητέο εισόδημα.