Ακόμη ισχυρότερες αναδύθηκαν οι κυρίαρχες εταιρείες του πλανήτη από την πανδημία του κορονοϊού, σε μία εξέλιξη που θα μπορούσε να ανακόψει τη μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη και να πλήξει την καινοτομία και τις επενδύσεις, σημειώνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) σε νέα έρευνά του.
Ακόμη ισχυρότερες αναδύθηκαν οι κυρίαρχες εταιρείες του πλανήτη από την πανδημία του κορονοϊού, σε μία εξέλιξη που θα μπορούσε να ανακόψει τη μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη και να πλήξει την καινοτομία και τις επενδύσεις, σημειώνει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) σε νέα έρευνά του.
Οι βασικοί δείκτες της αγοραστικής δύναμης των κολοσσών δείχνουν ανοδική τάση, όπως η αύξηση των τιμών και ο συγκεντρωτισμός των εσόδων στους τέσσερις μεγαλύτερους παίκτες ενός κλάδου, όπως δείχνει η έρευνα του ΔΝΤ. Εν μέρει αυτό έχει να κάνει και με την αύξηση των εταιρικών χρεοκοπιών, εν μέσω της πανδημίας, με αποτέλεσμα να μειωθεί ο ανταγωνισμός. «Εξαιτίας της πανδημίας, πιστεύουμε ότι αυτός ο συγκεντρωτισμός της αγοράς θα αυξηθεί τώρα στις ανεπτυγμένες οικονομίες στον βαθμό που συνέβη και τη 15ετία έως τα τέλη του 2015» αναφέρει η γενική διευθύντρια του Ταμείου, Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα.
«Ακόμη και στις βιομηχανίες αυτές που ευνοήθηκαν από την κρίση, όπως ο ψηφιακός κλάδος, οι κυρίαρχοι παίκτες, δηλ. αυτοί που επικρατούσαν και πριν από την πανδημία, συγκαταλέγονται μεταξύ των μεγαλύτερων νικητών».
Η έρευνα του ΔΝΤ δεν επικαλείται συγκεκριμένες εταιρείες, όμως έχει ξεχωρίσει τον τεχνολογικό τομέα ως έναν από τους κλάδους που γνώρισαν τον πιο μεγάλο συγκεντρωτισμό σε επίπεδο αγοραστικής δύναμης, με τις τιμές να έχουν αυξηθεί δύο φορές περισσότερο από τον ρυθμό αύξησης της οικονομικής δραστηριότητας την τελευταία 20ετία.
Oι εταιρείες αυτές που έφεραν αλλαγές στην αγορά και εκθρόνισαν τους εδραιωμένους παίκτες πριν από δύο δεκαετίες έχουν αποκτήσει σήμερα πολύ μεγαλύτερη ισχύ, χωρίς ωστόσο να αντιμετωπίζουν τις ίδιες πιέσεις σήμερα από άλλους εν δυνάμει ανταγωνιστές, αναφέρει το ΔΝΤ.
Επιπλέον, η πρόοδος της τεχνητής νοημοσύνης και των μοντέλων τιμολόγησης με βάση τα στοιχεία ευθύνονται εν μέρει για την περαιτέρω συγκέντρωση αγοραστικής δύναμης σε ορισμένους κλάδους, δημιουργώντας δυσκολίες στις ρυθμιστικές αρχές. Για τον λόγο αυτό οι ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν περισσότερες από μία πλατφόρμες, επικαλούμενες τον «κίνδυνο κάποιες πλατφόρμες με σημαντική δύναμη αγοράς να κάνουν κατάχρηση της κυρίαρχης θέσης τους, πλήττοντας τους χρήστες καθώς και τους δυνητικούς νεοεισερχόμενους παίκτες» σύμφωνα πάντα με την έρευνα.
Μια σημαντική κινητήρια δύναμη για τον συγκεντρωτισμό αγοραστικής δύναμης ήταν η δραστηριότητα σε εξαγορές και συγχωνεύσεις και για τον λόγο αυτό το ΔΝΤ καλεί τις εθνικές αρχές ανταγωνισμού να βρίσκονται σε αυξημένη επαγρύπνηση ως προς τους μηχανισμούς ελέγχου των εκάστοτε συμφωνιών.