Στην κατεύθυνση της μετεξέλιξής της σε εταιρεία τροφίμων κινείται ήδη η Creta Farms, η οποία όπως αναφέρει μιλώντας στη «Ν» ο νέος ιδιοκτήτης της, Δημήτρης Βιντζηλαίος, βρίσκεται σε συζητήσεις για νέα εξαγορά.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Στην κατεύθυνση της μετεξέλιξής της σε εταιρεία τροφίμων κινείται ήδη η Creta Farms, η οποία όπως αναφέρει μιλώντας στη «Ν» ο νέος ιδιοκτήτης της, Δημήτρης Βιντζηλαίος, βρίσκεται σε συζητήσεις για νέα εξαγορά.
Σχετικά με το πλάνο επανεισόδου, ο στόχος είναι οι δραστηριότητες της Creta να «επιστρέψουν» στις επιδόσεις του 2018.
Έμφαση δίνεται στην κατηγορία των κατεψυγμένων τροφίμων, στις εξαγωγές με νέα deals με αλυσίδες του εξωτερικού αλλά και joint ventures, ενώ σε εγχώριο επίπεδο δρομολογείται ο διπλασιασμός στην παραγωγή γύρου, αλλά και η δημιουργία νέων γραμμών για τη παραγωγή vegan κωδικών μέχρι το τέλος του έτους.
Σε επίπεδο μεγεθών, το 2021 η εταιρεία προσβλέπει σε τζίρο 90 εκατ. ευρώ και κατάκτηση μεριδίου αγοράς 24% και όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Βιντζηλαίος, «η Creta επιστρέφει και μεγαλώνει».
Αναλυτικότερα, ο σχεδιασμός ενοποίησης με τη Λακωνική Τροφίμων βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με το 80% της παραγωγής από τη Σπάρτη να έχει ήδη μεταφερθεί στο Ρέθυμνο.
Στη Σπάρτη θα μείνει η παραγωγή κάποιων τοπικών προϊόντων αλλά και νέες παραγωγές. Παράλληλα, από 1/1/2021 τα προϊόντα του ομίλου από Βουλγαρία, Ρουμανία και Ουγγαρία διακινούνται από την Creta Farms.
Κατεψυγμένα
Βασική επιδίωξη είναι η μετεξέλιξη της Creta σε μια εταιρεία τροφίμων και προς αυτήν την κατεύθυνση δρομολογείται η είσοδος σε νέες κατηγορίες στο ευρύτερο κομμάτι των κατεψυγμένων.
«Όλη η κατηγορία κατεψυγμένων μάς ενδιαφέρει: λαχανικά, ζύμες, αλιεύματα. Ψαχνόμαστε. Είμαστε ανοιχτοί για συνεργασίες και εξαγορές. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε συζητήσεις με εταιρεία που δραστηριοποιείται στις ζύμες, αλλά επειδή είμαστε σε φάση εμπιστευτικών συνομιλιών και δεν μπορούμε να πούμε περισσότερα», αναφέρει ο κ. Βιντζηλαίος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Creta ιδανικά πρέπει να αναπτύξει και τις τρεις κατηγορίες προϊόντων που έχει. «Πιστεύουμε ότι υπάρχει δυναμική. Ο κλάδος του ποιοτικού κατεψυγμένου είναι πλέον πιο convience, θεωρούμε ότι είναι μια αγορά που διεθνώς ανεβαίνει. Στο αλλαντικό, η Creta πρέπει να γυρίσει εκεί που ήταν. Το focus είναι να γυρίσουμε στο 2018. Δυνατότητες υπάρχουν και στην παραγωγή ζώων, όπου η Ελλάδα είναι ελλειμματική χώρα, και εισάγει 60%-70% χοιρινό. Η Creta επιστρέφει και μεγαλώνει. Αυτήν τη στιγμή έχει 650 εργαζόμενους και αναζητά ακόμα 30-35 άτομα ακόμα και μόλις ανοίξει το HoReCa θα χρειαστούμε κι άλλο κόσμο και στις πωλήσεις και στην παραγωγή. Στη χειρότερη συγκυρία εμείς ψάχνουμε να προσλάβουμε κόσμο».
Τα μεγέθη
Για το 2021 οι προβλέψεις τζίρου κινούνται στα επίπεδα των 90 εκατ. ευρώ. «Ο στόχος είναι να αυξήσουμε το μερίδιο στο 24% από λίγο παρακάτω από 20% που είμαστε σήμερα, μέχρι το τέλος του έτους», σημειώνει ο ίδιος, προσθέτοντας: «Και απαραίτητο είναι να κρατήσουμε την κερδοφορία».
Για τη μεριδιακή διεύρυνση, η στρατηγική δεν εστιάζει στην επιθετική πολιτική προσφορών, αλλά «στη διαφορετικότητα. Για εμάς το θέμα δεν είναι να είμαστε οι φθηνότεροι, αλλά να είμαστε οι προτιμητέοι. Σαφώς και κινούμαστε σε μια ισορροπία μεταξύ τιμής και ποιότητας. Η λογική μας όμως δεν είναι στο σπάσιμο των τιμών».
Εξαγωγές
Σε εξαγωγικό επίπεδο ο κ. Βιντζηλαίος εκτιμά ότι υπάρχει δυναμική, σημειώνοντας: «Υπάρχουν κωδικοί που πηγαίνουν καλά, όπως είναι ο γύρος και τα κατεψυγμένα.
Υπάρχουν οι “Εθνοαγορές” των μειονοτήτων, όπως στην Αυστραλία, Γερμανία και ΗΠΑ. Κάποια πετυχημένα Licence όπως στην Ισπανία θα προσπαθήσουμε να τα κρατήσουμε. Θα προσπαθήσουμε να επενεργοποιήσουμε και τη συνεργασία στην Αυστραλία. Το focus είναι πιο πολύ στις αγορές που έχουμε ήδη παρουσία σαν Impala. Ήδη είμαστε στη διαδικασία διπλασιασμού της παραγωγής γύρου γιατί ανοίγουμε νέες αγορές. Έχουμε συνομιλίες με μεγάλες γερμανικές αλυσίδες να μπούμε σε κάποιες βαλκανικές εβδομάδες. Θετικά αντιμετωπίζεται και το ενδεχόμενο να γίνουν joint ventures στο εξωτερικό για παραγωγή, που σε κάποιες περιπτώσεις είναι μονόδρομος, όπως π.χ. στη γερμανική αγορά που έχει άλλες καταναλωτικές συνήθειες. Στη Γερμανία αυτό το κοιτάμε και τώρα. Είναι δύσκολο λόγω Covid, αλλά όχι αδύνατο να προκύψει».
Επενδύσεις
Όπως τονίζει ο κ. Βιντζηλαίος, παραγωγικές επενδύσεις γίνονται συνέχεια. «Η Creta ήταν παρατημένη πολλά χρόνια. Έχουμε ένα προϋπολογισμό για 2 εκατ. ευρώ επενδύσεις άμεσες. Έγινε ένας εξορθολογισμός όλης της παραγωγής. Και αυτό συνεχίζει. Υπάρχει πρόγραμμα επενδύσεων και στις χοιροτροφικές μονάδες. Στο δικό μας πλάνο προβλέπονται 3 εκατ. ευρώ CAPEX και αυτά γίνονται.
Στο εργοστάσιο της Σπάρτης θα ξεκινήσει μια αυτούσια vegan παραγωγή σε ειδικό ανεξάρτητο μεμονωμένο χώρο για τέτοια προϊόντα μέχρι το τέλος του 2021.
Το κομμάτι των plant based στην Ελλάδα είναι μικρό, της τάξεως του 2%, όμως η Creta θέλει να έχει πρόσβαση και σε αυτό το κοινό».
Επιδόσεις 2020
Σχολιάζοντας τις περσινές επιδόσεις, ο κ. Βιντζηλαίος σημειώνει πως το γεγονός ότι τα αποτελέσματα του 2020 ήταν υψηλότερα από τις αρχικές προβλέψεις αποδίδεται στο ότι κατά τη σύνταξη του business plan δεν μπορούσε να προβλεφθεί πώς θα αντιδράσει το οργανωμένο λιανεμπόριο στην επανείσοδο του brand.
Ερωτηθείς για τις δυσκολίες επανεισόδου ο κ. Βιντζηλαίος αναφέρει: «Με τους προμηθευτές ξέραμε ότι δεν είχαμε πρόβλημα. Αν εξαιρέσουμε τους μεγάλους οίκους του εξωτερικού οι οποίοι δουλεύουν με ασφαλισμένες εξαγωγές, με τους εγχώριους προμηθευτές προχωρήσαμε σε σύναψη συνεργασιών οι οποίες μακροπρόθεσμα θα τους επιστρέψουν μέρος του κουρέματος, ίσως και όλο. Η λογική ήταν να βρούμε μια φόρμουλα με προμηθευτές που είναι προτιμησιακοί επειδή έχασαν, να πουλάνε και να επαναφέρουν κάποιες από τις ζημιές που έκαναν. Αυτό που δεν ξέραμε ήταν πόσο εύκολα θα πείθαμε τους retailers ότι είμαστε εδώ για να μείνουμε και δεν είμαστε το επόμενο βεγγαλικό. Σήμερα είμαστε στο 80% της δυναμικής της Creta, ωστόσο, με δεδομένο ότι τώρα γίνονται οι ετήσιες συμφωνίες με τους retailers, θα κάνουμε μεγαλύτερη προσπάθεια ώστε να γυρίσουμε στις τοποθετήσεις του 2018».