Μια νέα ελληνική streaming πλατφόρμα που ειδικεύεται στον ανεξάρτητο και arthouse κινηματογράφο, η οποία φτιάχτηκε από λάτρεις του σινεμά για λάτρεις του σινεμά, φιλοδοξεί να γίνει το ελληνικό «Netflix», γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ ποσότητας καιποιότητας στον χώρο του streaming, δίνοντας πρόσβαση στο κοινό ακόμη και σε μη εμπορικές ταινίες που συχνά δεν φτάνουν στις αίθουσες ή διατίθενται σε περιορισμένες προβολές.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Μια νέα ελληνική streaming πλατφόρμα που ειδικεύεται στον ανεξάρτητο και arthouse κινηματογράφο, η οποία φτιάχτηκε από λάτρεις του σινεμά για λάτρεις του σινεμά, φιλοδοξεί να γίνει το ελληνικό «Netflix», γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ ποσότητας καιποιότητας στον χώρο του streaming, δίνοντας πρόσβαση στο κοινό ακόμη και σε μη εμπορικές ταινίες που συχνά δεν φτάνουν στις αίθουσες ή διατίθενται σε περιορισμένες προβολές.
Σινεμά χωρίς όρια
Το Cinobo (Cinema No Borders) πρεσβεύει ακριβώς αυτό που λέει στην επωνυμία του, «σινεμά χωρίς όρια», με όραμα και πολυμορφία, όπως αναφέρει στη «Ν» η Δάφνη Μπεχτσή, Founder και Managing Director του Cinobo, που εμπνεύστηκε την ιδέα όταν έκανε έρευνα στη Γλασκόβη ως βιολόγος. Μελετούσε το παράσιτο της ελονοσίας και θα συνέχιζε την καριέρα της στην επιστημονική έρευνα αν δεν είχε το οικογενειακό… μικρόβιο του κινηματογραφόφιλου. Όπως μας περιγράφει, με γονείς ιδιοκτήτες βίντεο κλαμπ και με δραστηριότητα στο home entertainment και τη διανομή ταινιών, από μικρή γνώρισε τον κόσμο του κινηματογράφου ταξιδεύοντας με τον πατέρα της για φεστιβάλ. Με τα χρόνια ανακάλυψε ότι υπάρχει περιεχόμενο που δεν φτάνει στον θεατή. Καθώς το box office μειώνεται στην Ελλάδα λόγω της κρίσης και οι ανεξάρτητες αίθουσες που παίζουν πιο ποιοτικό περιεχόμενο παρακμάζουν όσο επενδύονται πόροι σε μεγάλους πρωταγωνιστές και παραγωγές, η αγορά κινείται με διαφορετικές ταχύτητες.
Σήμερα, όμως, αναπτύσσεται ραγδαία ο χώρος του streaming, οπότε η κ. Μπεχτσή αποφάσισε να πάρει το επιχειρηματικό ρίσκο αξιοποιώντας την κρίση ως ευκαιρία και μετουσιώνοντας την τεχνογνωσία της οικογενειακής επιχείρησης σε καινοτομία.
Το Cinobo έκανε ντεμπούτο στις 12 Μαρτίου 2020, την ίδια μέρα που ανακοινώθηκε το κλείσιμο των αιθουσών πολιτισμού και των κινηματογράφων λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Οι διαδικασίες είχαν δρομολογηθεί νωρίτερα με την πρόσληψη συμβούλου και τη διεξαγωγή παρουσιάσεων σε δίκτυο ιδιωτών επενδυτών για την άντληση αρχικής χρηματοδότησης, ενώ η συγκυρία για το λανσάρισμα ήταν κατάλληλη μεν, συμπτωματική δε. Η εταιρεία υποστηρίζεται από πολυμετοχικό σχήμα (ξεκίνησε από μιαομάδα τριών ατόμων και έχει φτάσει στα δώδεκα) και βασίζεται σε πλατφόρμα sVOD (Subscription Video on Demand) κατά τη λογική του Netflix, προσφέροντας απεριόριστο streaming έναντι μηνιαίας συνδρομής (ο χρήστης έχει δυνατότητα δωρεάν δοκιμής για 14 ημέρες και στη συνέχεια το μηνιαίο κόστος είναι 7,99 ευρώ). Από εκεί αντλεί τα έσοδά της, αναπτύσσοντας συμπληρωματικά προϊόντα όπως πωλήσεις με gift cards, ενώ σε εποχές που λειτουργούν οι κινηματογράφοι έχει κάποιο έσοδο και από τη δραστηριότητα της διανομής.
Η φιλοδοξία της ομάδας του Cinobo είναι επίσης να λειτουργήσει ως πυλώνας υποστήριξης και διάδοσης του ανεξάρτητου κινηματογράφου στην Ελλάδα. Με προβολές, εκδηλώσεις και συνέργειες με φορείς που δραστηριοποιούνται στον κινηματογραφικό χώρο Ελλάδας και Κύπρου, καθώς και μέσω της διανομής επιλεγμένων τίτλων, επιδιώκει να προσφέρει μία ολοκληρωμένη κινηματογραφική εμπειρία στους συνδρομητές του. Διαθέτει ήδη πλούσια ταινιοθήκη, με κατάλογο που καλύπτει από ανεξερεύνητα φιλμ, διαλεγμένα απότα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου, έως νικητές των Όσκαρ και μεγάλες κλασικές και νέες επιτυχίες με Ευρωπαίους και Αμερικανούς σταρ καθώς και τίτλους από το σύγχρονο ελληνικό σινεμά.
Η αγορά
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Cinobo διεκδικεί θέση σε μια αγορά που αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς ευνοούμενη από την ταχύτητα του δικτύου (broadband and bandwidth), τη ζήτηση για Smart TV και mobile αλλά και τις νέες τάσεις της πανδημίας, με το κοινό να έχει εξοικειωθεί με αυτό τον τρόπο θέασης και ψυχαγωγίας του hometainment. Ας ληφθεί υπόψη ότι τα έσοδα από την αγορά sVOD έφτασαν τα 9,7 δισ. ευρώ το 2020 στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι, με διαφορά, ο πιο γρήγορα αναπτυσσόμενος τομέας στην οπτικοακουστική βιομηχανία κι εξελίσσεται σε αντίθεση με τις παραδοσιακές αγορές (τηλεόραση, συνδρομητικές υπηρεσίες, τηλεοπτική διαφήμιση) που είναι στάσιμες ή σε πτώση. Η Ελλάδα διαθέτει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης στις sVOD υπηρεσίες. Το 2019 υπήρχαν στη χώρα περίπου 600.000 συνδρομητές sVOD, κυρίως από τις τρεις κύριες διεθνείς υπηρεσίες Netflix, Apple TV και Amazon Prime. Το Cinobo στοχεύει να γίνει το ένα από τα δύο services που θα έχει ο Έλληνας θεατής που αγαπά τον κινηματογράφο, προβάλλοντας ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα την ποιότητα του περιεχομένου και την αξιοπιστία της ομάδας του, τους 12 ανθρώπους του που μετράνε χρόνια πορείας στον χώρο του κινηματογράφου, της δημοσιογραφίας και του e-commerce.
Προσδοκίες για πωλήσεις 5 εκατ. σε βάθος 5ετίας
Με βάση τα στοιχεία του business plan για το Cinobo που μας παραχώρησε η κ. Μπεχτσή, στον πρώτο χρόνο ο τζίρος της εταιρείας προβλέπεται στα 800.000 ευρώ. Καθώς η πανδημία έφερε στην αγορά εξελίξεις επτά χρόνων μέσα σε μόλις πέντε μήνες (Consumer trends via 2020 McKinsey & Company), οι προβλέψεις αλλάζουν ημερησίως, όπως αναφέρει η κ. Μπεχτσή. Προσθέτει, πάντως, σε σχετικό ερώτημα: «Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την εξέλιξη της αγοράς, προσδοκούμε να ξεπεράσουμε έναν ετήσιο κύκλο εργασιών 5 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας».