Η παράταση του lockdown για μία ακόμη εβδομάδα κλιμακώνει την αγωνία του εμπορικού κόσμου που δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσει την ευνοϊκή απόφαση για έκτακτη διεύρυνση της περιόδου των εκπτώσεων μέχρι τα τέλη Μαρτίου, ενώ μεγαλώνει η ανησυχία για πιθανή νέα παράταση.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Η παράταση του lockdown για μία ακόμη εβδομάδα κλιμακώνει την αγωνία του εμπορικού κόσμου που δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσει την ευνοϊκή απόφαση για έκτακτη διεύρυνση της περιόδου των εκπτώσεων μέχρι τα τέλη Μαρτίου, ενώ μεγαλώνει η ανησυχία για πιθανή νέα παράταση.
Η εικόνα της αγοράς είναι ζοφερή, με τις αντοχές των επιχειρήσεων να εξασθενούν ταυτόχρονα με τις αντοχές της οικονομίας για συνεχή στήριξη, την ώρα που τα στοιχεία του ΕΟΔΥ συντηρούν κλίμα αβεβαιότητας για τη διασπορά του ιού. Αντιφατικές τάσεις καταγράφονται σε όλα τα επίπεδα, ενώ οι πιέσεις από θεσμικούς και κλαδικούς φορείς για άνοιγμα της αγοράς κλιμακώνονται μεν, συναρτώνται δε με την ασφάλεια και μια φόρμουλα για τη λειτουργία των καταστημάτων που δεν θα οδηγήσει σε πισωγύρισμα στο μοντέλο «ακορντεόν».
Όπως είχε αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών (ΕΣΑ), οι έμποροι είναι ψυχολογικά και οικονομικά εξαντλημένοι από το συνεχές άνοιξε - κλείσε, ενώ συνεχίζουν να πληρώνουν την ανεξέλεγκτη κινητικότητα που γεμίζει τους δρόμους.
«Οι επιβαρυμένοι υγειονομικοί δείκτες μάς εγκλωβίζουν δυστυχώς σε μία ακόμη εβδομάδα με κατεβασμένα ρολά για τα καταστήματα και επιπλέον 500 εκατ. ευρώ επιβάρυνση για τους Έλληνες φορολογουμένους. Αυτή όμως πρέπει να είναι η τελευταία αναβολή και τη Δευτέρα 8/3 ή αγορά να επαναλειτουργήσει…», προσθέτει.
Κι ενώ ο ΕΣΑ και άλλοι φορείς, όπως το ΕΕΑ, επιμένουν στο άνοιγμα της αγοράς την άλλη Δευτέρα, τα επιδημιολογικά δεδομένα φαίνεται να υπαγορεύουν νέα παράταση, πιθανόν μέχρι τις 15/3. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι δυνατότητα αξιοποίησης του επιπλέον χρόνου για την εκπτωτική σεζόν, μέχρι τις 31/3, θα έχουν μόνο οι εταιρείες με online παρουσία.
Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι χάθηκε και η αποκριάτικη σεζόν για τα καταστήματα εποχιακών ειδών και παιχνιδιών, ενώ στο κενό έπεσαν οι εκκλήσεις κατασκευαστών και χονδρεμπόρων για λειτουργία των καταστημάτων εν όψει της Αποκριάς (που άρχισε την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου).
Σημειώνεται ότι τα αποκριάτικα είδη πωλούνται μόνο μία φορά τον χρόνο και οι επιχειρήσεις (ελληνικές κυρίως βιοτεχνίες) δεν φαίνεται να καταφέρνουν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά να καλύψουν ένα σημαντικό κομμάτι του τζίρου τους, με αποτέλεσμα να οδηγούνται σε τεράστια οικονομική καταστροφή.
Ο Σύνδεσμος Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ), εκτός του πρωθυπουργού, απευθύνθηκε και στο υπ. Προστασίας του Πολίτη για να τονίσει ότι η επιχειρηματικότητα δεν έχει ευθύνη για τη διασπορά του ιού.
Ο ΣΕΒΠΠΑ ζητά από τις Αρμόδιες Ελεγκτικές Αρχές να εντατικοποιήσουν στο έπακρο τους ελέγχους τους για την τήρηση των μέτρων προστασίας, έτσι ώστε «η τεράστια θυσία επιχειρηματιών, που έχουν τόσους μήνες κλειστές τις επιχειρήσεις τους, να οδηγήσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα και όχι σε παρατεταμένο lockdown, που είναι καταστροφικό».