«Κάθε καθυστέρηση στην υλοποίηση, στην αξιολόγηση ενός δημοσίου έργου, κοστίζει όχι μόνο στη δημόσια οικονομία, όχι μόνο στη δημοσιονομική εξέλιξη των πραγμάτων στη χώρα μας, αλλά κυρίως δημιουργεί και κακοτεχνίες, που στη συνέχεια τις νέμονται οι πολίτες», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νικόλας Παπαθανάσης, μιλώντας νωρίτερα στις κοινοβουλευτικές επιτροπές που επεξεργάζονται το σχέδιο νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις.
«Κάθε καθυστέρηση στην υλοποίηση, στην αξιολόγηση ενός δημοσίου έργου, κοστίζει όχι μόνο στη δημόσια οικονομία, όχι μόνο στη δημοσιονομική εξέλιξη των πραγμάτων στη χώρα μας, αλλά κυρίως δημιουργεί και κακοτεχνίες, που στη συνέχεια τις νέμονται οι πολίτες», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νικόλας Παπαθανάσης, μιλώντας νωρίτερα στις κοινοβουλευτικές επιτροπές που επεξεργάζονται το σχέδιο νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις.
«Έχουμε υποχρέωση απέναντι στους πολίτες αυτής της χώρας να δημιουργήσουμε αυτό το μεταρρυθμιστικό πλαίσιο, έτσι ώστε να έχουμε δημόσια έργα τα οποία ολοκληρώνονται εντός χρόνου, εντός προϋπολογισμού και κυρίως με την ανώτατη ποιότητα που αρμόζει στους Έλληνες πολίτες», είπε ο αναπληρωτής υπουργός και επισήμανε ότι με το νομοσχέδιο προωθείται η χρήση του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού, με στόχο την επίτευξη ανταγωνιστικών τιμών στις συμβάσεις προμηθειών και γενικών υπηρεσιών.
Ο κ. Παπαθανάσης επισήμανε εξάλλου ότι με το νομοσχέδιο επεκτείνεται από 1/9/2021 η υποχρεωτική χρήση των ηλεκτρονικών εργαλείων σε όλες τις διαδικασίες ανάθεσης δημόσιας σύμβασης άνω των 30 χιλιάδων ευρώ.
Επισήμανε εξάλλου ότι περιορίζονται όλες τις έγχαρτες διαδικασίες και διευρύνεται η χρήση των εργαλείων e- procurement. «Δεν είναι μόνο ότι δημιουργεί συνθήκες διαφάνειας. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας. Αυτά τα εργαλεία δίνουν τη δυνατότητα, μέσα από αυτή την ηλεκτρονική διαδικασία και ο μικρός, ο πολύ μικρός, να μπορεί να λαμβάνει γνώση και να συμμετέχει σε διαγωνιστικές διαδικασίες», ανέφερε ο κ. Παπαθανάσης.
Στην κριτική που ασκείται από την αντιπολίτευση για την εμπλοκή ιδιωτών στην εποπτεία των έργων αναφέρθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνις Γεωργιάδης. «Εμείς, πιστεύουμε, ότι γενικώς η δυνατότητα της υποβοηθήσεως της δημοσίας διοίκησης από τον ιδιωτικό τομέα, είναι πολύ θετικό πράγμα και μπορεί να επιταχύνει την εξέλιξη των έργων στην Ελλάδα και αυτό είναι κάτι, που είναι και το ζητούμενο», απάντησε ο κ. Γεωργιάδης και αναφέρθηκε και στην κριτική που ασκείται για τον ρόλο που αναλαμβάνει το ΤΕΕ. «Για εμάς το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος είναι επίσημος συνεργάτης της πολιτείας», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και σχολίασε: «Η πολύ μεγάλη περίσκεψη κυρίως της Αξιωματικής Αντιπολιτεύσεως για τον ρόλο του ΤΕΕ, εμένα δεν με βρίσκει σύμφωνο. Πιστεύω ότι κινείται από πολιτικά χαρακτηριστικά και όχι από την ουσία. Αν δούμε την ουσία, το ΤΕΕ, το καλούμε και μας βοηθάει σε όλα τα δύσκολα σημεία και μπορώ να πω ότι μας ξελασπώνει. 'Αρα, δεν μπορώ να καταλάβω, γιατί δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε και περισσότερους ρόλους».
Η ιδιωτική επίβλεψη των έργων, η αναπροσαρμογή των κατωτάτων ορίων για τις απευθείας αναθέσεις και η δημιουργία υπο-περιοχών ήπιας ανάπτυξης, βρέθηκαν στο επίκεντρο και των σημερινών τοποθετήσεων των βουλευτών που πήραν το λόγο στο σχέδιο νόμου για τις δημόσιες συμβάσεις..
«Βεβαίως και να υπάρχει απορροφητικότητα, αλλά με συγκεκριμένη θεσμοθετημένη και θωρακισμένη ιεράρχηση και διαύγεια, διαφάνεια», σχολίασε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης αναφερόμενος στην ιδιωτική επίβλεψη των έργων. «Όταν στρώνεις το χαλί ως Πολιτεία, τοποθετώντας έναν ιδιώτη ενδιάμεσα για να πιστοποιεί τις εργασίες και να δίνει το «πράσινο φως» για να πληρώνει η Πολιτεία, εδώ πέρα υπάρχει σοβαρότατο ζήτημα διαφάνειας και οιονεί διασπάθισης δημοσίου χρήματος», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
«Με το νομοσχέδιο επιχειρείται μια υποκατάσταση του δημοσίου τομέα, από τον ιδιωτικό τομέα, ενώ θα έπρεπε να έχουν συμπληρωματικό ρόλο και σε αυτό δεν είμαστε αντίθετοι», είπε ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης που πρόσθεσε όμως: «Ειδικά στο κομμάτι των δημοσίων συμβάσεων, θα πρέπει να υπάρχουν πολύ προσεκτικές ασφαλιστικές δικλείδες, ώστε να μην πάμε από το ένα άκρο στο άλλο άκρο και βεβαίως πάνω απ' όλα, να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον».
«Είναι ένα νομοσχέδιο που ευνοεί τους μεγαλοεργολάβους και μεγαλοεπιχειρηματίες, όπως και συνολικά είναι οι πολιτικές κατευθύνσεις της Κυβέρνησης», ανέφερε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου και πρόσθεσε ότι «οι διατάξεις για τις δημόσιες συμβάσεις κινούνται σε βάρος του ελεγκτικού έργου του Δημοσίου, της λειτουργίας των δημόσιων υπηρεσιών διότι ιδιωτικοποιείται το αντικείμενό τους σε βάρος συμμετοχής των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού».
«Ο σημερινός νόμος, αντί να προάγει τη διαφάνεια, την επιδεινώνει με πλήθος εξουσιοδοτήσεων στην κυβέρνηση, για τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων, ερήμην του κοινοβουλίου», είπε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος και πρόσθεσε: «Με τον τρόπο αυτό, διαιωνίζει το σοβαρότερο μειονέκτημα της χώρας μας, την ύπαρξη μιας κρατικοδίαιτης και παρασιτικής επιχειρηματικής ελίτ, που μέσω των δημοσίων συμβάσεων απομυζεί τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων».
Απόσυρση του άρθρου για τις υπο-περιοχές ήπιας ανάπτυξης ζήτησε ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Κρίτων Αρσένης. «Η συγκεκριμένη διάταξη προτείνεται χωρίς τεκμηρίωση. Δεν συνάδει με τον ορθολογικό σχεδιασμό των επιτρεπόμενων χρήσεων και δραστηριοτήτων μέσα από μια προστατευόμενη περιοχή που γίνεται με γνώμονα τη διατήρηση της βιοποικιλότητας. Δυσχεραίνει τη διαδικασία εκπόνησης των ειδικών περιβαλλοντικών μελετών και σχεδίων διαχείρισης και την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων, για όλες τις περιοχές Natura 2000 που βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένεται να αυξήσει το διοικητικό βάρος και την περιπλοκότητα της εφαρμογής τους», είπε ο βουλευτής του ΜέΡΑ25.