Οι καταναλωτές στην Ευρώπη αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τον μεγαλύτερο ρυθμό από ποτέ, «παρασυρμένοι» από κρατικές επιδοτήσεις και τη διαθεσιμότητα για πρώτη φορά μοντέλων που κατασκευάστηκαν από τις αγαπημένες τους εταιρείες.
Οι καταναλωτές στην Ευρώπη αγοράζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με τον μεγαλύτερο ρυθμό από ποτέ, «παρασυρμένοι» από κρατικές επιδοτήσεις και τη διαθεσιμότητα για πρώτη φορά μοντέλων που κατασκευάστηκαν από τις αγαπημένες τους εταιρείες.
Η τάση είναι τόσο έντονη που πέρυσι η Ευρώπη πέρασε την Κίνα ως η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Το μερίδιό της στις νέες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων σχεδόν διπλασιάστηκε στο 43%, ενώ η Κίνα και οι ΗΠΑ έχασαν μερίδιο αγοράς.
Ωστόσο, η άνοδος αυτή της Ευρώπης είναι «επισφαλής» γιατί βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε κίνητρα που δόθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας και οι ειδικοί προειδοποιούν πως η δυναμική θα μπορούσε να αντιστραφεί μόλις αποσυρθεί η κρατική στήριξη.
Οι περισσότερες κρατικές επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι περιορισμένης εμβέλειας και αναμένεται να λήξουν στα τέλη του τρέχοντος έτους.
«Η αγορά είναι εξαιρετικά ευαίσθητη στις κυβερνητικές και επιχειρηματικές εκπτώσεις», σχολίασε ο Αρντ Ελινγκχορστ , αναλυτής της Bernstein Research. «Μόλις καταργηθούν οι επιδοτήσεις, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μειωθούν κατά 30-40% τουλάχιστον για ένα ή δύο τρίμηνα», προέβλεψε.
Χωρίς τις επιδοτήσεις, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμη πολύ πιο ακριβά από τα αντίστοιχα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτό δεν είναι πιθανό να αλλάξει μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με τους αναλυτές, και καθώς οι τιμές της μπαταρίας μειώνονται λόγω των νέων τεχνολογιών, της μεγαλύτερης κλίμακας και του ανταγωνισμού.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ειδικότερα έχει περιορίσει τις απαιτήσεις εκπομπών, ωθώντας τη βιομηχανία να αναπτύξει περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και υβρίδια, διαφορετικά βρίσκεται αντιμέτωπη με βαριά πρόστιμα.
Όταν η πανδημία έπληξε την Ευρώπη, οι κυβερνήσεις που ήθελαν να μετριάσουν το οικονομικό σοκ της υγειονομικής κρίσης άρχισαν να στοχεύουν στη βοήθεια από βιομηχανίες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μάχης στην κλιματική αλλαγή. Ένα μεγάλο μέρος αυτής της βοήθειας πήγε σε κίνητρα για τους καταναλωτές ώστε να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα δημιουργώντας μια αύξηση της ζήτησης.
Οι κινήσεις αυτές άλλαξαν την αντίληψη μεταξύ των ηγετών της βιομηχανίας ότι δεν υπήρχε αγορά που να δικαιολογεί τις τεράστιες επενδύσεις που απαιτούνται για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Έχουμε ένα κίνητρο για να κατασκευάσουμε αυτά τα αυτοκίνητα… Βοηθάει να κάνουμε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο πολύ ελκυστικό για τον καταναλωτή», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Volvo Cars, Χόκαν Σάμιουελσον. «Μακροπρόθεσμα, αυτά τα κίνητρα και οι φορολογικές ελαφρύνσεις δεν είναι βιώσιμα», πρόσθεσε.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων άρχισαν να κυκλοφορούν νέα μοντέλα πέρυσι. Η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, παρουσίασε τα μοντέλα ID.3 και ID.4. Οι κορυφαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η BMW, η Mercedes και η Audi παρουσίασαν επίσης ηλεκτρικά αυτοκίνητα υψηλής τεχνολογίας. Φέτος, η Mercedes πρόκειται να λανσάρει το EQS, το οποίο θα είναι ηλεκτρικό και εξαιρετικά αυτοματοποιημένο και διάδοχος της ναυαρχίδας S-Class.
Περίπου 65 νέα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων κυκλοφόρησαν στην Ευρώπη πέρυσι - διπλάσιο από ό, τι στην Κίνα - και άλλα 99 πρόκειται να κυκλοφορήσουν φέτος στην αγορά. Αυτό συγκρίνεται με 15 κυκλοφορίες στη Βόρεια Αμερική πέρυσι και με 64 που είναι προγραμματισμένες για φέτος.
Οι κατασκευαστές λένε ότι τα κίνητρα και μια έκρηξη στον αριθμό των νέων μοντέλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνδυάστηκαν την κατάλληλη στιγμή, ενεργοποιώντας τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση. «Πρέπει να έχεις το σωστό προϊόν στην σωστή προσφορά ... Αυτό είδαμε πέρυσι στην Ευρώπη», δήλωσε η Μπρίτα Σίγκερ , μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Daimler, και υπεύθυνη για τις παγκόσμιες πωλήσεις. «Η προσφορά είναι καλύτερη και οι επιδοτήσεις υποστηρίζουν τις πωλήσεις», πρόσθεσε.
Η διαθεσιμότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με γνωστά εμπορικά σήματα ωθεί επίσης τις πωλήσεις.
Οι πωλήσεις υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων με πρίζα (Plug-in hybrid) στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 137% σε 1,4 εκατ. οχήματα πέρυσι, ξεπερνώντας την Κίνα, η οποία σημείωσε αύξηση 12% σε 1,3 εκατ., και στις ΗΠΑ, όπου οι πωλήσεις αυξήθηκαν 4% σε 328.000, σύμφωνα με το ev-volumes.com.
Η κατάσταση της ευρωπαϊκής αγοράς θυμίζει την πορεία ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας πριν από χρόνια. Αποφασισμένο να ξεπεράσει τις δυτικές αγορές, το Πεκίνο παρείχε μεγάλες επιδοτήσεις για αγορές και απαιτούσε από τους κατασκευαστές να διασφαλίσουν ότι ένα ορισμένο ποσοστό νέων αυτοκινήτων που παράγονται κάθε χρόνο ήταν ηλεκτρικά.
Η προσπάθεια βοήθησε να δημιουργήσει εκατοντάδες νεοσύστατες επιχειρήσεις και αύξησε το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε περισσότερο από το 8% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων έως τα μέσα του 2019. Στη συνέχεια, το Πεκίνο μείωσε τα κίνητρα τον Ιούνιο του 2019 και οι πωλήσεις μειώθηκαν, με το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να πέφτει κάτω από το 5% μέχρι το τέλος του έτους. Όταν η πανδημία έπληξε την Κίνα, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων υποχώρησαν περαιτέρω, δημιουργώντας αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητα του Πεκίνου να επιτύχει το στόχο του που θέλει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να «κρατούν» το 20% των πωλήσεων των νέων αυτοκινήτων έως το 2025.
Το Πεκίνο επανέφερε τις επιδοτήσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις αρχές του περασμένου έτους, αλλά τις μείωσε πάλι τον Ιανουάριο σε μια νέα προσπάθεια να «απογαλακτιστούν» οι καταναλωτές.
Στην Ευρώπη, οι εθνικές κυβερνήσεις επανεξετάζουν τα σχέδια για σταδιακή κατάργηση του ισχύοντος καθεστώτος επιδοτήσεων στα τέλη του έτους. Οι αναλυτές προτείνουν ότι οι κυβερνήσεις σε χώρες που παράγουν πολλά αυτοκίνητα, όπως η Γερμανία και η Γαλλία, θα μπορούσαν να επεκτείνουν τη βοήθεια πέρα από αυτό το έτος.
Ενώ οι περισσότεροι ηγέτες του κλάδου χαιρετίζουν τις κυβερνητικές προσπάθειες για να ξεκινήσουν νέες αγορές τεχνολογίας, όπως ηλεκτρικά οχήματα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ανησυχούν ότι οι επιδοτήσεις θα έχουν μόνο βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο και χωρίς ευρύτερες διαρθρωτικές αλλαγές δεν θα δημιουργήσουν μια αυτοσυντηρούμενη αγορά.
Αντ 'αυτού, καλούν τις κυβερνήσεις να επικεντρωθούν περισσότερο στην ανάπτυξη υποδομών, όπως σταθμοί φόρτισης, παροχή υποστήριξης για την κατασκευή εγκαταστάσεων μπαταριών και φορολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από Wall Street Journal