Κορυφώνονται οι φόβοι από την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, με κίνδυνο να υπάρξει ενίσχυση των πληθωριστικών πιέσεων στην πραγματική οικονομία, αυξάνοντας έτσι τις πιέσεις στους κεντρικούς τραπεζίτες να αναπροσαρμόσουν προς τα πάνω το κόστος δανεισμού.
Από την έντυπη έκδοση
Της Ζωρζέτ Ζολώτα
[email protected]
Κορυφώνονται οι φόβοι από την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, με κίνδυνο να υπάρξει ενίσχυση των πληθωριστικών πιέσεων στην πραγματική οικονομία, αυξάνοντας έτσι τις πιέσεις στους κεντρικούς τραπεζίτες να αναπροσαρμόσουν προς τα πάνω το κόστος δανεισμού. Αυτό είναι ένα ενδεχόμενο που απεύχονται οι επενδυτές, αλλά αποτυπώνεται ήδη στην αύξηση των αποδόσεων στα αμερικανικά και τα ευρωπαϊκά ομόλογα. Μερίδα οικονομολόγων, ωστόσο, θεωρεί πως αυτές οι αυξήσεις είναι προσωρινές.
Οι μεταποιητικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη ήδη περνούν κάποια από την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών στους πελάτες τους, οδηγώντας σε υψηλό σχεδόν του τελευταίου 12μήνου τον πληθωρισμό της Ευρωζώνης. Είναι το αποτέλεσμα ελλείψεων σε βασικά εξαρτήματα όπως είναι οι ημιαγωγοί, ανατροπών στις εφοδιαστικές αλυσίδες και μεγάλης αύξησης των δαπανών στη μεταφορά εμπορευμάτων λόγω της υψηλής ζήτησης για ορισμένα προϊόντα όπως τα ηλεκτρονικά είδη. Η Bundesbank, η οποία τηρεί μια αυστηρή στάση στο ακανθώδες ζήτημα του πληθωρισμού, προειδοποίησε πως ο πληθωρισμός στη γερμανική οικονομία θα ξεπεράσει το 3% εντός του 2021 και τόνισε πως η χαλαρή νομισματική πολιτική της ΕΚΤ θα χρειαστεί να αναδιπλωθεί εάν καταστεί αναγκαίο.
Βιομηχανικά προϊόντα
Ύστερα από ένα πεντάμηνο με αρνητικό πληθωρισμό λόγω των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας του ιού SARS-CoV-2, οι τιμές στην Ευρωζώνη αναρριχήθηκαν τον Δεκέμβριο στο 0,9%, με την αύξηση του κόστους βιομηχανικών προϊόντων που συνεισφέρει πάνω από 40% σε αυτή την αύξηση. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων HIS Markit, οι τιμές των πρώτων υλών ενισχύθηκαν αυτόν τον μήνα στους ταχύτερους ρυθμούς σχεδόν της τελευταίας δεκαετίας, με τη μεγαλύτερη άνοδο να παρατηρείται στους κλάδους εξόρυξης, αυτοκινητοβιομηχανιών, χημικών, μετάλλων και βασικών μετάλλων.
Στις ΗΠΑ και την Ευρώπη αναφέρθηκαν μεγάλες ελλείψεις σε προϊόντα χάλυβα. «Ο χάλυβας χρησιμοποιείται αρκετά από τον κλάδο μας και οι εταιρείες παραπονιούνται για ανεπάρκεια στην προσφορά» σχολίασε στους Financial Times ο Ραλφ Γουίτσερς, επικεφαλής οικονομολόγος στην VDMA, η οποία εκπροσωπεί τον κλάδο μηχανολόγων μηχανικών στη Γερμανία. Το Reuters αναφέρει πως κατασκευάστρια εξαρτημάτων αεροδιαστημικής στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ και προμηθεύτρια υλικών για οικιακές συσκευές στην Ιντιάνα έχουν μεγάλο πρόβλημα λόγω των δασμών 25% που είχε επιβάλει η κυβέρνηση Τραμπ σε όλες τις εισαγωγές από το 2018. Σε όλες τις ΗΠΑ, οι εκκρεμείς παραγγελίες κυμαίνονται στα υψηλότερα επίπεδα μιας πενταετίας, τα αποθέματα έχουν υποχωρήσει στο χαμηλό τριάμισι ετών και η τιμή αναφοράς του χάλυβα θερμής έλασης κινείται στο υψηλό 13ετίας. «Δεν έχουμε ξανασυναντήσει τόσο μεγάλο χάος στην αγορά χάλυβα» σχολίασε στο Reuters ο Πολ Νάθανσον, επικεφαλής της ένωσης κατασκευαστών και χειριστών μετάλλων (CAMMU).
Μεγάλη είναι επίσης η ανεπάρκεια στην προσφορά των ημιαγωγών. Αποδίδεται στη μεγάλη ζήτηση για ηλεκτρονικά προϊόντα εν μέσω της πανδημίας αλλά και στη συγκέντρωση της παραγωγής σε χώρες όπως η Ταϊβάν ή η Νότια Κορέα, ιδιαίτερα μετά τις κυρώσεις Τραμπ εις βάρος της Semiconductor Manufacturing International (SMIC).
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Alix Partners και της HIS Markit, η παραγωγή στον παγκόσμιο κλάδο των αυτοκινητοβιομηχανιών μπορεί να συρρικνωθεί κατά 700.000 οχήματα μόνο μέσα στο τρέχον τρίμηνο και να προκαλέσει απώλεια εσόδων έως και 61 δισ. δολαρίων.
Η μεταφορά εμπορευμάτων
Οι δαπάνες μεταφοράς των εμπορευμάτων, στο μεταξύ, έχουν αυξηθεί αισθητά. Το «ταξίδι» ενός κοντέινερ με ύψος 12 μέτρων από την Κίνα στην Ευρώπη κοστίζει αυτόν τον μήνα 8.000 δολάρια έναντι των 1.400 δολαρίων που ίσχυαν τον Μάρτιο του 2000.
Εκτός των άλλων, οι επιχειρήσεις του μεταποιητικού κλάδου είναι αντιμέτωπες με την αύξηση των τιμών του πετρελαίου και των εμπορευμάτων.
Οι τιμές του χαλκού κινούνται στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων εννέα ετών. Σύμφωνα με έρευνα του ινστιτούτου Ifo, το ποσοστό εταιρειών μεταποίησης που σχεδιάζουν μια αύξηση των τιμών μέσα στους επόμενους μήνες είναι το υψηλότερο της τελευταίας διετίας, αν και δεν αντιπροσωπεύει την πλειοψηφία.