Η Φινλανδική αεροπορική εταιρεία Finnair, ανακυκλώνει τα παλαιά της αεροσκάφη με βιώσιμο τρόπο, διασφαλίζοντας ότι τα ανταλλακτικά μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν και τα απόβλητα περιορίζονται στο ελάχιστο.
Δημήτρης Ζοπουνίδης
Φοιτητής, Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Ιδρυτής επιστημονικού aviationlife.gr, Αναλυτής σε θέματα διοίκησης αεροπορικών μεταφορών
Η Φινλανδική αεροπορική εταιρεία Finnair, ανακυκλώνει τα παλαιά της αεροσκάφη με βιώσιμο τρόπο, διασφαλίζοντας ότι τα ανταλλακτικά μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν και τα απόβλητα περιορίζονται στο ελάχιστο.
Μόλις πέρυσι, ένα Airbus A319-112, μέρος του στόλου της οικογένειας A320, στάλθηκε στο Cotswolds στην Αγγλία για να αποσυναρμολογηθεί από τους ειδικούς συνεργάτες της Finnair. Και τώρα, ακόμη ένα Airbus A319, πρόκειται να υποβληθεί στην ίδια διαδικασία. Εκτός από αυτήν τη φορά, η ανακύκλωση θα γίνει στην βάση του Φινλανδικού αερομεταφορέα.
«Αυτό θα είναι το πρώτο εμπορικό αεροσκάφος που θα ανακυκλωθεί στη Φινλανδία», λέει ο Timo Rossi, Διευθυντής Έργου για τις Τεχνικές Επιχειρήσεις της Finnair. Είναι όλα μέρος της στρατηγικής βιωσιμότητας της Finnair, διασφαλίζοντας ότι τα παλαιότερα αεροπλάνα που έχουν ολοκληρώσει χρόνια υπηρεσίας μπορούν να διαχωριστούν με ασφάλεια και τα ανταλλακτικά τους να επαναχρησιμοποιηθούν.
Ο μηχανικός αξιολογεί το προς ανακύκλωση αεροπλάνο.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
Όσον αφορά το συγκεκριμένο Airbus A319, το οποίο έχει πετάξει ήδη 54.710 ώρες σε 32.966 πτήσεις για την αεροπορική εταιρεία, για μια περίοδο 21 ετών, είναι μεγάλο επίτευγμα.
«Θα γίνει σε τρία μέρη», λέει ο Timo, εξηγώντας τη διαδικασία. «Η Finnair πρόκειται να αφαιρέσει μεγαλύτερα εξαρτήματα όπως φτερά, κινητήρες, γρανάζια προσγείωσης, καθώς και τη βοηθητική μονάδα ισχύος (APU). Στη συνέχεια, εκατοντάδες άλλα μέρη θα αποθηκευτούν για ενδεχόμενη χρήση στον ενεργό ιπτάμενο στόλο μας». Αυτή η εργασία ολοκληρώθηκε σύμφωνα με τις εγκρίσεις συντήρησης αεροσκαφών του μέρους 145, ένα ευρωπαϊκό πρότυπο για εταιρείες που ασχολούνται με τη συντήρηση αεροσκαφών.
Μόλις ολοκληρωθούν οι μετακινήσεις εξαρτημάτων και στοιχείων του αεροσκάφους, από το προσωπικό της Finnair στο αεροδρόμιο του Ελσίνκι, τα υπόλοιπα μέρη του, θα μεταφερθούν σε εξωτερικό συνεργάτη για περαιτέρω αποσυναρμολόγηση.
“Υπολογίσαμε ότι η αποσυναρμολόγηση, θα διαρκέσει περίπου οκτώ εβδομάδες”, λέει ο Timo. «Στο αεροδρόμιο του Ελσίνκι θα χρειαστεί περίπου μια μέρα για να κόψουμε τα φτερά και την ουρά για να μεταφέρουμε το αεροσκάφος στην τελική τοποθεσία ανακύκλωσης. Το τρέχον σχέδιο πρόκειται να ξεκινήσει στα μέσα Φεβρουαρίου, με το έργο του εξωτερικού συνεργάτη μας να τελειώνει στα τέλη Μαρτίου ή στις αρχές Απριλίου».
ΣΤΟΧΟΣ Η ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ
Μόλις το αεροσκάφος αποσυναρμολογηθεί πλήρως, τα ανταλλακτικά που απομένουν θα αποτελέσουν ζωτικό μέρος του μέλλοντος της Finnair, λέει ο Timo.
«Ως αεροπορική εταιρεία, το σχέδιό μας είναι να επαναχρησιμοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα ανταλλακτικά. Ο συνεργάτης μας θα μπορεί να ανακυκλώνει περισσότερο από το 90% των εναπομεινάντων αεροσκαφών, ίσως αυτός ο αριθμός να φτάσει και το 95%. Οι ακριβείς αριθμοί θα είναι πιο ξεκάθαροι όταν ολοκληρωθεί η εργασία. Οι μηχανικοί και οι συνεργαζόμενοι οργανισμοί, είναι σε θέση να ανακυκλώνουν σχεδόν όλα αυτά ενώ δηλώνουν ότι τα απόβλητα από το αεροσκάφος θα είναι πραγματικά ελάχιστα».
«Εξαρτήματα και ανταλλακτικά από όλο το αεροσκάφος θα επαναχρησιμοποιηθούν ανάλογα με τις ανάγκες μας εκείνη τη στιγμή. Όλα τα μέρη θα επιθεωρηθούν προσεκτικά και, εάν είναι απαραίτητο, θα επισκευαστούν. Τα γρανάζια προσγείωσης μπορούν να εγκατασταθούν σε άλλο αεροσκάφος, όπως αυτά που έχουν αναθεωρηθεί πρόσφατα. Και η βοηθητική μονάδα ισχύος APU πρόκειται να επαναχρησιμοποιηθεί επίσης, καθώς και πολλά στοιχεία του ηλεκτρονικού συστήματος του αεροσκάφους. Η Finnair αποθηκεύει τα ανταλλακτικά στο δικό της απόθεμα, έτσι ώστε να δίνει περισσότερη ευελιξία ώστε να υποστηριχθεί ο υπόλοιπος στόλος της.
Ο μηχανικός της Finnair επιθεωρεί το αεροπλάνο για ανακύκλωση.
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ ΠΟΥ ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ
Η επιλογή της ανακύκλωσης αυτού του A319 στη Φινλανδία επέτρεψε στη Finnair να χρησιμοποιήσει την εμπειρία του προσωπικού συντήρησης και να κάνει σχέδια για μελλοντική ανακύκλωση όλου του στόλου της.
«Υπήρξαν πολλές κακές επιπτώσεις από τον Covid, αλλά η πανδημία μας έδωσε την ευκαιρία να το κάνουμε για πρώτη φορά στη Φινλανδία», λέει ο Timo. «Υπάρχει ελεύθερος χρόνος εργασίας για τους υπαλλήλους μας, επειδή ο τρέχων φόρτος εργασίας τους έχει μειωθεί σε σύγκριση με πέρυσι. Τώρα έχουμε τους πόρους που μπορούμε να τους χρησιμοποιήσουμε με αποδοτικό τρόπο».
Ο Timo λέει ότι όλη αυτή η προσπάθεια είναι μια δοκιμή για να δούμε αν η Finnair μπορεί να ανακυκλώσει ένα αεροσκάφος στη βάση της, αντί να χρειάζεται να τα πετάξει σε άλλες χώρες για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες. Αυτός και η ομάδα του θα έχουν μια σαφέστερη εικόνα για ολόκληρη τη διαδικασία μόλις ολοκληρωθεί η εργασία αποσυναρμολόγησης του A319.
«Πρέπει να το ξεπεράσουμε, να βάλουμε τα πάντα σε χαρτί και να δούμε ποιοι είναι οι αριθμοί. Ποιο είναι το όφελος που αποκομίζουμε από αυτό; Η βιωσιμότητα και η περιβαλλοντική άποψη πρέπει επίσης να μελετηθούν ».
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΣΕ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
Έχοντας ήδη αφαιρέσει 80.000 κιλά πλαστικού το 2019, μέσω της αυξημένης ανακύκλωσης και εξυπνότερων επιλογών υλικών, η Finnair θα μεταφέρει το πρόγραμμα μείωσης βάρους εντός καμπίνας στο επόμενο επίπεδο το 2020. Τα πλαστικά μαχαιροπήρουνα θα αφαιρεθούν από την καμπίνα και θα αντικατασταθούν από μια πιο βιώσιμη εναλλακτική λύση και έτσι θα αφαιρεθούν 53 τόνοι πλαστικών από τις πτήσεις του Φιν- λανδικού αερομεταφορέα κάθε χρόνο.
Μέχρι το 2022, θα έχουν αφαιρεθεί 230 τόνοι πλαστικού από τις πτήσεις της Finnair, μειώνοντας κατά το ήμισυ την ποσότητα των πλαστικών μιας χρήσης.
Τα απόβλητα τροφίμων στο Ελσίνκι θα μειωθούν κατά 50% έως το τέλος του 2022. Αυτό θα γίνει εν μέρει αυξάνοντας τον αριθμό των πελατών που προ-παραγγέλνουν τα γεύματά τους. Λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικά υψηλότερες εκπομπές Διοξειδίου του Άνθρακα CO2 στην παραγωγή κρέατος, η Finnair θα προσφέρει περισσότερες επιλογές για χορτοφάγους γεύματα κατά την πτήση και τα business lounges.
“Έχουμε δεσμευτεί να βελτιώσουμε την αειφόρα ανάπτυξη και ενώ μόλις αρχίζουμε με τη νέα μας στρατηγική, θα δείτε μεγάλη πρόοδο από τη Finnair το 2020 και μετά.”
Με τη βιωσιμότητα να είναι πρωταρχικός στόχος για το επιχειρησιακό έργο της Finnair, η συνεργασία με υπεύθυνους συνεργάτες για τη διάλυση παλαιότερων αεροπλάνων και την καλύτερη και αποδοτικότερη χρήση των εξαρτημάτων τους, είτε ως ανταλλακτικά σε άλλα αεροσκάφη είτε ως ανακυκλωμένα υλικά για άλλες βιομηχανίες.
Ο Miika Haatio, διευθυντής του Fleet Management στη Finnair, εξηγεί περαιτέρω σχετικά με την ανακύκλωση αεροσκαφών:
«Η άτρακτος ενός αεροσκάφους μπορεί να αντέξει μόνο έναν ορισμένο αριθμό κύκλων λειτουργίας, μετά τον οποίο πρέπει να τεθεί εκτός λειτουργίας σύμφωνα με τις απαιτήσεις των αεροπορικών αρχών. Το αεροπλάνο έχει περίπου δύο χιλιάδες εναλλάξιμα μέρη, πολλά από τα οποία έχουν ακόμα πολλή ζωή ακόμα παρόλο που η άτρακτος έχει αποσυρθεί. Αυτά μπορούν να αφαιρεθούν και να επανεγκατασταθούν σε άλλα αεροσκάφη που επιχειρούν, μετά από έλεγχο».
Τα καλά νέα είναι ότι όλα τα μεγάλα μέρη μπορούν να βρουν μια νέα ζωή αλλού.
«Σχεδόν όλοι οι εξοπλισμοί αεροσκαφών όπως κινητήρες, εργαλεία προσγείωσης, υπολογιστές, ενεργοποιητές, αντλίες, μπαταρίες και βαλβίδες μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν. Επιπλέον, όλα τα δομικά μέρη που αφαιρούνται από την άτρακτο, όπως πόρτες και επιφάνειες ελέγχου, μπορούν εύκολα να εγκατασταθούν σε άλλα αεροσκάφη. Η ανακύκλωση του αεροσκάφους και των εξαρτημάτων του λαμβάνεται πάντα υπόψη κατά τη φάση κατασκευής».
Η ασφάλεια είναι, φυσικά, πρωταρχικής σημασίας, με όλο τον εξοπλισμό που ελέγχεται από εξειδικευμένα εργαστήρια πριν από την επανεγκατάσταση. Οι κατασκευαστές ανταλλακτικών καθορίζουν το είδος των επιθεωρήσεων που πρέπει να ολοκληρωθούν, με ορισμένο εξοπλισμό να περνάει από εκτεταμένες επισκευές πριν να είναι έτοιμος για επαναχρησιμοποίηση.
«Μετά την επιθεώρηση και επισκευή των ανταλλακτικών, τα περισσότερα μπορούν να εγκατασταθούν απευθείας σε άλλα αεροσκάφη της Finnair ή να πουληθούν σε άλλες αεροπορικές εταιρείες», λέει η Miika.
Ο στόχος, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι η καλύτερη χρήση όλων των ανταλλακτικών και υλικών κατά την αποσυναρμολόγηση του αεροσκάφους. Τα επικίνδυνα υλικά όπως τα καύσιμα καθώς και το υδραυλικό υγρό απορρίπτονται με ασφαλή τρόπο, με μερικά να πωλούνται για χρήση σε άλλες βιομηχανίες. Όλα τα πλαστικά διαχωρίζονται από την ηλεκτρική καλωδίωση έτσι ώστε τα πάντα να μπορούν να ανακυκλωθούν εύκολα.
«Οι αποφάσεις παροπλισμού και ανακύκλωσης της Finnair λαμβάνουν πάντα υπόψη τη βιωσιμότητα και τους στόχους που έχει θέσει η αεροπορική βιομηχανία προς μία πράσινη ανάπτυξη και την ευθύνη με σκοπό την επίτευξη του καλύτερου οικονομικού αποτελέσματος.»
Είναι πολύ σημαντικό που οι αερομεταφορείς στρέφονται προς βιώσιμες λύσεις και πράσινους τρόπους ανάπτυξης του επιχειρησιακού τους έργου. Ήδη πολλές ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες έχουν εντάξει τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα στις πτήσεις τους και ακολουθούν πρακτικές μείωσης των εκπομπών ρύπων.
Για περισσότερες αναλύσεις αεροπορικού ενδιαφέροντος επισκεφτείτε τον επιστημονικό ιστότοπο Aviationlife.gr