Εξήντα δύο κατηγορίες μέτρων έχουν ληφθεί από την αρχή της πανδημίας, συνολικής αξίας 31,4 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 24 δισ. αφορούν το 2020 (δηλαδή περίπου 15% του ΑΕΠ) και 7,5 δισ., τα οποία αν είναι επιβεβλημένο μπορεί να αυξηθούν, αναμένεται να επηρεάσουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2021, δήλωσε ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πάνος Τσακλόγλου, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη Βουλή.
Εξήντα δύο κατηγορίες μέτρων έχουν ληφθεί από την αρχή της πανδημίας, συνολικής αξίας 31,4 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 24 δισ. αφορούν το 2020 (δηλαδή περίπου 15% του ΑΕΠ) και 7,5 δισ., τα οποία αν είναι επιβεβλημένο μπορεί να αυξηθούν, αναμένεται να επηρεάσουν το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2021, δήλωσε ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πάνος Τσακλόγλου, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη Βουλή.
Και όλα αυτά, όπως είπε, παρά τους περιορισμούς που επιβάλει η εξαιρετικά υψηλή αναλογία Χρέους/ΑΕΠ της χώρας μας.
Ο κ. Τσακλόγλου, τόνισε ότι η εξέλιξη της πανδημίας αποδείχθηκε αγώνας δρόμου αντοχής και όχι ταχύτητας και όπως επεσήμανε χαρακτηριστικά «η κυβέρνηση από την πρώτη κιόλας στιγμή έδειξε την αποφασιστικότητά της και την πολιτική της βούληση για την πολύπλευρη στήριξη των πληττομένων επιχειρήσεων και, προφανώς, των εργαζομένων σε αυτές».
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ένας από τους κυριότερους στόχους των μέτρων που ελήφθησαν ήταν η προσπάθεια να μην αυξηθεί σημαντικά η ανεργία. Όπως επεσήμανε, τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση είχαν θετικά αποτελέσματα, καθώς, «συγκριτικές μελέτες της EUROSTAT δείχνουν ότι για το διάστημα από το ξέσπασμα της πανδημίας έως τον Οκτώβριο του 2020 η αύξηση της ανεργίας στην Ελλάδα ήταν η δεύτερη χαμηλότερη σε όλη της Ε.Ε. μετά την Ιταλία».
Δημόσιες επικουρικές συντάξεις με κεφαλαιοποιητικό σύστημα
«Στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προετοιμάζουμε μια μεταρρύθμιση που θα αλλάξει ριζικά το ασφαλιστικό σύστημα των νέων ανθρώπων», υπογράμμισε ο κ. Τσακλόγλου, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «Από ένα δημόσιο διανεμητικό σύστημα επικουρικής ασφάλισης μεταβαίνουμε σε ένα δημόσιο κεφαλαιοποιητικό σύστημα επικουρικής ασφάλισης».
Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο για την επικουρική ασφάλιση ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σημείωσε, μεταξύ άλλων, πως «η επικουρική ασφάλιση ήταν, είναι και παραμένει με την μεταρρύθμιση το δεύτερο σκέλος της υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης του πρώτου πυλώνα του ασφαλιστικού συστήματος, όπως ρητά ορίζει το Σύνταγμά μας».
«Η μεταρρύθμιση αυτή, είπε είναι αναγκαία για τέσσερις κυρίως λόγους:
Α) Με την προσθήκη κεφαλαιοποιητικού πυλώνα στην επικουρική ασφάλιση επιτυγχάνεται διαφοροποίηση του δημογραφικού κινδύνου και μείωση των συνεπειών της γήρανσης του πληθυσμού.
Β) Με την προτεινόμενη μεταρρύθμιση, σημαντικό τμήμα των εισφορών των ασφαλισμένων του νέου συστήματος θα επενδύεται στην ελληνική οικονομία, με αποτέλεσμα υψηλότερη ανάπτυξη.
Γ) Με το νέο σύστημα διασφαλίζουμε υψηλότερες συντάξεις για τους μελλοντικούς συνταξιούχους.
Δ) Ανακτούμε την κλονισμένη εμπιστοσύνη των νέων στην κοινωνική ασφάλιση, προσφέροντας ισχυρά αντικίνητρα για συμμετοχή τους σε ανασφάλιστες οικονομικές δραστηριότητες.
Οι συντάξεις του υφισταμένου συστήματος ουδόλως θίγονται και θα εξακολουθήσουν να υπολογίζονται όπως και σήμερα».
«Επαγγελματική ασθένεια» ο Covid-19
Σχετικά με τον χαρακτηρισμό του Covid-19 ως «επαγγελματικής νόσου», ο κ. Τσακλόγλου τόνισε τα εξής:
• «Ήδη στη χώρα μας ο κορωνοϊός αναγνωρίζεται ως παράγοντας κινδύνου για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων».
• «Επεξεργαζόμαστε στο υπουργείο Εργασίας την προοπτική τροποποίησης του Προεδρικού Διατάγματος 41/2012 που περιέχει τον Εθνικό Κατάλογο Επαγγελματικών Ασθενειών, ώστε να καταχωρηθεί σε αυτόν η ασθένεια με αίτιο τον ιό του SARS (κορωνοϊός)».
• «Πρέπει να υφίστανται δικλείδες ώστε η λοίμωξη από τον COVID-19 να σχετίζεται με τον επαγγελματικό χώρο του ασθενούς και όχι με την ευρύτερη κοινωνική του δραστηριότητα».
Τα ΒΑΕ είναι διακριτό από το ζήτημα της αναγνώρισης της νόσου Covid -19 ως επαγγελματικής ασθένειας
«Tο ζήτημα της ένταξης στα ΒΑΕ θα πρέπει να αντιμετωπίζεται λαμβάνοντας υπόψη όλες τις διαστάσεις του», ανέφερε ο κ. Τσακλόγλου, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι: «τα αιτήματα ένταξης – ειδικά των υγειονομικών – είναι διαρκή και έρχονται τώρα στο προσκήνιο εξαιτίας της πανδημίας. Τα ΒΑΕ είναι ένα μόνιμο μέτρο, όμως η πανδημία είναι μια έκτακτη κατάσταση. Επιπρόσθετα, δεν είναι ίδια η έκθεση όλων των ειδικοτήτων υγειονομικού προσωπικού στον κίνδυνο ασθένειας».
Το θέμα των ΒΑΕ είναι διακριτό από το ζήτημα της αναγνώρισης της νόσου Covid-19 ως επαγγελματικής ασθένειας, ανέφερε ο κ. Τσακλόγλου, υπογραμμίζοντας ότι:
• «Ενώ τα ΒΑΕ δίνουν δικαίωμα πρόωρης συνταξιοδότησης, ο χαρακτηρισμός του Covid-19, ως επαγγελματικής νόσου δημιουργεί υποχρεώσεις προς τον εργοδότη: να παίρνει μέτρα υγιεινής, να ενημερώνει τις δημόσιες αρχές στην περίπτωση κρουσμάτων, και μια σειρά από άλλες υποχρεώσεις που καλύπτουν κάθε πτυχή της εργασίας και μάλιστα χωρίς κάποια επιβάρυνση των εργαζομένων».
• «Θα πρέπει να υπάρχουν ενιαίοι κανόνες μεταξύ Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα».
• «Θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τόσο οι δημοσιονομικές επιπτώσεις από την ένταξη στα ΒΑΕ όσο και οι επιπτώσεις στην οργάνωση και τη στελεχιακή επάρκεια του ΕΣΥ. Το Υπουργείο μας και τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Υγείας εξετάζουν και αυτές τις διαστάσεις».