Με κλειστά καταστήματα στο λιανεμπόριο η πανδημία θέτει νέους όρους στις «συναισθηματικές» αγορές, δημιουργώντας μια σημαντική ευκαιρία στον κλάδο λιανικής πώλησης λουλουδιών να τονώσει τις πωλήσεις του αυτό το Σαββατοκύριακο, έπειτα από πτώση που ξεπέρασε το 80% το 2020.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Με κλειστά καταστήματα στο λιανεμπόριο η πανδημία θέτει νέους όρους στις «συναισθηματικές» αγορές, δημιουργώντας μια σημαντική ευκαιρία στον κλάδο λιανικής πώλησης λουλουδιών να τονώσει τις πωλήσεις του αυτό το Σαββατοκύριακο, έπειτα από πτώση που ξεπέρασε το 80% το 2020.
Τα ανθοπωλεία εξάλλου θα είναι τα μόνα φυσικά καταστήματα ανοιχτά το Σάββατο και την Κυριακή, 13 και 14 Φεβρουαρίου, εν όψει του Αγίου Βαλεντίνου, με ραντεβού και με ωράριο 9.00 - 17.00. Έτσι καλλιεργείται κλίμα αισιοδοξίας στον κλάδο, που τη συγκεκριμένη ημέρα πραγματοποιεί τον μεγαλύτερο ημερήσιο τζίρο της χρονιάς. Αντίθετα στον κλάδο των κοσμημάτων, που επίσης πρωταγωνιστεί παραδοσιακά αυτές τις ημέρες, οι αγορές γίνονται μόνον διαδικτυακά στις «κόκκινες περιοχές».
Ειδικότερα, στον κλάδο των ανθοπωλείων δραστηριοποιούνται περίπου 6.000 καταστήματα πανελλαδικά, χωρίς να υπολογίζονται τα σημεία πώλησης σε μαιευτήρια, εταιρείες διοργάνωσης γάμων και εκδηλώσεων και άλλους χώρους διάθεσης λουλουδιών. Ο κλάδος, που είχε χάσει στην προηγούμενη οικονομική κρίση πάνω από το 60% της αξίας του το 2020, δέχθηκε ισχυρό πλήγμα, με την πανδημία να οδηγεί στην αβεβαιότητα τους πάνω από 20.000 εργαζόμενους που απασχολούνται στις επιχειρήσεις. Έχοντας χάσει διαδοχικές σεζόν από πέρυσι την άνοιξη, οι επιχειρηματίες αυτής της αγοράς έχουν μια ευκαιρία να τονώσουν τα ταμεία τους αύριο και μεθαύριο που η ζήτηση για λουλούδια αυξάνεται κατακόρυφα.
Ψηφιακή βιτρίνα
Σημειώνεται ότι η πανδημία έχει αλλάξει τα δεδομένα και τις καταναλωτικές τάσεις επηρεάζοντας και την αγοραστική συμπεριφορά των ζευγαριών για τα δώρα της ημέρας του Αγίου Βαλεντίνου, μετατοπίζοντας τη ζήτηση στο online κανάλι. Ωστόσο, λίγες εταιρείες λιανεμπορίου στην Ελλάδα έχουν οργανωμένες πωλήσεις στο διαδίκτυο - μόλις 17% σύμφωνα με επίσημα στοιχεία. Ειδικά στον κλάδο των κοσμημάτων, που επίσης πρωταγωνιστεί στις αγορές της 14ης Φεβρουαρίου κάθε χρόνο, πολύ λίγες εταιρείες διαθέτουν «ψηφιακή βιτρίνα». Ο κλάδος έχασε πάνω από 50% του τζίρου του την περασμένη χρονιά και με κλειστά καταστήματα συνεχίζει να προσθέτει ζημιές.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι οι διαδικτυακές συναλλαγές κατά την περίοδο του Αγίου Βαλεντίνου παρουσιάζουν σταθερή άνοδο, ενώ φέτος βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας. Σε παγκόσμια κλίμακα η αύξηση ανέρχεται σε 572%, σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της Mastercard, στο πλαίσιο της ετήσιας μελέτης Mastercard Love Index.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 45% των καταναλωτών θα πραγματοποιήσει διαδικτυακά τις αγορές του, ενώ μεγάλο μέρος δηλώνει πως θα ενισχύσει τα τοπικά καταστήματα. Το 50% λέει ότι θα πραγματοποιήσει τις αγορές του για λουλούδια και δώρα από τα καταστήματα της γειτονιάς του. Από τα στοιχεία των συναλλαγών που πραγματοποιούνται με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες οι Ευρωπαίοι καταναλωτές φαίνεται να σημειώνουν άνοδο της τάξεως του 648% σε αγορές δώρων ή εμπειριών κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας. Σε αυτές τις αγορές συμπεριλαμβάνονται και οι πιο παραδοσιακές επιλογές των καταναλωτών, όπως η αγορά λουλουδιών που σημειώνει αύξηση 278% ή οι κρατήσεις σε εστιατόρια με 242%.
Οι Ρώσοι καταναλωτές εμφανίζονται να ξοδεύουν τα περισσότερα χρήματα σε αγορές λουλουδιών, με τους Σουηδούς και τους Άγγλους να ακολουθούν. Επιπλέον, οι αγορές κοσμημάτων αναπτύσσονται σταδιακά στο σύνολο της τελευταίας δεκαετίας, με τη συνολική τους άνοδο να βρίσκεται στο 119% σε σχέση με το 2011. Στην κατηγορία των κοσμημάτων, την πρωτοκαθεδρία έχουν οι Ιταλοί καταναλωτές, με τους Άγγλους στη δεύτερη θέση και τους Ρώσους να συμπληρώνουν την πρώτη τριάδα.