Σημαντικές αποκλίσεις εντός της Ε.Ε. στο ύψος του κατώτατου μισθού στα 21 κράτη-μέλη που είναι θεσμοθετημένος, καταγράφουν τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η Εurostat. Σύμφωνα με τα κοινοτικά στοιχεία, η διαφορά στον κατώτατο ονομαστικό μισθό μεταξύ των δύο άκρων της σχετικής ψαλίδας, που είναι του Λουξεμβούργου (ψηλότερος) και της Βουλγαρίας (χαμηλότερος), φτάνει τις 6,6 φορές.
Από την έντυπη έκδοση
Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]
Σημαντικές αποκλίσεις εντός της Ε.Ε. στο ύψος του κατώτατου μισθού στα 21 κράτη-μέλη που είναι θεσμοθετημένος, καταγράφουν τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η Εurostat. Σύμφωνα με τα κοινοτικά στοιχεία, η διαφορά στον κατώτατο ονομαστικό μισθό μεταξύ των δύο άκρων της σχετικής ψαλίδας, που είναι του Λουξεμβούργου (ψηλότερος) και της Βουλγαρίας (χαμηλότερος), φτάνει τις 6,6 φορές.
Ειδικότερα, 10 κράτη-μέλη που βρίσκονται στην Ανατολική Ευρώπη έχουν κατώτατο μισθό κάτω από 700 ευρώ. Ο χαμηλότερος είναι στη Βουλγαρία (332 ευρώ/μήνα), ενώ ακολουθούν η Ουγγαρία (442 ευρώ) και η Ρουμανία (458 ευρώ).
Πέντε κράτη-μέλη της μεσαίας ομάδας που βρίσκεται στον Νότο έχουν κατώτατο μισθό που κυμαίνεται μεταξύ 700 και 1.108 ευρώ. Στην κατηγορία αυτή βρίσκεται και η Ελλάδα (758 ευρώ {650X14}), ακολουθούμενη από την Πορτογαλία (776 ευρώ), τη Μάλτα (785), τη Σλοβενία (1.024) και την Ισπανία (1.108).
Στα υπόλοιπα 6 κράτη-μέλη, που όλα βρίσκονται στα δυτικά και βόρεια της Ε.Ε., οι ελάχιστοι μισθοί ήταν πάνω από 1.500 ευρώ τον μήνα: Γαλλία (1.555 ευρώ), Γερμανία (1.614), Βέλγιο (1.626 ευρώ), Ολλανδία (1.685 ευρώ), Ιρλανδία (1.724 ευρώ), Λουξεμβούργο (2.202 ευρώ).
Σε 6 κράτη-μέλη (Κύπρος, Δανία, Ιταλία, Αυστρία, Φινλανδία, Σουηδία) δεν προβλέπεται θεσμοθετημένος κατώτατος μισθός.
Συγκριτικά, ο ομοσπονδιακός ελάχιστος μισθός στις Ηνωμένες Πολιτείες ανέρχεται σε 1.024 ευρώ.
Κόστος ζωής ανά χώρα-μέλος
Πάντως, η Εurostat διευκρινίζει ότι οι τεράστιες αυτές αποκλίσεις στο ύψος του κατώτατου μισθού περιορίζονται σημαντικά εάν ληφθεί υπόψη το κόστος ζωής σε κάθε κράτος-μέλος. Μάλιστα, φέρνει ως παράδειγμα μεταξύ του Λουξεμβούργου, όπου ο ονομαστικός κατώτατος μισθός είναι 6,6 φορές μεγαλύτερος από εκείνον της Βουλγαρίας, ωστόσο εάν μετατραπεί σε μονάδες αγοραστικής δύναμης (ενιαίος τρόπος υπολογισμού του βιοτικού επιπέδου), τότε η διαφορά περιορίζεται σε 2,7 φορές.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο τραπέζι του Συμβουλίου Υπουργών της Ε.Ε. βρίσκεται από τον περασμένο Οκτώβριο πρόταση της Κομισιόν για ένα κοινό ευρωπαϊκό πλαίσιο με ελάχιστα πρότυπα για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού στα κράτη-μέλη που διαθέτουν σχετική νομοθεσία.
Παρότι η διαμόρφωση του κατώτατου μισθού είναι αποκλειστικό δικαίωμα του κάθε κράτους-μέλους, η Επιτροπή παρεμβαίνει στο όλο θέμα επικαλούμενη νομικά τον Ευρωπαϊκό Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων.
Η Επιτροπή θέλει να διασφαλίσει ότι οι εργαζόμενοι στην Ε.Ε. προστατεύονται από επαρκείς κατώτατους μισθούς που τους επιτρέπουν να ζουν με αξιοπρέπεια όπου κι αν εργάζονται. Προκειμένου οι κατώτατοι μισθοί να κινούνται σε επαρκή επίπεδα, η πρόταση οδηγίας προβλέπει σαφή και σταθερά κριτήρια για τον καθορισμό τους και ενδεικτικές τιμές αναφοράς για την καθοδήγηση της αξιολόγησης της επάρκειας αυτών.
Συλλογικές διαπραγματεύσεις
Τα κράτη-μέλη καλούνται επίσης να διασφαλίσουν ότι οι κοινωνικοί εταίροι συμμετέχουν αποτελεσματικά στον καθορισμό και την ενημέρωση των νόμιμων κατώτατων μισθών. Κι αυτό γιατί, όπως τονίζει η Επιτροπή, οι χώρες με υψηλή χρήση συλλογικών διαπραγματεύσεων έχουν συνήθως χαμηλότερο ποσοστό εργαζομένων με χαμηλή αμοιβή, χαμηλότερες μισθολογικές ανισότητες και υψηλότερους κατώτατους μισθούς. Η πρόταση αποσκοπεί συνεπώς στην προώθηση συλλογικών διαπραγματεύσεων για τους μισθούς σε όλα τα κράτη-μέλη.
Τέλος, η πρόταση προβλέπει την ενίσχυση της εφαρμογής και την παρακολούθηση της προστασίας μέσω υποβολής σε ετήσια βάση εκθέσεων από τα κράτη-μέλη με στοιχεία για την προστασία που παρέχουν οι κατώτατοι μισθοί.