Σε διζωνική φάση λειτουργίας περνά από σήμερα το λιανεμπόριο στη χώρα, καθώς τα επιβαρυμένα επιδημιολογικά δεδομένα των τελευταίων ημερών στην Αττική, αλλά και σε μεγάλες πόλεις όπως η Πάτρα και η Χαλκίδα, οδήγησαν την κυβέρνηση και την επιτροπή των λοιμωξιολόγων να θέσουν περιορισμούς στη δραστηριότητά του.
Από την έντυπη έκδοση
Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]
Σε διζωνική φάση λειτουργίας περνά από σήμερα το λιανεμπόριο στη χώρα, καθώς τα επιβαρυμένα επιδημιολογικά δεδομένα των τελευταίων ημερών στην Αττική, αλλά και σε μεγάλες πόλεις όπως η Πάτρα και η Χαλκίδα, οδήγησαν την κυβέρνηση και την επιτροπή των λοιμωξιολόγων να θέσουν περιορισμούς στη δραστηριότητά του.
Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε χθες από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, στις «κόκκινες» περιοχές, στις οποίες περιλαμβάνεται το σύνολο της περιφέρειας Αττικής με εξαίρεση τα νησιά του Αργοσαρωνικού, το λιανεμπόριο, πλην τροφίμων, θα λειτουργεί με το σύστημα click away, δηλαδή με την προαγορά του προϊόντος και την παράδοση εκτός του καταστήματος κατόπιν ραντεβού.
Από τη συγκεκριμένη μέθοδο πωλήσεων εξαιρούνται τα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και τα χαρτοβιβλιπωλεία για τα οποία θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά η μέθοδος του click inside, όπου ο καταναλωτής θα κλείνει ραντεβού στο κατάστημα της επιλογής του και θα παραλαμβάνει τα προϊόντα εντός αυτού. Την ίδια στιγμή, με ραντεβού, όπως ήδη ισχύει, θα λειτουργούν τα κουρεία, κομμωτήρια, τα ΚΤΕΟ, αλλά και τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ, τα οποία προστίθενται στη λίστα των δραστηριοτήτων που ξαναλειτουργούν, με εξαίρεση τις περιοχές επαυξημένου κινδύνου.
Αντίθετα, με τον ίδιο τρόπο που εφαρμόστηκε κατά τις δύο προηγούμενες εβδομάδες θα συνεχίσουν να λειτουργούν τα καταστήματα στις περιοχές που δεν χαρακτηρίζονται επιδημιολογικά «κόκκινες». Συγκεκριμένα, με την αποστολή sms στο 13033 οι καταναλωτές θα μπορούν να πραγματοποιήσουν τις αγορές με τους περιορισμούς ως προς τον αριθμό των ατόμων εντός του καταστήματος, το δίωρο που ήδη ισχύει από την αποστολή του μηνύματος και φυσικά με την τήρηση όλων των μέτρων προστασίας.
Το click away
Όπως ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, με το click away που εφαρμόστηκε σε πανελλαδικό επίπεδο πριν από τις γιορτές, προβλέπεται η εξ αποστάσεως υποχρεωτική προαγορά των αγαθών (είτε ηλεκτρονικά, είτε τηλεφωνικά, είτε μέσω της εφαρμογής e-Καταναλωτής) και παραλαβή από έναν πελάτη και από ειδικά διαμορφωμένο εξωτερικό χώρο των καταστημάτων.
Επισημαίνεται ότι απαγορεύεται η είσοδος πελατών στο κατάστημα και δεν επιτρέπεται η πληρωμή να γίνει με μετρητά. Συνεπώς, το τίμημα θα καταβάλλεται είτε ηλεκτρονικά, είτε με POS, εκτός του καταστήματος.
Για να κλειστεί και να είναι «έγκυρο» το ραντεβού, η επιχείρηση καταχωρεί την παραγγελία και αποστέλλει στον πελάτη, είτε τιμολόγιο, είτε μήνυμα, που θα φέρει τα εξής στοιχεία: α) Επωνυμία - Διεύθυνση - ΑΦΜ - Χρονικό διάστημα παραλαβής.
Η μετακίνηση του καταναλωτή θα γίνεται με αποστολή SMS στο 13033 με την επιλογή 2 «Μετάβαση σε εν λειτουργία κατάστημα προμηθειών αγαθών πρώτης ανάγκης (σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ)» ή με το έντυπο-βεβαίωση κίνησης ή με χειρόγραφη βεβαίωση κίνησης.
Ο καταναλωτής οφείλει να διατηρεί το μήνυμα που έχει αποστείλει στο 13033, προκειμένου να αποδεικνύεται η ώρα αποστολής και έγκρισης της μετακίνησής του. Η ισχύς του μηνύματος είναι 2 ώρες, κατά τις οποίες ο καταναλωτής μπορεί να πραγματοποιεί κάθε εμπορική του συναλλαγή, με συγκριτικό χρονικό σημείο την ώρα αποστολής και έγκρισης του μηνύματος μετακίνησής του.
Τονίζεται ότι η «επιλογή 2» για τη μετακίνηση καθώς και το δίωρο ισχύος του μηνύματος αφορούν όλη τη χώρα και κάθε τρόπο πώλησης.
Το click inside
Για την πρωτοεμφανιζόμενη μέθοδο του click inside, η οποία θα ισχύει για τις «κόκκινες» περιοχές και μόνο για τα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και τα βιβλιοχαρτοπωλεία, είναι υποχρεωτικός ο εξ αποστάσεως καθορισμός ραντεβού, είτε ηλεκτρονικά, είτε τηλεφωνικά, είτε μέσω της εφαρμογής e-Καταναλωτής.
Ειδικότερα, ο πελάτης αιτείται ραντεβού από την επιχείρηση, η οποία εν συνεχεία καταχωρεί είτε ηλεκτρονικά είτε σε έγγραφο το αίτημά του και αποστέλλει στον πελάτη μήνυμα (SMS ή email), που θα φέρει τα εξής στοιχεία: α) Επωνυμία -Διεύθυνση -ΑΦΜ- Χρονικό διάστημα παραλαβής.
Το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων στις «κόκκινες» περιοχές θα είναι (προαιρετικά) από τις 7 το πρωί έως τις 8 το βράδυ. Ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός ένα άτομο για κάθε 25 τ.μ. εντός καταστημάτων, ενώ ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός πελατών εντός των εμπορικών κέντρων (malls), εκπτωτικών χωριών και εκπτωτικών καταστημάτων (outlets) ορίζεται ως εξής: Ένας πελάτης ανά 25 τ.μ. επιφάνειας κυρίως χώρου. Επισημαίνεται ότι η απόσταση μεταξύ των πελατών κατά τον χρόνο αναμονής στα ταμεία πρέπει να είναι δύο μέτρα.
Τα καταστήματα ΟΠΑΠ
Με εξαίρεση τις «κόκκινες» περιοχές, από σήμερα επαναλειτουργούν με περιορισμούς και τα καταστήματα ΟΠΑΠ. Σημειώνεται ότι για τα ΟΠΑΠ Play απαιτείται προκαθορισμένο ραντεβού.
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, η απόσταση μεταξύ των ατόμων θα πρέπει να είναι 1,5 μέτρο, ενώ θα πρέπει να τηρείται η απόστασης δύο μέτρων μεταξύ των πελατών κατά τον χρόνο αναμονής στο ταμείο. Δεδομένη είναι η υποχρεωτική χρήση μάσκας προστασίας για το προσωπικό και τους πελάτες, ενώ οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αναρτούν σε έγχαρτη μορφή ή με ψηφιακό τρόπο τον μέγιστο αριθμό πελατών που επιτρέπεται να βρίσκονται εντός του καταστήματος.
Επίσης, ορίζονται υποχρεωτικά για τη λειτουργία τους:
Με ραντεβού
Όσον αφορά τα κομμωτήρια, τα κέντρα αισθητικής και τις διαιτολογικές υπηρεσίες, η προσέλευση θα γίνεται μόνο κατόπιν ραντεβού, μέσω τηλεφώνου και ηλεκτρονικών μέσων. Οι επιχειρήσεις οφείλουν κατά την ημέρα έναρξη λειτουργίας τους να συμπληρώνουν κατάλογο με τα ραντεβού των πελατών, ο οποίος θα επιδεικνύεται στα ελεγκτικά όργανα. Υποχρεωτική είναι η τήρηση απόστασης 2 μέτρων μεταξύ των θέσεων εργασίας και η χρήση μάσκας προστασίας για το προσωπικό και τους πελάτες. Για τις υπηρεσίες πλην των κομμωτηρίων, κουρείων και διαιτολογίας απαιτείται η ανάπτυξη διαχωριστικού πετάσματος τύπου plexiglass. Σημειώνεται ότι για όλες τις δραστηριότητες ο πληθυσμός των πελατών είναι ενιαίος, ανεξαρτήτως επιπέδων ορόφων και δεν συμπεριλαμβάνει τους εργαζόμενους.
Τέλος, στα ΚΤΕΟ οι πελάτες θα προσέρχονται μόνον κατόπιν ραντεβού, μέσω τηλεφώνου και ηλεκτρονικών μέσων, ενώ οι επιχειρήσεις οφείλουν κατά την ημερήσια έναρξη λειτουργίας τους να διατηρούν κατάλογο με τα ραντεβού, ο οποίος θα επιδεικνύεται στα ελεγκτικά όργανα. Επιπλέον, είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας προστασίας στο προσωπικό εργασίας και γαντιών μιας χρήσεως, καθώς και η χρήση αντισηπτικού