Το 94% άγγιξε την περσινή χρονιά η πτώση στην κίνηση επιβατών κρουαζιέρας στη χώρα μας, επιβεβαιώνοντας όλες τις εκτιμήσεις που έκαναν λόγο για καταστροφική σεζόν, εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού. Επιπτώσεις που έριξαν στο ναδίρ τη βιομηχανία, παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Το 94% άγγιξε την περσινή χρονιά η πτώση στην κίνηση επιβατών κρουαζιέρας στη χώρα μας, επιβεβαιώνοντας όλες τις εκτιμήσεις που έκαναν λόγο για καταστροφική σεζόν, εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού. Επιπτώσεις που έριξαν στο ναδίρ τη βιομηχανία, παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΚΦΝ), στα ελληνικά λιμάνια είχαμε μόλις 267.000 αφίξεις επιβατών σε 247 calls κρουαζιερόπλοιων σε όλους τους προορισμούς. Μόλις μία χρονιά πριν, το 2019, οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας στους ελληνικούς προορισμούς έφτασαν τα 5,5 εκατ. σε 3.899 calls, ενώ οι προβλέψεις για τη φετινή σεζόν, και υπό την προϋπόθεση ότι οι εμβολιασμοί θα έχουν αποτέλεσμα και δεν θα έχουμε νέα lockdowns όλη τη χρονιά, κάνουν λόγο για 1,5 εκατ. αφίξεις.
Σύμφωνα με την ΕΚΦΝ, το 2019 ήταν μια χρονιά με σημαντικές βελτιώσεις σχεδόν σε όλους τους προορισμούς και φυσικά καταλήξαμε σε μια σημαντική ολική αύξηση της τάξεως περίπου 15%, αρκετά σεβαστή βελτίωση, μιας που για πολλά έτη η ετήσια αύξηση κυμαινόταν σε περίπου 7%. Η αξιόλογη αύξηση του 2019 θα συνεχιζόταν και το 2020 κατά ποσοστό περίπου 10%, σύμφωνα με τις προβλέψεις του industry, πριν να εμφανισθεί φυσικά η επιδημία και η συνεχιζόμενη καταστροφή που έφερε στον κλάδο.
«Το 2020, παρόλο που είχε ξεκινήσει η κρουαζιέρα, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα οι εταιρείες αναγκάστηκαν να ανακαλέσουν τη συνέχιση των δρομολογίων τους εξαιτίας της πανδημίας και της έξαρσης των κρουσμάτων που εμφανίστηκαν. Έτσι λοιπόν είχαμε μια σχεδόν νεκρή θερινή περίοδο στην κρουαζιέρα με τα αναμενόμενα καταστροφικά αποτελέσματα στις τοπικές κοινωνίες, στην οικονομία, αλλά και στο industry γενικότερα», αναφέρει ο πρόεδρος της Ένωσης Θεόδωρος Κόντες και προσθέτει: «Προς το τέλος της season επιχείρησαν γνωστές εταιρείες την επανεκκίνηση, αλλά δυστυχώς τα πλοία ξανασταμάτησαν σύντομα με αφορμή τη 2η επιδημική έξαρση που ακολούθησε. Έτσι φτάσαμε στα αναφερόμενα αποτελέσματα του 2020, που όπως αποδεικνύεται υπήρχε μια μείωση σε σύγκριση με το 2019 της τάξεως του 94% και φυσικά με το σύνολο των πλοίων να είναι παροπλισμένα ή να ταξιδεύουν drifting σε διάφορα ασφαλή μέρη με μειωμένη ταχύτητα αναμένοντας οδηγίες».
Η επόμενη μέρα
Με την έναρξη των εμβολιασμών αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που εφαρμόζονται υπάρχουν πλέον οι ελπίδες, αναφέρει η Ένωση, για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, πάντα φυσικά ακολουθώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα πλοίων, λιμένων και γενικά μεταφορικών μέσων.
«Ελπίζοντας ότι το θέμα της πανδημίας θα τεθεί υπό έλεγχο, οι εταιρείες ξανά προγραμματίζουν την επανεκκίνηση, αλλά σημειώνουμε ότι οι ανακοινώσεις εταιρειών με συγκεκριμένες αναχωρήσεις μετατίθενται σε μελλοντικές ημερομηνίες, με την παρούσα στιγμή η επανεκκίνηση ορισμένων εταιρειών να είναι τον μήνα Μάιο / Ιούνιο, αλλά και άλλες προγραμματίζουν για Αύγουστο ή αργότερα. Έτσι λοιπόν έχουμε κάνει προβλέψεις για το 2021 φυσικά με λιγότερο αριθμό πλοίων και επιβατών. Η ολική πρόβλεψη του 2021 είναι να επαναφέρουμε ένα ικανοποιητικό ποσοστό περίπου 20% επιπλέον από τα αποτελέσματα του 2020, μειώνοντας έτσι τις απώλειες συγκριτικά με το 2019 από το 94% στο 74%».
Τέλος, συνοψίζοντας τα δεδομένα και τις μελλοντικές προβλέψεις του industry, μέχρι να αποκτηθεί η εμπιστοσύνη των επιβατών και όχι μόνο, αναφέρουμε για μια φορά ακόμη ότι για να φτάσουμε ξανά τα αποτελέσματα του 2019, όχι μόνο στην πατρίδα μας αλλά παγκοσμίως, ίσως χρειαστούν τουλάχιστον τέσσερα έτη ακόμη, αναμένοντας μια πλήρη επαναλειτουργία το 2025 περίπου.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι περίπου 27 πλοία αποσύρθηκαν για επανακύκλωση (scrap) και επιπλέον 18 πλοία πουλήθηκαν προς άλλους investors και μένει να δούμε τη συνέχιση της λειτουργίας τους σε άλλους προορισμούς, ή χρήση ως πλωτά ξενοδοχεία κ.λπ.
Μικρότερα πλοία
Επίσης υπάρχει μια αρκετά ικανοποιητική τάση για νέες κατασκευές πολυτελέστατων μικρού μεγέθους πλοίων, τα expeditions vessels. Οι νέες κατασκευές όλων των πλοίων ανέρχονται σε περίπου 38 luxury cruisers χωρητικότητας από 200 έως 500 επιβάτες με προγραμματισμό σε ειδικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένων και των ελληνικών νησιών.
Είναι επίσης αξιοσημείωτη η μείωση ή και μηδενική κατασκευή νέων παραγγελιών πλοίων στα γνωστά ναυπηγεία που κατασκευάζουν τα mega ships.
Το εμβολιαστικό πρόγραμμα παγκοσμίως θα πρέπει να επισπευσθεί με ιδιαίτερα προσεκτικούς ρυθμούς και να συνεχίσει την παρακολούθηση της πανδημίας, ούτως ώστε να φτάσουμε το συντομότερο σε ικανοποιητικό στάδιο ανοσίας και να εξασφαλίσουμε ασφαλή προγράμματα μεταφορών που συμπεριλαμβάνονται στα τουριστικά προγράμματα και φυσικά και στον θαλάσσιο τουρισμό. Οι τεχνικές βελτιώσεων που εφαρμόζονται στα κρουαζιερόπλοια (π.χ. Air conditioning) αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που ακολουθούνται είναι προς τη σωστή κατεύθυνση για να υπάρξει ασφαλές περιβάλλον επί των πλοίων και να βοηθήσουν θετικά για το σωστό restart της κρουαζιέρας.