Σε ύψη ρεκόρ έχει εκτιναχθεί το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων διά θαλάσσης από την Κίνα προς την Ευρώπη μέσα σε οκτώ μόλις εβδομάδες, καθώς παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε κοντέινερ, σε μια εξέλιξη που πυροδοτεί έντονες ανησυχίες για διατάραξη του παγκόσμιου εμπορίου και της παγκόσμιας αλυσίδας τροφοδοσίας αγαθών.
Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
Σε ύψη ρεκόρ έχει εκτιναχθεί το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων διά θαλάσσης από την Κίνα προς την Ευρώπη μέσα σε οκτώ μόλις εβδομάδες, καθώς παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε κοντέινερ, σε μια εξέλιξη που πυροδοτεί έντονες ανησυχίες για διατάραξη του παγκόσμιου εμπορίου και της παγκόσμιας αλυσίδας τροφοδοσίας αγαθών.
Το κόστος μεταφοράς έχει υπερτριπλασιαστεί και αυτό έχει ήδη δημιουργήσει ανησυχίες στις αγορές της Ευρώπης, καταδεικνύοντας ταυτόχρονα και τον ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η Κίνα στην παγκόσμια αλυσίδα τροφοδοσίας, μετά δε και τις ελλείψεις που σημειώνονται στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη σε επεξεργαστές για αυτοκίνητα. Πιο συγκεκριμένα, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ 40 ποδών από την Ασία στη Β. Ευρώπη έχει αυξηθεί από τα 2.000 δολάρια τον Νοέμβριο του 2020 σε περισσότερα από 9.000 δολάρια, σύμφωνα με ναυτιλιακές εταιρείες και εισαγωγούς, τους οποίους επικαλείται δημοσίευμα των «F.T.». Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Λαρς Γένσεν της εταιρείας συμβούλων SeaIntelligence, η κατάσταση αυτή αποδίδεται στην έλλειψη κοντέινερ, καθώς υπάρχει αυτή τη στιγμή μεγάλη στενότητα στην αγορά.
Οι σημερινές συνθήκες έρχονται σε αντίθεση με την εικόνα του πρώτου εξαμήνου του 2020 όταν χιλιάδες άδεια κοντέινερ στοιβάζονταν στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ από τη στιγμή που οι ναυτιλιακές εταιρείες είχαν βρεθεί αντιμέτωπες με ακυρώσεις παραγγελιών και δρομολογίων, αφού η εξάπλωση του κορονοϊού είχε διακόψει αιφνιδιαστικά το παγκόσμιο εμπόριο. Όταν όμως η ζήτηση στη Δύση για αγαθά που κατασκευάζονται στην Ασία ανέκαμψε στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών για διάθεση κοντέινερ και μεταφορά αγαθών ώθησε τους ναύλους σε επίπεδα ρεκόρ. Στην άνοδο του κόστους έχει συμβάλει και ο συνωστισμός που παρατηρείται στα διεθνή λιμάνια, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να χρεώνουν επιπλέον προμήθειες προκειμένου να αποζημιώνονται για τον μεγάλο χρόνο αναμονής για να ξεφορτώσουν τα εμπορεύματα.
Ενώ όμως υπάρχει τόσο μεγάλη συμφόρηση στους θαλάσσιους δρόμους Ασίας-Ευρώπης, το κόστος μεταφοράς από Κίνα σε ΗΠΑ έχει παραμείνει σταθερό από τον Οκτώβριο του 2020, οπότε η κινεζική κυβέρνηση ζήτησε από τις ναυτιλιακές εταιρείες να μην αυξήσουν τους ναύλους.
Η Βρετανική Ένωση Κατασκευαστών Οικιακών Συσκευών ανακοίνωσε ότι τα μέλη της επιβαρύνθηκαν με ένα κόστος μεταφοράς διά θαλάσσης από την Κίνα αυξημένο έως και 300% από τις αρχές του 2020, ενώ υπήρξαν και κάποιες περιπτώσεις που η αύξηση του κόστους ήταν μεγαλύτερη από το κέρδος που απέφεραν τα εν λόγω προϊόντα, συνεπώς το κόστος αυτό θα πρέπει να μετακυλιστεί στους τελικούς χρήστες, δηλ. τους καταναλωτές. «Οι παραγωγοί δεν θα μπορέσουν όμως τελικά να απορροφήσουν ένα τόσο μεγάλο κόστος μεταφορών» καταλήγει η ανακοίνωση της ένωσης.
Η μείωση των μεταφορών και οι καθυστερήσεις αρχίζουν να πλήττουν την παγκόσμια αλυσίδα τροφοδοσίας αγαθών, σύμφωνα με οικονομολόγους, οι οποίοι προειδοποιούν ότι οι πιέσεις θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο πριν να περιοριστούν.