Ως επιταχυντής μιας σειράς ψηφιακών τάσεων, που ήδη βρισκόταν σε άνοδο, λειτουργεί - και - στην Ελλάδα η πανδημία του COVID-19, με το Ιnternet να αλλάζει τον τρόπο που λειτουργούν οι πολίτες στην καθημερινότητά τους, σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας. Για παράδειγμα, από την έναρξη της πανδημίας, καταγράφεται στη χώρα μας αύξηση κατά 28% στη χρήση online τραπεζικών συναλλαγών. Πλέον, το 66% των Ελλήνων κάνει ηλεκτρονικές συναλλαγές με τις τράπεζες.
Ως επιταχυντής μιας σειράς ψηφιακών τάσεων, που ήδη βρισκόταν σε άνοδο, λειτουργεί - και - στην Ελλάδα η πανδημία του COVID-19, με το Ιnternet να αλλάζει τον τρόπο που λειτουργούν οι πολίτες στην καθημερινότητά τους, σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας. Για παράδειγμα, από την έναρξη της πανδημίας, καταγράφεται στη χώρα μας αύξηση κατά 28% στη χρήση online τραπεζικών συναλλαγών. Πλέον, το 66% των Ελλήνων κάνει ηλεκτρονικές συναλλαγές με τις τράπεζες.
Στο μεταξύ, κατά 17% αυξήθηκε ο αριθμός των Ελλήνων, που κάνουν online συναλλαγές με Δημόσιο, με το σχετικό ποσοστό να ανέρχεται πλέον (Νοέμβριος 2020) στο 42%. Ανοδικά κινούνται στη χώρα μας, από το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης μέχρι και σήμερα, μια σειρά από άλλες ψηφιακές δραστηριότητες: η παρακολούθηση Web TV αυξήθηκε κατά 20%, με το 47% των Ελλήνων να έχει υιοθετήσει αυτήν τη δραστηριότητα.
Στο μεταξύ, η χρήση οnline games αυξήθηκε κατά 30%, καθώς πλέον το 44% των χρηστών του Διαδικτύου απαντά ότι παίζει παιχνίδια ηλεκτρονικά. Ανοδικά κινείται και ο αριθμός των πολιτών, που παρακολουθούν online εκπαιδευτικά σεμινάρια/Webinars με, με τη χρήση τους να αυξάνεται κατά 32% και να αφορά πλέον το 23% των χρηστών του Internet.
Την παραπάνω εικόνα αποτυπώνει το τελευταίο “κύμα” της Πανελλήνιας Έρευνας “Focus on Tech Life” της Focus Bari, η οποία διενεργήθηκε τον Νοέμβριο του 2020.
Και οι μεγαλύτερες ηλικίες
Ένα από τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας είναι ότι πλέον και οι μεγαλύτερες ηλικίες των Ελλήνων συμπεριλαμβάνονται ενεργά στον “digital world”. Στις ηλικίες 55-64 ετών, η χρήση του Διαδικτύου φτάνει πλέον (2ο εξάμηνο του 2020) το 88%, έχοντας αυξηθεί κατά 8% την περίοδο της πανδημίας.
Αλλά και στις ακόμη μεγαλύτερες ηλικίες, 65-74 ετών, καταγράφεται άνοδος της χρήσης του Internet. Πλέον, το 66% των ατόμων, που ανήκουν σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα, χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο, ποσοστό αυξημένο κατά 10% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
Σύμφωνα με την έρευνα Focus Bari, συνολικά 9 στους 10 Έλληνες χρησιμοποιούν πλέον το Internet, με το ποσοστό να έχει αυξηθεί κατά 2% το 2ο εξάμηνο του 2020 έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου και να φτάνει το 92% μεταξύ Ελλήνων 16-74 χρόνων. Πρακτικά, όλοι οι Έλληνες είναι πλέον χρήστες του Internet, ενώ οι συνθήκες της πανδημίας πυροδότησαν την ήδη υπάρχουσα τάση ανάπτυξης της digital ζωής στην καθημερινότητα.
Εκτόξευση των social media
Ως φυσικό επακόλουθο, επτά στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι αύξησαν τον χρόνο (και ενέργεια) που αφιερώνουν στα social media από την έναρξη των lockdown, τον περασμένο Μάρτιο έως σήμερα. Η χρήση του Facebook έχει φτάσει πλέον στο 75%, με τρεις στους τέσσερις Έλληνες να έχουν τουλάχιστον ένα προφίλ.
Ακολουθούν τα Youtube και Instagram στο 62% και 55% αντίστοιχα. Ωστόσο, ο αυξημένος χρόνος έκθεσης και διάδρασης στα social δεν είναι πάντα θετικός. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Focus Bari, δύο στους τρεις Έλληνες αγαπούν τα social γιατί τους κρατούν σ’ επαφή με φίλους, με την κοινωνία και γενικότερα, τους κάνουν να νιώθουν συνδεδεμένοι με τον “έξω κόσμο”. Επίσης, δύο στους πέντε χρησιμοποιούν τα social media για να προβάλουν την δουλειά τους ή/και να προσφέρουν επαγγελματικές υπηρεσίες τους.
Πάντως, τρεις στους πέντε παραδέχονται ότι αφιερώνουν στα social περισσότερο χρόνο απ’ όσο θα ήθελαν και συχνά παρασύρονται απ’ αυτά και αμελούν άλλες δράσεις που θα ήθελαν να κάνουν, όπως διάβασμα, κάποιο άλλο χόμπυ, άθλημα. Μάλιστα, δύο στους πέντε κάθε μέρα λένε το πρωί στον εαυτό τους ότι δεν θα παρασυρθούν από τα social media, όμως δεν το καταφέρνουν.
Ένας στους τρεις ομολογεί ότι συχνά τα social τον/την κάνουν να αισθάνεται ακόμα περισσότερη μοναξιά - παρά την “σύνδεση” - καθώς κάποια posts φίλων τους κάνουν να αισθάνονται κατάθλιψη. Ειδικά τα posts με φωτογραφίες από εποχές προ πανδημίας, τους κάνουν να αισθάνονται θλίψη.