Ο Μπόρις Τζόνσον άνοιξε το 2021 χαιρετίζοντας την «καταπληκτική στιγμή για αυτήν τη χώρα» που απαλλάσσεται από τα δεσμά με την Ευρωπαϊκή Ένωση. «Έχουμε την ελευθερία μας στα χέρια μας και εναπόκειται σε εμάς να την αξιοποιήσουμε στο έπακρο», δήλωσε στους πολίτες μετά τη συμφωνία με τις Βρυξέλλες. Αλλά οι πρώτες μέρες του Brexit χαρακτηρίστηκαν περισσότερο για τους Βρετανούς από επιπλέον κόστος, καθυστερήσεις και γραφειοκρατία από κάθε νέα ελευθερία. Tο Politico παραθέτει πέντε όψεις που το «διαζύγιο» έγινε πραγματικό άμεσα στην καθημερινότητα πολιτών και επαγγελματιών τις πρώτες ημέρες του χρόνου.
Ο Μπόρις Τζόνσον άνοιξε το 2021 χαιρετίζοντας την «καταπληκτική στιγμή για αυτήν τη χώρα» που απαλλάσσεται από τα δεσμά με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
«Έχουμε την ελευθερία μας στα χέρια μας και εναπόκειται σε εμάς να την αξιοποιήσουμε στο έπακρο», δήλωσε στους πολίτες μετά τη συμφωνία με τις Βρυξέλλες.
Αλλά οι πρώτες μέρες του Brexit χαρακτηρίστηκαν περισσότερο για τους Βρετανούς από επιπλέον κόστος, καθυστερήσεις και γραφειοκρατία από κάθε νέα ελευθερία. Tο Politico παραθέτει πέντε όψεις που το «διαζύγιο» έγινε πραγματικό άμεσα στην καθημερινότητα πολιτών και επαγγελματιών τις πρώτες ημέρες του χρόνου.
Αλυσίδες εφοδιασμού
Οι αλυσίδες διανομής για εξειδικευμένους εμπόρους λιανικής πώλησης και επιχειρήσεις που πωλούν προϊόντα υψηλής ποιότητας αισθάνονται ήδη την πίεση του Brexit.
Η Brooks England - η οποία παράγει δερμάτινες σέλες υψηλής ποιότητας - δημοσίευσε ένα μήνυμα στο διαδικτυακό της κατάστημα που λέει ότι δεν θα μπορεί να πουλήσει αντικείμενα στη χώρα της. Όλα όσα κατασκευάζονται στο εργοστάσιό της στο West Midlands αποστέλλονται πρώτα στο κέντρο διανομής της εταιρείας στην Ιταλία.
Ο αστέρας της Star Trek, William Shatner, εντόπισε το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μικροέμποροι ήδη από τον Οκτώβριο. Ο Shatner είπε ότι ήταν «πάρα πολύ για ένα μικρό κατάστημα», όπως το διαδικτυακό του κατάστημα, να πληρώσει για τη συμπλήρωση εγγράφων ΦΠΑ που χρειάζονται τώρα για την αποστολή στη Βρετανία.
Ο ΦΠΑ στο Ηνωμένο Βασίλειο εισπράττεται τώρα στο σημείο πώλησης και οι διαδικτυακοί λιανοπωλητές πρέπει να εγγραφούν για να εισπράξουν τον φόρο και να συμπληρώσουν τα απαιτούμενα έγγραφα με τη φορολογική αρχή HM Revenue and Customs με επιπλέον κόστος. Η κίνηση σημαίνει ότι ο Shatner δεν θα λάβει παραγγελίες στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ένας άλλος διαδικτυακός έμπορος ποδηλάτων, η Dutch Bike Bits, η οποία ειδικεύεται σε μέρη, έχει καταστήσει σαφές ότι το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η μόνη χώρα στον κόσμο που δεν θα στείλει λόγω του νέου φορολογικού καθεστώτος.
Υπηρεσίες ροής
Βρετανοί καταναλωτές που εδρεύουν ή ταξιδεύουν σε χώρες της ΕΕ - και το αντίστροφο - δεν θα μπορούν πλέον να έχουν πρόσβαση σε προγράμματα από τη χώρα καταγωγής τους μέσω υπηρεσιών ροής όπως το Sky και το Netflix.
Λόγω του τέλους της "ψηφιακής φορητότητας" μεταξύ της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου, βρετανικά κλασικά τηλεοπτικά όπως το "Only Fools and Horses" που ήταν προηγουμένως διαθέσιμα στους Βρετανούς πελάτες της Sky με έδρα την ΕΕ, περιορίζονται πλέον στους θεατές στο Ηνωμένο Βασίλειο Τα παιχνίδια που κάποτε προβλήθηκαν στο Amazon Prime θα μεταφερθούν μόνο στα βρετανικά σαλόνια, επιβεβαίωσε η υπηρεσία στο Cord Busters.
Η Sky και η Netflix απέρριψαν το αίτημα σχολιασμού του Politico, παραπέμποντας στις σελίδες των Συχνών Ερωτήσεων. «Συκγεκριμένοι κανόνες σημαίνουν ότι τα άτομα εντός της ΕΕ μπορούν να μεταδίδουν περιεχόμενο σε όλες τις χώρες της ΕΕ», αναφέρει ο ιστότοπος της Sky.
«Από την 1η Ιανουαρίου 2021, το Ηνωμένο Βασίλειο δεν θα είναι πλέον μέλος της ΕΕ, επομένως δεν θα είμαστε σε θέση να παρέχουμε αυτήν την υπηρεσία με τον ίδιο τρόπο». Η Amazon Prime και η Disney Plus δεν απάντησαν αμέσως σε αιτήματα για σχολιασμό.
Ωστόσο, υπάρχει ελπίδα για τους Βρετανούς με έδρα στην ΕΕ για την επόμενη τηλεοπτική σειρά τους. Εάν το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ καταφέρουν να καταλήξουν σε παρόμοια συμφωνία «διασυνοριακής φορητότητας» με εκείνη που επιτεύχθηκε με την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία, θα μπορούσε να συνεχιστεί η κανονική υπηρεσία ροής.
Φρέσκα προϊόντα
Λιγότερο από μία εβδομάδα και τα σάντουιτς έχουν έλλειψη. Οι κάτοικοι του Παρισιού που λαχταρούν ένα φρέσκο σάντουιτς για το μεσημεριανό τους διάλειμμα βρήκαν κενά ράφια σε μερικά βρετανικά καταστήματα στη γαλλική πρωτεύουσα, καθώς οι εταιρείες που προσπάθησαν να παρασκευάσουν φρέσκα σνακ και γεύματα, δεν τα κατάφεραν, επικαλούμενες διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού λόγω του Brexit.
Σε ένα κατάστημα Marks & Spencer Food στο 16ο διαμέρισμα, ένα σημείωμα σε ένα άδειο ψυγείο ενημέρωσε τους πελάτες ότι «λόγω των τελευταίων κυβερνητικών αποφάσεων σχετικά με τη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Γαλλίας, δεν μπορέσαμε να λάβουμε την αποστολή μας σήμερα».
Εκπρόσωπος της εταιρείας είπε ότι ο αντίκτυπος ήταν αισθητός «κυρίως στα προϊόντα διατροφής» αλλά αρνήθηκε να αναφέρει συγκεκριμένα προϊόντα. Φωτογραφίες από τα κενά ράφια που μοιράστηκαν στο Twitter δείχνουν ότι το πρόβλημα επηρέασε τα έτοιμα γεύματα που περιέχουν φρέσκα προϊόντα ή προερχόμενα από προϊόντα ζωικής πορέλευσης, όπως σάντουιτς με μανιτάρια και ριζότο κοτόπουλου.
«Συνδέεται κυρίως με το Brexit καθώς μεταβαίνουμε σε νέους τρόπους εργασίας», δήλωσε ο εκπρόσωπος της M&S. «Βρισκόμαστε στην πέμπτη ημέρα και δεν μπορώ να δώσω ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο», σε λύση, πρόσθεσε, λέγοντας ότι η εταιρεία επικεντρώνεται στα καταστήματά της στο Παρίσι και εργάζεται για την επίλυση του ζητήματος «το συντομότερο δυνατό».
Άλλα καταστήματα M&S στο Παρίσι, όπως στη βόρεια πόλη της Λιλ, αρνήθηκαν να σχολιάσουν τις ελλείψεις. Κάποια καταστήματα M&S στο Παρίσι έκλεισαν την Τρίτη, αλλά ο εκπρόσωπος είπε ότι ήταν «ένα ξεχωριστό ζήτημα που δεν σχετίζεται με το Brexit».
Logistics
Το Brexit έχει κοστίσει στις παραδόσεις δεμάτων από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο. Μετά το τέλος της μεταβατικής περιόδου στις 31 Δεκεμβρίου, το Ηνωμένο Βασίλειο εγκατέλειψε την ευνοϊκή τιμή «ζώνη 1» της Deutsche Post DHL για τις χώρες της ΕΕ και εισήλθε στην πιο ακριβή «ζώνη 2» όπως και η Ελβετία και χρειάζεται να καλύψει υψηλότερο κόστος που συνδέεται με το Brexit, ανέφερε εκπρόσωπος της εταιρείας. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος αποστολής δέματος 5 κιλών στο Ηνωμένο Βασίλειο με την εταιρεία αυξήθηκε από 15,99 ευρώ σε 26,90 ευρώ. Οι επιχειρηματίες αντιμετωπίζουν επιπλέον χρεώσεις - κάτι που έχουν ανακοινωθεί επίσης οι FedEx / TNT και UPS.
Οι πελάτες ενδέχεται επίσης να χρειαστεί να πληρώσουν επιπλέον εάν η παράδοσή τους υπερβαίνει τα όρια απαλλαγής από τους φόρους επί των πωλήσεων κατά την εισαγωγή πάπιας ή τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης. Οι διασυνοριακές μεταφορές έχουν πέσει μετά και τους περιορισμούς ταξιδιών λόγω του νέου στελέχους του κορωνοϊού στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ωστόσο, η DPD προειδοποίησε ότι τα πακέτα που ταξιδεύουν από το Ηνωμένο Βασίλειο στην Ιρλανδία αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις έως και 48 ωρών «ως αποτέλεσμα λειτουργικών αλλαγών λόγω του Brexit», αλλά πρόσθεσε ότι αναμένει ότι η υπηρεσία θα επανέλθει «πολύ σύντομα».
Διεθνή ταξίδια
Από το νέο έτος, πολλοί Βρετανοί που ζουν σε χώρες της ΕΕ βρήκανς πολλά εμπόδια στην επιστροφή στη χώρα που διαμένουν λόγω γραφειοκρατίας, σύγχυσης σχετικά με τους κανόνες και υπερβολικό ζήλο από το προσωπικό της αστυνομίας και των αεροπορικών εταιρειών.
Βρετανοί επιβάτες που ταξίδεψαν στη Γερμανία δήλωσαν ότι αποκλείστηκαν κατά λάθος από την επιβίβαση σε πτήσεις επειδή δεν είχαν συγκεκριμένο έγγραφο διαμονής - παρόλο που είχαν άλλα έγγραφα που αποδεικνύουν ότι ζούσαν εκεί.
Βρετανοί υπήκοοι που επιστρέφουν στην Ισπανία αντιμετώπισαν παρόμοια προβλήματα. Πολλοί επιβάτες βρήκαν ότι τα έγγραφα παραμονής τους πριν από το Brexit απορρίφθηκαν από το προσωπικό των αεροπορικών εταιρειών, το οποίο εμπόδισε τους Βρετανούς να επιβιβαστούν σε πτήση προς τη Μαδρίτη.
Στο αεροδρόμιο της Βαρκελώνης, οι Βρετανοί που έφτασαν από το Χίθροου ενημερώθηκαν από την αστυνομία της Ισπανίας να επιστρέψουν με πτήση για το Λονδίνο, σύμφωνα με μαρτυρία επιβάτη. Είπε ότι τελικά κατάφερε να το αποφύγει επειδή έχει διπλή υπηκοότητα ΕΕ-ΗΒ.
Η βρετανική πρεσβεία στην πρωτεύουσα της Ισπανίας έγραψε στα κοινωνικά μέσα: «Αυτό δεν πρέπει να συμβαίνει».
naftemporikigr