Τα παιχνιδάδικα, τα βιβλιοπωλεία και κυρίως τα e-shops φαίνεται να πήραν το μεγαλύτερο κομμάτι της χριστουγεννιάτικης πίτας, ενώ αντίθετα τα κοσμηματοπωλεία και τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης έμειναν πίσω στην κούρσα του λιανεμπορίου για τον εορταστικό τζίρο του τελευταίου δεκαπενθημέρου του 2020.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Τα παιχνιδάδικα, τα βιβλιοπωλεία και κυρίως τα e-shops φαίνεται να πήραν το μεγαλύτερο κομμάτι της χριστουγεννιάτικης πίτας, ενώ αντίθετα τα κοσμηματοπωλεία και τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης έμειναν πίσω στην κούρσα του λιανεμπορίου για τον εορταστικό τζίρο του τελευταίου δεκαπενθημέρου του 2020.
Στην αγορά του παιχνιδιού σίγουρα έπαιξε ρόλο η παράδοση εκτός (click away), δίνοντας ώθηση στις πωλήσεις κυρίως των μικρών καταστημάτων, πολλά από τα οποία έφτασαν στο 100% του περσινού τζίρου τους. Μάλιστα, υπάρχουν και περιπτώσεις επαγγελματιών που αναφέρουν ότι ξεπέρασαν αυτόν τον πήχη. Η αγορά κινήθηκε με πολλές ταχύτητες την περίοδο των γιορτών, όπως σημειώνει στη «Ν» ο Ιωάννης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του ΣΕΒΠΠΑ (Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών). Αν και είναι νωρίς για να γίνει αποτίμηση, φαίνεται ότι οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς «έσωσαν» μεν ένα ποσοστό πάνω από 15%-20% του περσινού τζίρου τους, αλλά δυσκολεύτηκαν να λειτουργήσουν με το click away.
Επίσης τα e-shops εμφάνισαν «διακοπές», καθώς δεν άντεξαν τον μεγάλο όγκο παραγγελιών και οι εταιρείες courier δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στις έκτακτες συνθήκες, παρά τις επενδύσεις σε αναβάθμιση υποδομών και ενίσχυση ανθρώπινου δυναμικού ήδη από το πρώτο lockdown. Έτσι βγήκαν μπροστά κάποιοι μικροί παίκτες που πήραν ασυνήθιστα μεγάλο μερίδιο από την πίτα του εορταστικού τζίρου. Οι εταιρείες που είναι στη μέση της κατάταξης, μικρά δίκτυα και κάποιες βιοτεχνίες, έφτασαν μέχρι το 30% περίπου του περσινού τζίρου τους. Την ίδια στιγμή αυξήθηκε η ζήτηση για είδη δώρων στα super market και ενισχύθηκαν εντυπωσιακά οι πωλήσεις στα καταστήματα της περιφέρειας. Καθώς οι πολίτες αντιμετώπισαν περιορισμούς στις μετακινήσεις από νομό σε νομό αναγκάστηκαν να κάνουν τις αγορές τους στα πλησιέστερα καταστήματα. Δεδομένου λοιπόν ότι η πανδημία άλλαξε άρδην τις τάσεις και τα δεδομένα στην αγορά, θα ήταν αυθαίρετο να πει κανείς τι ποσοστό του περσινού τζίρου κατάφερε να συγκεντρώσει στο σύνολό της κατά την εορταστική περίοδο, πριν οριστικοποιηθούν τα στοιχεία. Είναι στοίχημα αν μπήκε στα ταμεία των επιχειρήσεων ένα 50%-60% των περσινών εισπράξεων.
Καλά πήγαν και τα βιβλιοπωλεία, με το άνοιγμά τους να λειτουργεί, σύμφωνα με τους επαγγελματίες, ως βαλβίδα αποσυμπίεσης στην ψυχολογικά φορτισμένη, λόγω της πανδημίας, ελληνική κοινωνία. Δεδομένου ότι ήταν και τα μόνα καταστήματα -μαζί με τα super market και τα καταστήματα εποχικών ειδών- στα οποία μπορούσε να μπει κανείς για να κάνει τα ψώνια του, δημιουργήθηκε κοσμοσυρροή τις ημέρες μεταξύ των αργιών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Ο κόσμος της αγοράς του βιβλίου, βιβλιοπωλεία και εκδότες, είναι ευχαριστημένος, όπως αναφέρει στη «Ν» η Πόλα Καπόλα, πρόεδρος του Συλλόγου Εκδοτών Βιβλίου Αθηνών (ΣΕΒΑ), αν και δεν είναι σε θέση να εκτιμήσει σε τι βαθμό καλύφθηκε μέρος του χαμένου τζίρου από τα lockdowns που προηγήθηκαν, υπενθυμίζοντας ότι η πτώση στον κλάδο είχε φτάσει στο 30%. Πάντως, το τελευταίο δεκαπενθήμερο του 2020 ο τζίρος της αγοράς εκτοξεύθηκε και δεν έλειψαν επαγγελματίες που έλεγαν ότι είχαν καιρό να δουν τόσο κόσμο στα μαγαζιά τους.
Κοσμηματοπωλεία - ένδυση
Το ίδιο ισχύει για τα καταστήματα εποχικών ειδών, ενώ στον αντίποδα βρέθηκαν κλάδοι του λιανεμπορίου όπως τα κοσμηματοπωλεία και τα είδη πολυτελείας. Οι απώλειες στο σύνολο της αγοράς ξεπερνούν το 50% από την αρχή του 2020 και η εορταστική περίοδος δεν βοήθησε για να περιοριστούν οι απώλειες. Ειδικά η αγορά κοσμημάτων και ρολογιών αναδεικνύεται στον πιο αδύναμο κρίκο του λιανεμπορίου, με πολλές μικρές επιχειρήσεις να γράφουν απώλειες που ξεπερνούν ακόμη και το 70%-80%, καθώς η κρίση και οι περιορισμοί οδήγησαν σε αναβολή μυστηρίων όπως βαφτίσεις και γάμοι και απέτρεψαν τους καταναλωτές από μη αναγκαίες δαπάνες. Επιπλέον μια μικρή μόνο μερίδα της αγοράς διαθέτει ψηφιακή βιτρίνα -περίπου τρεις στις δέκα επιχειρήσεις- με αποτέλεσμα να μην είναι σε θέση να πραγματοποιήσουν πωλήσεις για ένα μεγάλο διάστημα. Οι λίγες εταιρείες που διαθέτουν υποδομές για ηλεκτρονικές πωλήσεις δούλεψαν και την περίοδο των γιορτών, αξιοποιώντας το click away με αποτέλεσμα να γράφουν απώλειες μέχρι 30%.
Μέσω διαδικτύου αλλά και μέσω των φαρμακείων διασώθηκαν οι πωλήσεις στον κλάδο καλλυντικών, δεδομένου ότι οι εξειδικευμένες αλυσίδες παραμένουν κλειστές, αν και την περίοδο των γιορτών αρκετά σημεία πώλησης λειτούργησαν με παράδοση εκτός καταστήματος. Η αγορά σε κάποια κανάλια έγραψε θετικό πρόσημο, ενώ αρώματα και καλλυντικά προτιμήθηκαν στα χριστουγεννιάτικα δώρα και λόγω των προσφορών στις οποίες προχώρησαν τα μεγάλα e-shop. Λιγότερο κινήθηκαν στις γιορτές είδη ένδυσης και υπόδησης, ενώ αντίθετα τα αθλητικά είδη φαίνεται να διατήρησαν τη δυναμική τους στο πλαίσιο των νέων τάσεων που ενισχύθηκαν με την πανδημία και θέλουν τους καταναλωτές να αθλούνται περισσότερο.
Ειδικότερα τα καταστήματα ένδυσης προσβλέπουν στην επικείμενη εκπτωτική περίοδο για να ανεβάσουν τους τζίρους τους και ήδη προσφεύγουν σε καμπάνιες με δέλεαρ προσφορές για να δεσμεύσουν την πελατεία τους.