Νικητές στη μάχη για τον εορταστικό τζίρο φαίνεται να βγαίνουν τα σούπερ μάρκετ, τα παιχνιδάδικα, τα καταστήματα εποχικών ειδών, τα βιβλιοπωλεία, καθώς και τα e-shops, ενώ από την άλλη πλευρά ένδυση-υπόδηση (αθλητικών εξαιρουμένων) κινήθηκαν σε χαμηλότερη ταχύτητα, τα είδη πολυτελείας σημείωσαν «βουτιά» τζίρου και τα ηλεκτρικά-ηλεκτρονικά μέτρησαν απώλειες το 2020. Σε κάθε περίπτωση, έντονη είναι η δυσφορία που επικρατεί στην αγορά για την ολική επαναφορά του... lockdown στο λιανεμπόριο, με τον εμπορικό κόσμο να ζητεί επαναλειτουργία με click in shop από τις 12 Ιανουαρίου και τους επαγγελματίες να εκπέμπουν «σήμα κινδύνου» για λήψη γενναιότερων μέτρων στήριξης.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Η κρίση Covid-19 «προκάλεσε» μια πολύμηνη εορταστική περίοδο στα σούπερ μάρκετ φέτος, όμως και ο Άγιος Βασίλης έφερε πολλά «δώρα» στις αλυσίδες, με τον τζίρο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς να καταγράφει σημαντικά αυξημένες επιδόσεις.
Όπως εκτιμούν, μιλώντας στη «Ν», αναλυτές της αγοράς αλλά και εκπρόσωποι των αλυσίδων ο διψήφιος ρυθμός ανάπτυξης που καταγράφεται τα τελευταίο δίμηνο στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ διατηρήθηκε και κατά την εορταστική περίοδο. Υπολογίζεται ότι το φετινό εορταστικό καλάθι έτρεξε με ρυθμό 10% έως 15% σε σχέση με πέρυσι.
Μάλιστα, οι πολύ θετικές επιδόσεις του Δεκεμβρίου οδηγούν σε αναθεώρηση των εκτιμήσεων των αναλυτών για τη συνολική πορεία του τζίρου των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων για το 2020. Συγκεκριμένα, οι εκτιμήσεις συγκλίνουν ότι η περσινή χρονιά θα «κλείσει» με αύξηση 9%-9,5% στον συνολικό τζίρο της αγοράς, έναντι της αρχικής πρόβλεψης του 8%-8,5%.
Ενδιαφέρον έχει να σημειωθεί ότι εξίσου υψηλές επιδόσεις κατέγραψαν και οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ κατά την εορταστική περίοδο. «Το ecommerce διατήρησε τη δυναμική του στο 2%-2,5% των πωλήσεων και την περίοδο των Χριστουγέννων. Πέρα από περιορισμένες ίσως περιπτώσεις, όλες οι αλυσίδες κάλυψαν τις ηλεκτρονικές παραγγελίες σε εύλογο χρόνο με αποτέλεσμα να μην παρατηρηθεί επιβράδυνση της ζήτησης στο ηλεκτρονικό κανάλι» σημειώνουν στελέχη των αλυσίδων.
Για τα σούπερ μάρκετ σχεδόν όλη η φετινή χρονιά κινήθηκε σε εορταστικό κλίμα, εξαιτίας των περιορισμών που προκαλεί η πανδημία Covid-19, με τις επιδόσεις του Δεκέμβρη να επιβεβαιώνουν και να επισφραγίζουν ένα ιδιαίτερα δυνατό «κλείσιμο» για το 2020 στις αλυσίδες.
Βασική παράμετρος αποτελεί το κλειστό κανάλι της εστίασης, που οδηγεί αναπόφευκτα σε αυξημένη κατανάλωση στη λιανική τροφίμων-ποτών. Παράλληλα, οι περιορισμοί στην κυκλοφορία πριμοδοτούν ακόμα περισσότερο τις επισκέψεις στα μεγάλα καταστήματα και οδηγούν σε μεγάλα καλάθια.
Μοναδική ίσως «παραφωνία» τον φετινό Δεκέμβριο είναι η πορεία πωλήσεων των ειδών bazaar, ελέω του περιορισμού πώλησης κάποιον κωδικών στα σούπερ μάρκετ.
Δεδομένου ότι πρόκειται για μια κατηγορία η οποία γενικά δεν συμμετέχει με μεγάλο ποσοστό στη συνολική εικόνα των εσόδων, δεν επηρεάζει σημαντικά τον τζίρο του Δεκεμβρίου. Στο σύνολο του έτους, ωστόσο, η κατηγορία bazaar εμφάνισε ιδιαίτερα υψηλές επιδόσεις ειδικά κατά τους μήνες του πρώτου lockdown με αποτέλεσμα το γενικό πρόσημο των εσόδων να είναι θετικό το 2020.
Η αυξητική πορεία της κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ το τελευταίο τρίμηνο, πέραν των άλλων βοήθησε τις αλυσίδες να ισοσκελίσουν γρηγορότερα τα έξοδα από το ιδιαίτερα επιβαρυμένο λειτουργικό κόστος που προκάλεσε το πρώτο lockdown του Μαρτίου, όταν και κλήθηκαν να ανταποκριθούν σε μηδενικό χρόνο στην εκτόξευση της ζήτησης.
«Όσο διαρκεί το lockdown και το λουκέτο στην εστίαση η εικόνα στις αλυσίδες θα διατηρήσει την ίδια δυναμική», σημειώνουν αναλυτές της αγοράς, οι οποίοι εκτιμούν επίσης ότι «το πρώτο τρίμηνο του 2021 τα σούπερ μάρκετ θα εξακολουθήσουν να καταγράφουν υψηλές ταχύτητες. Η εικόνα θα αλλάξει μόλις ολοκληρωθεί ο κύκλος του εμβολιασμού και οι καταναλωτές αισθανθούν ασφαλείς να επιστρέψουν στις παλιές τους αγοραστικές συνήθειες».