Προκειμένου να εκπίπτει η δαπάνη που αφορά κάποιο ταξίδι θα πρέπει να αποδεικνύεται ότι η δαπάνη ήταν πράγματι επαγγελματική και διενεργήθηκε προς το συμφέρον της επιχείρησης (λ.χ. σύναψη σύμβασης, ηλεκτρονική αλληλογραφία με τυχόν προγραμματισμένες συναντήσεις με επιχειρήσεις του κλάδου, επίσκεψη σε έκθεση προϊόντων κ.ο.κ.). Σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος να θεωρηθεί το ταξίδι όχι επαγγελματικό, αλλά προσωπικό ή αναψυχής και ως εκ τούτου η δαπάνη να μην αναγνωριστεί ως εκπεστέα (βλ. ΔΕΔ 3557/2019 και ΔΕΔ 826/2019).
Από την έντυπη έκδοση
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Επιστημονική ομάδα της ARTION
με την καθοδήγηση του Γιώργου Δαλιάνη www.artion.gr
Έκπτωση δαπάνης ταξιδίου
Προκειμένου να εκπίπτει η δαπάνη που αφορά κάποιο ταξίδι θα πρέπει να αποδεικνύεται ότι η δαπάνη ήταν πράγματι επαγγελματική και διενεργήθηκε προς το συμφέρον της επιχείρησης (λ.χ. σύναψη σύμβασης, ηλεκτρονική αλληλογραφία με τυχόν προγραμματισμένες συναντήσεις με επιχειρήσεις του κλάδου, επίσκεψη σε έκθεση προϊόντων κ.ο.κ.). Σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος να θεωρηθεί το ταξίδι όχι επαγγελματικό, αλλά προσωπικό ή αναψυχής και ως εκ τούτου η δαπάνη να μην αναγνωριστεί ως εκπεστέα (βλ. ΔΕΔ 3557/2019 και ΔΕΔ 826/2019).
Οι διαπιστώσεις και τα συμπεράσματα φορολογικού ελέγχου δεν συνιστούν «συμπληρωματικά στοιχεία»
Όπως κρίθηκε με την υπ’ αριθ. 1348/2020 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι διαπιστώσεις και τα συμπεράσματα του φορολογικού ελέγχου δεν συνιστούν «συμπληρωματικά στοιχεία», σύμφωνα με το άρθρο 84, παρ. 4, περιπτ. β, σε συνδυασμό με το άρθρο 68, παρ. 2, περιπτ. α του ΚΦΕ. Τούτο, δε, προέκυπτε με σαφήνεια από την υπάρχουσα νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (βλ. ΣτΕ 658/2020), δεδομένου ότι α) με τις αποφάσεις ΣτΕ 2934/2017 - ΣτΕ 2935/2017 του Δικαστηρίου κρίθηκε ότι «συμπληρωματικά στοιχεία», κατά την έννοια της διάταξης της περιπτ. β’, της παραγράφου 4, του άρθρου 84 του ΚΦΕ, σε συνδυασμό με τη διάταξη του άρθρου 68, παρ. 2, περιπτ. α’, του ΚΦΕ, είναι στοιχεία αποδεικτικά της ύπαρξης μη δηλωθέντος φορολογητέου εισοδήματος, τα οποία δικαιολογημένα δεν είχε υπόψη της η φορολογική αρχή κατά την οριζόμενη στο άρθρο 84, παρ. 1 του ΚΦΕ πενταετία και, περαιτέρω, β) με τις αποφάσεις ΣτΕ 172/2018 και ΣτΕ 173/2018 του Δικαστηρίου κρίθηκε, ειδικότερα, ότι δεν αποτελεί «συμπληρωματικό στοιχείο», κατά την παραπάνω έννοια, έκθεση ελέγχου του ΣΔΟΕ, στην οποία εμφανίζονταν οι πρωτογενείς καταθέσεις του αναιρεσείοντος σε ημεδαπές τράπεζες και με την οποία έγινε επεξεργασία των στοιχείων αυτών με αντιπαραβολικό έλεγχό τους με τα βιβλία και στοιχεία καθώς και με τις δηλώσεις φόρου εισοδήματος του αναιρεσείοντος.
Συμμετοχή σε συλλογικά όργανα νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου με τηλεδιάσκεψη
Με το άρθρο 23 του ν. 4712/2020 καταργήθηκε η προϋπόθεση της καταστατικής πρόβλεψης, ώστε να μπορεί η πρόσκληση για τη συνεδρίαση του συλλογικού οργάνου να προβλέπει τη διεξαγωγή αυτής εν όλω ή εν μέρει από απόσταση, με ηλεκτρονικά μέσα. Ειδικά ως προς τη γενική συνέλευση των ανωνύμων εταιρειών προβλέπεται μεν ότι για τη δυνατότητα συμμετοχής στη συνέλευση από απόσταση αρκεί σχετική πρόβλεψη στην πρόσκληση, όμως για τη διεξαγωγή της συνέλευσης αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα απαιτείται είτε καταστατική πρόβλεψη είτε σπουδαίος λόγος. Είναι φανερό ότι η ύπαρξη επιδημίας ή πανδημίας συνιστά τέτοιο σπουδαίο λόγο. Τέλος, προτείνεται η εισαγωγή ατομικού δικαιώματος μετόχου να διεξαχθεί ως προς αυτόν η συνεδρίαση με τηλεδιάσκεψη, εφόσον συντρέχει σπουδαίος λόγος. Αντίστοιχη ρύθμιση υπάρχει ήδη ως προς τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου.
Δημοφιλή ερωτήματα
Η ωφέλεια που προκύπτει υπέρ επιχείρησης από τη διαγραφή υποχρεώσεών της στο πλαίσιο της προπτωχευτικής διαδικασίας εξυγίανσης των άρθρων 99 επ. του Πτωχευτικού Κώδικα δεν συνιστά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα (βλ. Ε2164/2020).