Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 23 Δεκεμβρίου 2020 14:39

Ολλανδία: Φόβοι των εξαγωγέων φρούτων σε περίπτωση «άτακτου» Brexit

Με τον χρόνο για τις διαπραγματεύσεις αναφορικά με μια εμπορική συμφωνία του Brexit να εξαντλείται, Ολλανδοί εξαγωγείς οπωρολαχανικών φοβούνται ότι η αποτυχία επίτευξης μια συμφωνίας μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλες ουρές στα σύνορα και να χαλάσουν τα νωπά προϊόντα που μεταφέρουν τα φορτηγά.

Με τον χρόνο για τις διαπραγματεύσεις αναφορικά με μια εμπορική συμφωνία του Brexit να εξαντλείται, Ολλανδοί εξαγωγείς οπωρολαχανικών φοβούνται ότι η αποτυχία επίτευξης μια συμφωνίας μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλες ουρές στα σύνορα και να χαλάσουν τα νωπά προϊόντα που μεταφέρουν τα φορτηγά.

Η Ολλανδία εξήγαγε πέρυσι στη Βρετανία φρούτα και λαχανικά αξίας περίπου 2 δισεκ. ευρώ και το λιμάνι της, το Ρότερνταμ, είναι ο βασικός κόμβος για τα εμπορεύματα που περνούν από άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ προς τη Βρετανία.

Εάν η Βρετανία φύγει από την ΕΕ χωρίς μια εμπορική συμφωνία, οι εισαγωγές νωπών προϊόντων θα υπόκεινται σε χρονοβόρους υγειονομικούς και τελωνειακούς ελέγχους.

«Όταν τα φορτηγά μας είναι στο μέσο μιας τόσο μεγάλης ουράς, αυτό θα είναι καταστροφικό για τα προϊόντα μας διότι είναι νωπά και πρέπει να μεταφερθούν γρήγορα», δήλωσε στο Reuters ο Ντάκο Σολ, επικεφαλής επιμελητείας στην ένωση Ολλανδών παραγωγών φρούτων και λαχανικών. «Κάθε καθυστέρηση οδηγεί σε μείωση της τιμής του προϊόντος. Ο καταναλωτής θέλει πολύ φρέσκα προϊόντα».

Χώροι έκτακτης στάθμευσης στο Ρότερνταμ

Συνολικά περίπου 40 εκατ. τόνοι προϊόντων μεταφέρονται μεταξύ της Ολλανδίας και της Βρετανίας κάθε χρόνο μέσω Ρότερνταμ, του μεγαλύτερου λιμανιού της Ευρώπης.

Για να αποφευχθούν οι μεγάλες ουρές στους τερματικούς σταθμούς των φορτηγών, το λιμάνι του Ρότερνταμ οριοθέτησε πέρυσι χώρους έκτακτης στάθμευσης με χωρητικότητα έως 700 φορτηγών, καθώς αναμένεται μποτιλιάρισμα λόγω της αποχώρησης της Βρετανίας από την ΕΕ.

«Είμαστε όσο το δυνατόν πιο έτοιμοι», δήλωσε ο εκπρόσωπος της εταιρίας διαχείρισης του λιμανιού Λεόν Βίλεμς. «Χρειάζεται να υπάρξει ηλεκτρονική προειδοποιητική ενημέρωση για τα φορτία από την 1η Ιανουαρίου, διαφορετικά οι οδηγοί θα οδηγούνται εκτός τερματικού σταθμού και γι’ αυτή την περίπτωση έχουμε χώρους στάθμευσης όπου οι οδηγοί να μπορούν να ετοιμάζουν τα έγγραφα».

Ωστόσο, ο Μαρσέλ βαν Μπρούγκεν, διευθυντής μεταφορών στην ολλανδική εταιρία ABC Logistics, είπε ότι δεν έχει πειστεί ότι αυτό επαρκεί για να αποτρέψει τον συνωστισμό των οχημάτων.

«Ανησυχώ πολύ για καθυστερήσεις. Νομίζω ότι πολλές εταιρίες δεν έχουν ακόμα προετοιμαστεί, άρα τα φορτηγά θα φθάνουν στον τερματικό σταθμό χωρίς έγγραφα ή με τα λάθος έγγραφα. Θα υπάρξει κυκλοφοριακό κομφούζιο στον τερματικό σταθμό έως τον αυτοκινητόδρομο».

Πηγές: ΑΜΠΕ, Reuters.