Ένα βήμα εμπρός κάνει η Cosco, η οποία αποφάσισε να απαντήσει αναλυτικά για όλα τα θέματα που έχουν ανοίξει στο μεγάλο λιμάνι, και αφορούν τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, τον οποίο και ελέγχει μετοχικά (51%).
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ένα βήμα εμπρός κάνει η Cosco, η οποία αποφάσισε να απαντήσει αναλυτικά για όλα τα θέματα που έχουν ανοίξει στο μεγάλο λιμάνι, και αφορούν τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, τον οποίο και ελέγχει μετοχικά (51%).
Σε επιστολή του, που έχει αποστείλει στο υπουργείο Ναυτιλίας, ο ΟΛΠ έχει μαζέψει όλες τις «καυτές πατάτες» του μεγάλου λιμανιού και αναπτύσσει τα δικά του επιχειρήματα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως ένα από τα ζητήματα που τον απασχολούν περισσότερο είναι το επιπλέον 16% που θέλει να πάρει μέχρι τον Αύγουστο του 2021, αν και τα υποχρεωτικά έργα δεν θα έχουν ολοκληρωθεί όπως προβλέπεται στη σύμβαση.
Όπως αναφέρει στην επιστολή του ο ΟΛΠ, «σε καμία περίπτωση δεν δικαιούται κανείς να μιλά για εικονικές επενδύσεις όταν ο Όμιλος Cosco έχει έως σήμερα επενδύσει άμεσα στην Ελλάδα περισσότερα από 1,2 δισ. ευρώ, ενώ παράλληλα η ΟΛΠ ΑΕ έχει συμβασιοποιήσει ήδη τα 230 από τα συνολικά 293 εκατ. ευρώ των υποχρεωτικών επενδύσεων και έχει αναλάβει επιπλέον επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνονται στο Master Plan του Λιμένος (για Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας, Logistics Center, Κτίρια Στάθμευσης Αυτοκινήτων κ.ά.), χωρίς την ύπαρξη συμβατικής προς τούτο υποχρέωσης».
Όσον αφορά το δεύτερο ζήτημα που απασχολεί τους Κινέζους, δεν είναι άλλο από τον τέταρτο προβλήτα του ΣΕΜΠΟ, για τον οποίο, μεταξύ άλλων, ο ΟΛΠ υποστηρίζει: «Είναι μία νέα επένδυση που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και θα ενισχύσει την ελκυστικότητα και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδος, διατηρώντας μεγάλους όγκους φορτίων στον Πειραιά».
Τιμολογιακή πολιτική
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στη μακροσκελή του επιστολή, ο ΟΛΠ για την τιμολογιακή του πολιτική αναφέρει: «Η δομή των τιμολογίων και οι λιμενικές υπηρεσίες δεν έχουν μεταβληθεί από την περίοδο προ του 2016 όπου μεταβλήθηκε η μετοχική σύνθεση και ο ΟΛΠ από δημόσια εταιρεία μετατράπηκε σε ιδιωτική ΑΕ. Το σύνολο των Τιμολογίων του ΟΛΠ είναι ελεύθερα προσβάσιμα στην ιστοσελίδα και ανανεώνονται όποτε υπάρχει απαίτηση. Αναφορικά με την τιμολογιακή πολιτική, ο ΟΛΠ εφαρμόζει τις αρχές μη διάκρισης και εύλογων χρεώσεων σε συνάφεια με το κόστος των προσφερόμενων υπηρεσιών. Σε όλες τις περιπτώσεις τροποποίησης (α) εξετάζεται το άμεσο και έμμεσο κόστος υπηρεσίας και (β) πραγματοποιείται συνάντηση και συζήτηση με πελάτες είτε με προγραμματισμένες ευρείες συναντήσεις είτε με κατ’ ιδίαν επικοινωνία. Σε όλες τις περιπτώσεις τροποποίησης ενημερώνονται προκαταρκτικά οι πελάτες και οι φορείς εκπροσώπησής τους, τόσο για τις τροποποιήσεις όσο και τον χρόνο εφαρμογής».
Σύμφωνα με την εταιρεία, «εφαρμόζει στο ακέραιο τις επιταγές της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, τηρεί απαρέγκλιτα τους όρους και περιορισμούς που τίθενται από τη ΣΠ του 2016 αναφορικά με την τιμολογιακή του πολιτική, εφαρμόζει αυτή την τιμολογιακή πολιτική λελογισμένα, πάντα συνδεμένη με το κόστος και βρίσκεται σε μόνιμη και σταθερή επικοινωνία με τους χρήστες και τους πελάτες για την αποφυγή πρακτικών που βλάπτουν τα συμφέροντα των πελατών και της εθνικής οικονομίας που σε τελική ανάλυση θα οδηγούσε σε μείωση του εμπορευματικού και επιβατικού έργου για το ίδιο το λιμάνι και την Εταιρεία».
Οι υποχρεώσεις
Αναφορικά με τις συμβατικές υποχρεώσεις της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά επισημαίνεται: «Το σύστημα ελέγχου της τήρησης των υποχρεώσεων της ΟΛΠ ΑΕ και του μετόχου πλειοψηφίας καθορίστηκε και περιγράφεται στα συμβατικά κείμενα της αποκρατικοποίησης που συντάχθηκαν και υπεγράφησαν από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και είναι αυτό που εφαρμόζεται απαρέγκλιτα, όπως άλλωστε έχει υποχρέωση η Ελληνική Πολιτεία, έως σήμερα.
Ο σχετικός κατάλογος με την ανάθεση αρμοδιοτήτων αναφορικά με την παρακολούθηση τήρησης των υποχρεώσεων της ΟΛΠ ΑΕ σε κάθε δημόσιο φορέα έχει γίνει με την από 30-3-2017 κοινή απόφαση των ΥΕΝ και ΥΠΟΙΚ». «Συνεπώς», σημειώνει ο ΟΛΠ, «οι ενέργειες και έλεγχοι για τη διαπίστωση της τήρησης ή μη των υποχρεώσεων της ΟΛΠ ΑΕ από τη ΣΠ διενεργούνται από τις κατά περίπτωση αρμόδιες αρχές ως ανωτέρω».
Αναφορικά με τις επενδύσεις 55 εκατ. ευρώ, στη ναυπηγοεπισκευή, ο ΟΛΠ υπογραμμίζει ότι «η συγκεκριμένη επένδυση έχει συμβασιοποιηθεί στο 100% και από αυτό έχει ολοκληρωθεί ποσοστό περίπου 57%. Πιο συγκεκριμένα: Έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες της Α’ φάσης βελτίωσης υποδομών, έχουν επισκευαστεί και λειτουργούν οι πλωτές δεξαμενές Πειραιάς Ι και Πειραιάς ΙΙ και έχει εγκατασταθεί και λειτουργεί η νέα πλωτή δεξαμενή Πειραιάς ΙΙΙ. Για το έργο της Β’ φάσης βελτίωσης των υποδομών, προϋπολογισμού μελέτης περίπου 22 εκατ. ευρώ, υπεγράφη την 03/12/2020 εργολαβική σύμβαση και η ανάδοχος του έργου “Κοιν/ξία P&C Developments SA - ΕΡΓΟΤΕΜ SA” θα ξεκινήσει άμεσα την υλοποίηση του έργου. Η κατασκευή του έργου θα εκτελεστεί λαμβάνοντας ως προτεραιότητα τη μικρότερη δυνατή όχληση της επιχειρησιακής λειτουργίας και ταυτόχρονα την ασφάλεια των χρηστών του χώρου».
Το επιπλέον 16%
Όσον αφορά το επιπλέον 16% των μετοχών του ΟΛΠ που διεκδικεί η Cosco (η οποία σήμερα κατέχει το 51% των μετοχών), αναφέρει χαρακτηριστικά ότι στη σύμβαση παραχώρησης επισημαίνονται τα εξής:
*Το Δημόσιο θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια, για να συνεργαστεί με τον ΟΛΠ και να τον συνδράμει καλή τη πίστει στη λήψη των εγκρίσεων, αδειών ή/και αδειών χρήσης, που απαιτούνται για τη λειτουργία των Στοιχείων Παραχώρησης, σύμφωνα με τους νόμους.
* Το Δημόσιο δεσμεύεται ότι ούτε το ίδιο ούτε κανένας Κυβερνητικός Φορέας του δεν θα προχωρήσει σε ενέργεια, η οποία συνειδητά θα παρακωλύει την εκτέλεση της παρούσας Σύμβασης από τον ΟΛΠ, ή/και θα ενεργήσει με πρωταρχικό σκοπό να αποτρέψει ουσιωδώς ή να επηρεάσει αρνητικά:
(α) την ικανότητα του ΟΛΠ να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του βάσει της παρούσας Σύμβασης (β) την ικανότητα του ΟΛΠ να λειτουργεί, να χρησιμοποιεί ή να εκμεταλλεύεται τον Λιμένα Πειραιά σύμφωνα με την παρούσα Σύμβαση (περιλαμβανομένου, ενδεικτικά, του δικαιώματος επιβολής και είσπραξης Λιμενικών Τελών από χρήστες του Χώρου του Λιμένα)· ή/και (γ) την ανεμπόδιστη πρόσβαση χρηστών στον Χώρο του Λιμένα.
Ο 4ος προβλήτας
Για το δεύτερο θέμα που «καίει» τον ΟΛΠ, την κατασκευή τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων υπογραμμίζει: «Μετά από 10 χρόνια συνεχούς μεγέθυνσης που έφερε το λιμάνι του Πειραιά από την 93η στην 26η θέση σε ολόκληρο τον κόσμο, η δυναμικότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων πλησιάζει τα όριά της. Κατά το 2019 εξυπηρετήθηκαν πάνω από 5,65 TEU (containers). Για τον λόγο αυτό η Διοίκηση του ΟΛΠ πρότεινε εγκαίρως την κατασκευή μίας τέταρτης προβλήτας που θα αυξήσει τη συνολική ετήσια δυναμικότητα στα 10 εκατ. ΤΕU. Είναι μία νέα επένδυση, που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά το διάστημα της υλοποίησης και πολύ περισσότερες κατά τη διάρκεια της λειτουργίας και θα ενισχύσει την ελκυστικότητα και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της γεωγραφικής θέσης της Ελλάδος, διατηρώντας μεγάλους όγκους φορτίων στον Πειραιά, που διαφορετικά μπορεί να εκτραπούν σε άλλα ανταγωνιστικά λιμάνια της περιοχής. Η επιβάρυνση δε στο περιβάλλον θα είναι η μικρότερη δυνατή, γιατί αφενός ο τέταρτος προβλήτας θα λειτουργήσει στη θέση του υφιστάμενου τερματικού αυτοκινήτων (που θα μετατοπιστεί προς τα ανατολικά) και αφετέρου η συντριπτική πλειοψηφία των φορτίων δεν αφορά εισαγωγές αλλά μεταφόρτωση σε άλλα πλοία και μεταφορά σε άλλα λιμάνια. Επίσης στον νέο προβλήτα θα χρησιμοποιηθεί ο πιο υψηλής τεχνολογίας και φιλικός προς το περιβάλλον εξοπλισμός, δηλαδή ηλεκτροκινούμενα μηχανήματα ώστε να μειώνεται το ενεργειακό αποτύπωμα και να περιορίζονται οι αέριοι ρύποι».