Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 22 Δεκεμβρίου 2020 07:42

Στα 4 δισ. ευρώ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις 10μήνου

Έσπασαν το ψυχολογικό όριο των 4 δισ. ευρώ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το δεκάμηνο του 2020, μειωμένες κατά 77% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Όπως αναφέρει η Τράπεζα της Ελλάδος, στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών οι εισπράξεις από ταξιδιωτικές υπηρεσίες μειώθηκαν στα 4,04 δισ. ευρώ, έναντι 17,57 δισ. το δεκάμηνο του 2019, ενώ οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών μειώθηκαν κατά 76,1% το δεκάμηνο του 2020 σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Έσπασαν το ψυχολογικό όριο των 4 δισ. ευρώ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το δεκάμηνο του 2020, μειωμένες κατά 77% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Όπως αναφέρει η Τράπεζα της Ελλάδος, στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών οι εισπράξεις από ταξιδιωτικές υπηρεσίες μειώθηκαν στα 4,04 δισ. ευρώ, έναντι 17,57 δισ. το δεκάμηνο του 2019, ενώ οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών μειώθηκαν κατά 76,1% το δεκάμηνο του 2020 σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Με το βλέμμα στο 2023

Τον Οκτώβριο, επίσης, η μείωση των καθαρών εισπράξεων από ταξιδιωτικές υπηρεσίες ήταν της τάξης του 65,6%. Ειδικότερα, οι εισπράξεις του Οκτωβρίου φέτος ήταν μόλις στα 526 εκατ. ευρώ, από 1,46 δισ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2019 και 1,38 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2018. Οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών μειώθηκαν κατά 64% αντίστοιχα σε σχέση με τον περσινό Οκτώβριο.

Σημειωτέον ότι για το σύνολο του 2019 τα τουριστικά έσοδα είχαν ξεπεράσει για πρώτη φορά τα 18 δισ. ευρώ, στόχος που θεωρητικά μπορεί να πιαστεί και πάλι μετά το 2023, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της πλειοψηφίας των μελών του ΣΕΤΕ, έτσι όπως αυτές καταγράφηκαν σε πρόσφατη έρευνα της MRB που δημοσιοποιήθηκε στο συνέδριο της Marketng Greece.

Αναλυτικότερα, το 60% των συμμετεχόντων στην έρευνα εκτιμά ότι η αγορά θα ανακάμψει πλήρως μετά το 2023, ενώ το 32% είναι πιο αισιόδοξο και βλέπει ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβεί από το 2022.

Επιπλέον, το 55% των ερωτώμενων εκτιμά ότι ο τζίρος της αγοράς θα αυξηθεί το 2021 σε σύγκριση με το 2020 και θα ξεπεράσει το 50% του 2019, χωρίς ωστόσο να μπορέσει να προσεγγίσει τα συνολικά έσοδα της περσινής χρονιάς, ενώ το 33% πιστεύει ότι ο τζίρος του 2021 θα είναι κάτω από το 50% του 2019.

Η έκθεση της EY Ελλάδος

Τις έντονα αρνητικές επιπτώσεις του Covid-19 στις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού για το 2020 εξετάζει και μία νέα έκθεση της ΕΥ Ελλάδος. Μεταξύ άλλων, η ΕΥ αναφέρει ότι οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχειακών μονάδων μοιραία ακολούθησαν τις τάσεις που καταγράφηκαν στην Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως. Το μέσο ποσοστό πληρότητας κατά το κρίσιμο τρίμηνο Ιουλίου - Σεπτεμβρίου 2020 διαμορφώθηκε στο 23% (από 71% το αντίστοιχο διάστημα του 2019), με τη σχετικά καλύτερη επίδοση του Αυγούστου να μην ξεπερνά το 30%. Αντίστοιχη κάμψη σημείωσαν και οι υπόλοιποι βασικοί δείκτες, όπως η μέση ημερήσια χρέωση (Average Daily Rate - ADR) και τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (Revenue Per Available Room - RevPAR).

Η αγορά των παραθεριστικών κατοικιών και της βραχυχρόνιας μίσθωσης παγκοσμίως φαίνεται να έχει πληγεί λιγότερο, παρά τον μεγάλο αντίκτυπο των πρώτων μηνών της πανδημίας.

Στην έκθεση της ΕΥ σημειώνεται ότι, παρά την κάμψη της τουριστικής κίνησης, οι τιμές πώλησης των παραθεριστικών κατοικιών στην Ελλάδα συνέχισαν την ανοδική πορεία τους, καταγράφοντας αύξηση 1,6% κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους στους κύριους τουριστικούς προορισμούς, όπως η Μύκονος, η Πάρος και η Σαντορίνη. Αντίθετα, μετά τις ισχυρές επιδόσεις του 2019, η επενδυτική δραστηριότητα στον ελληνικό ξενοδοχειακό κλάδο κατέγραψε κάμψη, καθώς μειώθηκε ο αριθμός των σημαντικών συναλλαγών. Στην έκθεση, επίσης, καταγράφονται οι αναδυόμενες τάσεις που αναμένεται να επηρεάσουν την τουριστική αγορά τα επόμενα χρόνια τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα. Μεταξύ άλλων, αναφέρεται:

  • Το 68% του εργατικού δυναμικού των τουριστικών επιχειρήσεων θα χρειαστεί επανακατάρτιση για να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ψηφιοποίηση του κλάδου.
  • Βραχυπρόθεσμα αναμένεται να κυριαρχήσουν οι εγχώριες και περιφερειακές διακοπές, καθώς και τα ταξίδια στην ύπαιθρο.
  • Οι ταξιδιώτες, πλέον, προτιμούν να ταξιδεύουν σε μικρότερες ομάδες, επιλέγοντας περισσότερο απομονωμένες περιοχές, ενώ η ασφάλεια του εκάστοτε προορισμού/καταλύματος επηρεάζει σημαντικά τις αποφάσεις τους.

Τα τουριστικά γραφεία

Στο μεταξύ, μείωση 74,9% παρουσιάζει ο δείκτης κύκλου εργασιών στις δραστηριότητες των ταξιδιωτικών πρακτορείων, γραφείων οργανωμένων ταξιδιών, υπηρεσιών κρατήσεων και συναφών δραστηριοτήτων κατά το τρίτο τρίμηνο του 2020, τη θεωρούμενη υπό κανονικές συνθήκες υψηλή σεζόν για τον ελληνικό τουρισμό, έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2019. Πρόκειται για την πρώτη φορά μέσα στην τελευταία πενταετία που ο δείκτης του τζίρου στα τουριστικά γραφεία παρουσιάζει μείωση την περίοδο αυτή, ενδεικτικό της κρισιμότητας της κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος ως απόρροια των επιπτώσεων της πανδημίας. Μάλιστα, η μείωση για το σύνολο του 2020 αναμένεται να είναι μεγαλύτερη, δεδομένου ότι το δεύτερο και το τέταρτο τρίμηνο του έτους η τουριστική κίνηση ήταν σχεδόν μηδενική, επισημαίνει η FedHATTA.