«Μουδιασμένη», έπειτα από δύο ημέρες λειτουργίας, είναι η αγορά με την «ψηφιακή παραγγελία» (click away), με τους εμπόρους να συνεχίζουν να εκφράζουν τον προβληματισμό τους για τη συγκεκριμένη μέθοδο αγορών.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
«Μουδιασμένη», έπειτα από δύο ημέρες λειτουργίας, είναι η αγορά με την «ψηφιακή παραγγελία» (click away), με τους εμπόρους να συνεχίζουν να εκφράζουν τον προβληματισμό τους για τη συγκεκριμένη μέθοδο αγορών.
«Η πρώτη μέρα ήταν υποτονική, χωρίς ενδιαφέρον και με τα καταστήματα ουσιαστικά να προετοιμάζονται. Ούτως ή άλλως υπάρχουν ελάχιστες προσδοκίες από το συγκεκριμένο μέτρο. Πρέπει να επαναξιολογήσουμε τον τρόπο λειτουργίας», τονίζει o πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης.
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι η λειτουργία των καταστημάτων προχθές Κυριακή ήταν προαιρετική και αρκετά παρέμειναν κλειστά, ενώ κάποια δεν είχαν προλάβει να κάνουν την απαραίτητη προετοιμασία για να λειτουργήσουν με click away. Σύμφωνα με κάποια στοιχεία, άνοιξαν μόνο 2 στα 10 εμπορικά καταστήματα. Η κατάσταση ήταν τόσο απογοητευτική στην αγορά, που δεν άνοιξαν για το κοινό ούτε καν οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, με ορισμένες εξαιρέσεις.
Αξίζει να σημειωθεί πως από τα καταστήματα που άνοιξαν ο τζίρος δεν ξεπέρασε το 5% έως 10% μιας κανονικής ημέρας. Στην ελληνική περιφέρεια, πάλι, τα περισσότερα καταστήματα λειτούργησαν με τηλεφωνικές παραγγελίες χωρίς τη μέθοδο click away και χωρίς sms.
Τόσο η πρώτη μέρα όσο και η χθεσινή, λόγω του βροχερού καιρού, ήταν αναγνωριστική και για καταναλωτές και για εμπόρους. Οι ανησυχίες ότι θα σχηματιστούν μεγάλες ουρές και συνωστισμός έξω από τα καταστήματα, τουλάχιστον τις πρώτες ημέρες, δεν επιβεβαιώθηκαν. Αρκετά καταστήματα προσπάθησαν να προσαρμοστούν άμεσα στα νέα δεδομένα, μεταφέροντας το ταμείο τους και τα απαραίτητα αντισηπτικά έξω από το κατάστημα για να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους. Αντίστοιχα, οι περισσότερες μεγάλες αλυσίδες έχουν ήδη προσθέσει στα e-shops τους την υπηρεσία click away με οδηγίες για τους καταναλωτές, ώστε να αποφορτιστούν και τα συστήματα των ηλεκτρονικών καταστημάτων από τον μεγάλο όγκο των παραγγελιών που μένουν ανεκτέλεστες όλο το προηγούμενο διάστημα.
Υπενθυμίζεται ότι όσον αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στο σύνολο της αγοράς εκείνες που έχουν πρόσβαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο δεν ξεπερνούν το 20%. Ωστόσο, οι επιχειρήσεις που δεν έχουν e-shop μπορούν από χθες να χρησιμοποιούν τη μετεξέλιξη της ειδικής πλατφόρμας e-katanalotis. Σε ό,τι αφορά τα sms, η ίδια πλατφόρμα θα λειτουργεί ως ενδιάμεσος για την επικοινωνία μεταξύ καταναλωτή και εμπόρου. Συγκεκριμένα, θα στέλνει ο καταναλωτής ένα μήνυμα με τον αριθμό παραγγελίας, όπως και ο έμπορος αντίστοιχα, θα ταυτοποιείται ο αριθμός παραγγελίας και μέσω της πλατφόρμας θα πηγαίνει στον καταναλωτή το sms για να μετακινηθεί και να παραλάβει το εμπόρευμα που έχει παραγγείλει.
Σημειώνεται, τέλος, ότι σύμφωνα με το ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε προχθές, μπορούν να λειτουργούν με click away και τα καταστήματα σε εμπορικά κέντρα, υπό την προϋπόθεση να τηρείται η ίδια διαδικασία με τα υπόλοιπα μαγαζιά, να παραδίδουν δηλαδή τα προϊόντα σε εξωτερικό χώρο έπειτα από ραντεβού και με αποστάσεις.
Χαμηλές, πάντως, έως και μηδενικές προσδοκίες για το click away -που βρίσκεται ήδη στην τρίτη μέρα εφαρμογής του- έχουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, αφού, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, είναι αδύνατο να αναπληρωθεί έστω και ένα μικρό μέρος του εορταστικού τζίρου τους, ενώ άλλες επιχειρήσεις δεν έχουν καθόλου τη δυνατότητα να το λειτουργήσουν, αφού δεν διαθέτουν e-shop.
«Το click away δεν αφορά σχεδόν καθόλου το λιανεμπόριο. Έγινε για να διευκολυνθούν οι εταιρείες courier που παραδίδουν με ενάμιση μήνα καθυστέρηση», αναφέρει ο κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, τονίζοντας πως η θέση αυτή εκφράζει σύσσωμες όλες τις επιχειρήσεις, τα θεσμικά όργανα και τους φορείς που τις εκπροσωπούν. «Θα δουλέψουν μόνο οι μεγάλες αλυσίδες που έχουν οργανωμένο e-shop, σε βάρος των μικρών επιχειρήσεων, ένα μέρος των οποίων θα αφανιστεί από την αγορά. Ηλεκτρονικό κατάστημα έχουν 15.000 επιχειρήσεις από τις 750.000» συμπληρώνει, ζητώντας άμεσα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων.
«Αν λέγαμε πριν πως 150.000 επιχειρήσεις θα βάλουν λουκέτο, τώρα η εκτίμησή μου είναι πως το 40% των επιχειρήσεων δεν θα αντέξει αν δεν υπάρξει γενναία στήριξη από την Πολιτεία. Οι μεγάλες επιχειρήσεις θα δουλέψουν με click away έναντι των μικρών. Είναι αστείο να λέμε ότι ο καταναλωτής θα αγοράζει ένα προϊόν αν δεν το δει πρώτα. Έτσι, όλοι καταλαβαίνουν πως αν δεν έχεις e-shop, δεν μπορείς με ένα sms να αγοράσεις ένα προϊόν που δεν το βλέπεις» σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΕΑ και αναρωτιέται: «Πώς θα πληρωθούν οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων και τα ενοίκια;».
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηθεοδοσίου, ο εμπορικός κόσμος προτείνει στην κυβέρνηση άνοιγμα του λιανεμπορίου με sms, προκαθορισμένο ραντεβού και είσοδο ενός ατόμου στο κατάστημα και προτρέπει τα κυβερνητικά στελέχη να μην αναφέρονται στο εξωτερικό και στο lockdown στη Γερμανία, καθώς εκεί το κράτος επιδοτεί τις επιχειρήσεις με το 70% του περσινού τζίρου τους.