Ο τελευταίος μήνας του έτους έχει συνδεθεί με συνωστισμό καταναλωτών στα μαγαζιά που κάνουν τις εορταστικές τους αγορές για τα Χριστούγεννα. Η πανδημία του νέου κορωνοϊού φέτος είτε έκλεισε μέσα τους καταναλωτές είτε τους επέβαλλε αυστηρά μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης μεταλλάσσοντας την διαδικασία της αγοράς και μεταφέροντάς την στο διαδίκτυο.
Ο τελευταίος μήνας του έτους έχει συνδεθεί με συνωστισμό καταναλωτών στα μαγαζιά που κάνουν τις εορταστικές τους αγορές για τα Χριστούγεννα. Η πανδημία του νέου κορωνοϊού φέτος είτε έκλεισε μέσα τους καταναλωτές είτε τους επέβαλλε αυστηρά μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης μεταλλάσσοντας την διαδικασία της αγοράς και μεταφέροντάς την στο διαδίκτυο.
Η πλειοψηφία των αγορών γίνεται πλέον διαδικτυακά και αυτή η τάση ήρθε για να μείνει, υποστηρίζουν σχετικές έρευνες.
Σε πρόσφατη έρευνα της McKinsey & Company το 37% των συμμετεχόντων απάντησε πως σκόπευαν να κάνουν περισσότερα ψώνια online συγκριτικά με όσα ξόδεψαν διαδικτυακά την προηγούμενη χρονιά. Η έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο και αφορούσε καταναλωτές από τις ΗΠΑ, τη Μεγάλη Βρετανία, την Γερμανία και τη Γαλλία, κατέληξε επίσης πως μόνο το 10% σκόπευε να αυξήσει τον χρόνο του σε ψώνια στα φυσικά καταστήματα.
Μετά από αυτή την έρευνα το δεύτερο κύμα της πανδημίας έπληξε την Βρετανία και μεγάλο μέρος των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εξέλιξη που οδήγησε στην επιβολή αυστηρών περιορισμών και διαφορετικών μορφών lockdown. Έτσι οι καταναλωτές αυτών των χωρών οδηγήθηκαν εκ νέου στις online αγορές.
Η αβεβαιότητα που επιβάλλει η υγειονομική κρίση και η επιδιωκόμενη ασφάλεια αλλάζουν όχι μόνο τον τρόπο που με τον οποίο πραγματοποιούνται οι αγορές αλλά και τα προϊόντα που αγοράζονται, σχολιάζει η McKinsey.
«Αντί να στηθούν σε ατέλειωτες ουρές, οι καταναλωτές που θέλουν να κάνουν τα εορταστικά τους ψώνια φέτος θα χρησιμοποιήσουν εφαρμογές και ηλεκτρονικές σελίδες», αναφέρει η εταιρεία προσθέτοντας πως ο αριθμός των διαδικτυακών συναλλαγών θα πιάσει αριθμούς-ρεκόρ καθώς αποτελούν για τους καταναλωτές μια λύση που παρέχει ασφάλεια και ευκολία.
Μάλιστα τα δεδομένα από τις συναλλαγές του Νοεμβρίου επιβεβαιώνουν την πρόβλεψη και την καταναλωτική τάση.
Οι κινεζικοί γίγαντες Alibaba και JD.com κατέγραψαν ρεκόρ πωλήσεων περίπου 115 δισεκατομμυρίων δολαρίων κατά την Ημέρα των Εργένηδων (Singles Day) η οποία γιορτάζεται στις 11 Νοεμβρίου. Πρόκειται για το μεγαλύτερο event online αγορών στον πλανήτη. Ο όμιλος Lazada, που ανήκει στην Alibaba, σημείωσε πωλήσεις πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια την πρώτη ώρα του event, από τα μεσάνυχτα δηλαδή και μέχρι τη μία το ξημέρωμα της 11ης Νοεμβρίου.
Επίσης, οι διαδικτυακές δαπάνες κατά τη Black Friday αυξήθηκαν φέτος σχεδόν 22% για να φτάσουν σε νέο ρεκόρ ύψους 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ οι διαδικτυακές πωλήσεις της Cyber Monday έφτασαν τα 10,8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι παραδοσιακοί λιανέμποροι αυξάνουν τις επενδύσεις και την προσήλωσή τους στα διαδικτυακά κανάλια καθώς δεν μπορούν να αγνοούν αυτή την τάση για πάντα», αναφέρει ο Σάτις Μίνα, αναλυτής στην Forrester, σύμφωνα με τον οποίο, αναμένεται αύξηση των ηλεκτρονικών καταστημάτων την επόμενη χρονιά. Ωστόσο, τα καταστήματα λιανεμπορίου δεν είναι ακόμα έτοιμα να ανταπεξέλθουν στην αλλαγή, επισημαίνει.
Ενώ τα φυσικά εμπορικά καταστήματα αντιμετώπισαν φέτος δύσκολες συνθήκες που απείλησαν την βιωσιμότητά τους, τα ηλεκτρονικά καταστήματα απογειώθηκαν, ειδικά στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ασίας. Μάλιστα οι διαδικτυακές αγορές της εορταστικής περιόδου διπλασιάστηκαν, αναφέρει η Τζέσικα Λιου του ομίλου Lazada.
Οι ειδικοί προβλέπουν ότι οι μεταβολές στα πρότυπα κατανάλωσης που παρατηρούνται λόγω της πανδημίας, όπως η αυξανόμενη προτίμηση για τα online ψώνια, θα έχουν διάρκεια και θα διατηρηθούν ακόμα και όταν τα πράγματα επιστρέψουν σε σχετικά φυσιολογικά επίπεδα.
Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου αναμένεται να συνεχιστεί, και τουλάχιστον στη Νοτιοανατολική Ασία προβλέπεται να είναι ο κύριος μοχλός της διαδικτυακής οικονομίας.
«Το 2020 επιτάχυνε την ψηφιοποίηση και πιστεύουμε ότι αυτή η αλλαγή στο online lifestyle θα είναι βαθιά και μη αναστρέψιμη», σχολιάζει ο Τερενς Πανγκ της Shopee. Ο Λιου της Lazada πρόσθεσε επίσης πως αναμένονται όχι μόνο περισσότεροι καταναλωτές να ψωνίζουν στο διαδίκτυο το επόμενο έτος, αλλά και περισσότερες εταιρείες - ειδικά τοπικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις - να πωλούν μέσω ιστότοπων ηλεκτρονικού εμπορίου.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από CNBC